'Pakketje voor de buren' levert steeds meer frustratie op

Pakketweigeraars zijn gat in de markt voor nieuwe bedrijven

Online bestellen, maar niet thuis wanneer het pakketje wordt bezorgd. Geeft niks, de buren zijn er altijd. Toch is niet iedere buur daarvan gediend. Gelukkig komen de bezorgers en webwinkels daar ook achter.

Bezorger van PostNL in Leiden. Foto Marcel van den Bergh

'Ben je daar nou alweer?' Franscé Verdeuzeldonk zegt het weleens voor de grap, als de aardige jongen van PostNL weer voor haar Amsterdamse deur staat met een zending voor een van haar buren. 'De bezorger weet dat we veel thuis werken, dus als hij iets niet kan afleveren, belt hij vaak bij ons aan', constateert de freelancecommunicatieadviseur.

In datzelfde schuitje bevinden zich meer mensen die uit overtuiging (zzp'ers, thuiswerkers) of door omstandigheden (ziek, zwanger, werkloos, met pensioen) veel thuis zijn. Ze zijn ongevraagd een onbezoldigd distributiepuntje geworden voor de pakketbezorgers die elders in hun straat voor een dichte deur staan. Dit geeft een andere betekenis aan het motto van PostNL. 'Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je.' Ja, inderdaad: post voor de buren.

Niet iedereen is blij met die rol als eindstation voor onbestelbare zendingen. Op internet zijn stickers te koop met het opschrift: 'Wij nemen geen pakketten aan voor de buren.' Op Twitter zijn klachten te lezen van mensen die 's avonds uit hun bed worden gebeld om de HelloFreshbox van de buren aan te nemen.

Pakketbezorgers proberen de overlast te beperken met dienstverlening op maat. Bij bestellingen online kan een tijdstip worden opgegeven waarop de bezorger iemand thuis aantreft. Er komen meer afhaalpunten, zoals boekwinkels en supermarkten. Start-ups als ViaTim, Homerr, Buurtmus, Parcls en Confy zien brood in netwerken van wijkbewoners die voor elkaar zendingen in ontvangst nemen. Her en der verschijnen muren met kluisjes en automaten die met een pincode kunnen worden opengemaakt. In Duitsland experimenteert koeriersdienst DHL met de aflevering van pakketten in de kofferbak van klanten. De proef loopt in drie steden.

Sticker op de deur

Het ongemak over het aannemen van postpakketten voor de buren bestaat al langer. De stickers die leveranciers moeten weerhouden van aanbellen bij de buren 'verkopen we al een aantal jaren', meldt het bedrijf Stickermaster in Harderwijk. In de etiquetterubriek van het dagblad Trouw vroeg een lezer zich drie jaar geleden al af hoe ze op een nette manier afkomt van bezorgers met andermans pakketten. Het antwoord: 'Zeg tegen de bezorger dat u helaas geen pakketpost voor buren kunt accepteren. Uitleg is niet nodig, u hoeft zichzelf niet tegenover de postbode te rechtvaardigen.'

Of het aantal pakketweigeraars toeneemt, is moeilijk te zeggen. 'Het is nog geen probleem voor ons', zegt Tahira Limon van PostNL, die uit concurrentieoverwegingen niet wil zeggen hoe vaak bezorgers hun zendingen niet bij de eerste keer aanbellen kunnen afleveren.

Bij DHL doen ze daar minder geheimzinnig over. 'Dat gebeurt in minder dan 10 procent van de gevallen', stelt woordvoerder Ewout Blaauw. 'Het gaat in elk geval niet om de 35 procent mislukte bezorgingen waarover je op internet weleens leest.' Dat laatste percentage was dan ook het resultaat van een particuliere steekproef van iemand die één dag met één bezorger meeliep.

'Irritatie over het dienstdoen als ophaaladres voor buren is bij lange na niet de kwestie waarover mensen het meest klagen als het gaat om pakketbezorging', constateert Joyce Donat van de Consumentenbond. 'Maar het rommelt wel. We horen vaker over bezorgers die niet eens meer aanbellen bij de buren, maar hun pakketten meteen naar een afhaalpunt brengen als de geadresseerde niet thuis is.'

'We houden niet bij hoeveel we ervan verkopen', zegt Stickermaster over de wij-nemen-geen-pakketten-aan-voor-de-buren-sticker. 'Maar het zijn er niet veel.'

Wat wel vaststaat is dat het aantal postpakketten snel toeneemt door de groei van het onlinewinkelen. PostNL bezorgt elke dag 550 duizend pakketjes: dat waren er vijf jaar geleden nog 350 duizend. DHL wikkelt dagelijks 230 duizend zendingen af, waarvan het gros aan consumenten.

Er is een gat in de markt voor netwerken van particulieren die pakketten in ontvangst nemen voor de buren, denkt het bedrijfje ViaTim in Bergen op Zoom. ViaTim is een van de start-ups die zo'n netwerk proberen op te bouwen, om te beginnen in Bergen op Zoom en de laatste maanden ook in Roosendaal en Rotterdam.

ViaPunt

Bij ViaTim kunnen klanten hun zendingen laten afleveren op een vast adres, een ViaPunt. Dat is vaak een buurtbewoner die veel thuis is of een winkelier die als distributiecentrum fungeert. Afhalen kost niks, het pakket door die buurtgenoot of winkelier thuis laten bezorgen op een tijdstip naar wens kost 1,50 euro. Daar krijgt het ViaPunt 0,50 euro van. Zendingen retourneren of pakketten versturen kan ook via een ViaPunt, die ze weer meegeeft aan de reguliere bezorger.

'ViaTim is uit persoonlijke frustratie geboren', zegt oprichter Michiel Nieuwkerk. 'Ik bestelde veel online en was niet thuis als de bezorger langskwam. Het afhaalpunt was gesloten als ik laat van mijn werk kwam.'

Carina Jansen uit Oostdijk, een gehucht in Zeeland met vijfhonderd inwoners, meldde zich onlangs aan als distributiepunt bij ViaTim. 'We hebben geen postkantoor. Er rijden elke dag wel tien bestelbusjes door de buurt. Dat is niet efficiënt.' Jansen beheert vier tot vijf straten in Oostdijk af. 'Veel groter is ons dorp ook niet', zegt ze lachend.

Franscé Verdeuzeldonk in Amsterdam blijft pakketten aannemen voor haar buren. 'Als ze die maar wel snel ophalen. We hebben wel eens een doos met een kolossale kattenbak drie dagen in de huiskamer moeten zetten, achter de bank. Toen hebben wij maar aangebeld bij de buren.'