'Prijs voor adsl is veel te hoog'

Wie supersnel wil internetten via de telefoonkabel - met adsl - krijgt twee rekeningen gepresenteerd: van zijn provider en van KPN....

Adsl is de techniek die het onbenutte deel van de telefoonkabel gebruikt om klanten supersnel te laten internetten. Voor internet-providers als Wanadoo is adsl een geheide klantenbinder - maar voor een hoge prijs.

De Franse kopman van Wanadoo Nederland legt uit hoe hoog. 'Per klant leggen we er elke maand drie tot vijf euro op toe. Dat bedrag schiet over als ik alle rekeningen heb voldaan.' De Pins dokt niettemin: alternatieven zijn er amper. KPN-rivalen hebben geen landelijke dekking.

'KPN heeft concurrentie de afgelopen jaren tegengewerkt', stelt de Wanadoo-directeur. Dat is een uitvloeisel van het voormalige staatsmonopolie: KPN hield na privatisering het beheer over de telefooncentrales. En dat is de plek waar de providers de telefoonkabel van hun adsl-gebruikers koppelen aan hun supersnelle netwerken. Alle adsl-aanbieders zijn voor de laatste meters tussen de centrale en hun klanten aangewezen op KPN.

'De tarieven die KPN hanteert voor toegang tot zijn centrales, zijn de hoogste in Europa', stelt De Pins. Voor een standaardverbinding is een internetter ruim 52 euro per maand kwijt: daarvan betaalt hij een kleine 28 euro aan KPN, de rest aan de provider - die weer 11 euro aan KPN moet afdraagt. Die constructie - twee rekeningen voor één dienst, twee helpdesken - noemt De Pins 'idioot'. 'Nergens in Europa is het op die manier geregeld.'

Dat het voor minder kan bewees KPN in oktober, toen het een minder snelle variant van adsl introduceerde voor 35 euro. 'Daar zijn we blij mee', zegt De Pins, maar het kan volgens hem nog goedkoper als het telecombedrijf genoegen neemt met een kleinere marge: 'Een acceptabele prijs zou onder de 30 euro liggen.' Ook op 'adsl-lite' legt Wanadoo geld toe.

Ondanks de adsl-perikelen is Wanadoo in drie jaar tijd uitgegroeid tot de derde grote provider van Nederland. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 10,5 procent, volgens cijfers van NSS-Interview uit november. Het moet Tiscali (10,8 procent) en KPN (24,9 procent voor Planet, XS4All en Het Net) voor laten gaan.

De afgelopen vijf maanden kwamen er tienduizenden nieuwe abonnees bij, dankzij de overname van MyWeb. Deze gratis toegangsbieder werd voor een onbekend bedrag gekocht van de Macintosh Retail Groep (Kwantum, Piet Klerkx, Halfords). Van de 110 duizend actieve abonnees is 95 procent meeverhuisd.

Van zulke overnames moet de groei komen: het aantal internetgebruikers neemt in Nederland nog maar mondjesmaat toe. De gratis providers zijn daarbij de meest voor de hand liggende overnameprooien. Ze kosten veel en brengen weinig op, zeker nu de advertentiemarkt is ingestort. Vrijwel de enige bron van inkomsten is de kickback fee, een premie van KPN op elke telefoontik.

De Pins sluit nieuwe overnames niet uit. 'Maar we nemen er nu meer tijd voor dan tijdens de internethype', bezweert hij. Wanadoo werd destijds al genoemd als mogelijke koper van Freeler: inmiddels is de provider door ING uit de etalage gehaald. 'Misschien was de prijs te hoog? Of heeft ING zijn strategie gewijzigd? Ik weet het niet.'

Consolidatie luidt het devies in de internetsector, meent De Pins. 'De Nederlandse markt is veel meer gefragmenteerd dan elders. In andere Europese landen is 90 procent van de markt in handen van hooguit vijf spelers.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.