'Rituals cares', claimen ze - maar hoe duurzaam zijn die zalfjes eigenlijk?

Groen of grijs

Duurzame rituelen? Crème- en luchtjeswinkels zoals Rituals zijn heel populair. Maar hoe duurzaam zijn hun producten eigenlijk?

Foto Rituals

Ze zijn gebaseerd op eeuwenoude verzorgingsrituelen...

Ondanks de prachtige foto's op de website hebben de Ritualsproducten weinig te maken met 'eeuwenoude rituelen'. Volgens Rituals is het 'Ritual of Sakura' losjes gebaseerd op de viering van de kersenbloesem in Japan en heeft het 'Ritual of Ayurveda' raakvlakken met Ayurvedische principes. Goede marketing is het in elk geval.

Product: Rituals bodycrème 220 ml

Prijs: ca. euro 18,-

Oordeel: 1 ster

Verkrijgbaar: Ritualswinkels, parfumerieën, warenhuizen, online

Maar dat zegt niets over de duurzaamheid.

Klopt. Duurzaamheid hangt af van grondstoffen, fabricage, verpakking en bedrijfsvoering. En wat enorm helpt, zegt Milieu Centraal: een betrouwbaar keurmerk, zodat je weet dat de beweringen van het bedrijf ook werkelijk zijn gecontroleerd.

Hoe zit het met die grondstoffen?

Daar gaan we al. Rituals streeft naar 'het zo veel mogelijk gebruiken van materialen die natuurlijk, recyclebaar en niet schadelijk voor het milieu zijn'. 'We gebruiken duurzaam verkregen grondstoffen. We stimuleren onze leveranciers RSPO gecertificeerde palmolie te gebruiken.'

Klinkt toch goed?

Iedereen kan dit beweren. Het bedrijf geeft geen concrete cijfers en 'stimuleren' is erg vrijblijvend. Dan doet The Bodyshop het beter, met 100 procent gecertificeerde palmolie. En 'duurzaam verkregen grondstoffen'? Hoezo? Gebruik dan een keurmerk als Ecocert, dat het percentage biologische ingrediënten specificeert.

Maar ze zijn vast heel sociaal.

Misschien wel. 'Bij Rituals hechten we veel waarde aan morele en ethische waarden. Wij verwachten van onze leveranciers dat ze deze respecteren en hun medewerkers met respect behandelen volgens de ILO (International Labor Organization) Standards. Bovendien steunen we de Tiny Miracles Foundation, een liefdadigheidsorganisatie die minderbedeelde kinderen in het Indiase Mumbai kans op een beter leven geeft.'

Ontroerend...

Ja, hè? Maar het riekt naar greenwashing. Steunen van zo'n organisatie is lovenswaardig, maar vage termen als 'waarde hechten aan' en 'verwachten' zetten geen zoden aan de dijk. Vrijwel elk groot bedrijf volgt de ILO-standaard. Wat ontbreekt: concrete, meetbare inspanningen en een onafhankelijk keurmerk als Fairtrade.

Ze hebben wel hervulbare verpakkingen.

Nou ja, hervulbaar: je kunt een nieuw met crème gevuld binnenpotje krijgen dat in de luxe grote buitenpot past. We besparen zo op energie, water en CO2 doordat we minder buitenpotten verkopen, zegt Rituals. Maar ze zouden ook gewoon alleen een badkamerwaardig, enkelvoudig potje kunnen maken: dát scheelt pas echt in energie, water en CO2.

Doen ze wel iets goed?

Niets aantoonbaars. 'Rituals cares': maar kennelijk niet voor het milieu.

Wat voor crème moet ik dan kopen?

The Bodyshop lijkt het beter te doen dan Rituals, maar ook hun beleid is niet erg transparant. Je zit wel altijd goed met bijvoorbeeld Weleda of Dr. Hauschka.