'Ik vind kleuren zó leuk': kritiek op 'denigrerende' verkiezingsplaat van Blond Amsterdam

De verkiezingsinhaker van serviesmerk Blond Amsterdam - bekend om zijn illustraties van schattige vrouwenpoppetjes die schattige vrouwendingen doen - pakt anders uit dan gedacht. Op een tekening die het bedrijf woensdag op Facebook plaatste, zegt een vrouw in het stemhokje: 'Natuurlijk ga ik stemmen, ik vind kleuren zó leuk!'. Grapje, zegt Blond Amsterdam. Alleen kan een groot deel van de doelgroep er niet om lachen.

De verkiezingsillustratie van Blond Amsterdam Foto Facebook / Blond Amsterdam

Op Facebook en Twitter variëren de krachttermen van 'ontzettend treurig' tot 'FUCKING dom en denigrerend'. In een van de reacties stelt iemand een vriendin voor om gezamenlijk het servies van het balkon te gooien. 'Ik stem omdat ik actief gebruik wil maken van mijn stemrecht. Voor vrijheid. Voor gelijke kansen. Omdat actief vrouwenkiesrecht pas sinds 1919 in Nederland bestaat. Omdat we van ons willen laten horen. Niet omdat we graag tekeningetjes kleuren', aldus een van de populairste reacties.

Enige weerstand is het serviesmerk niet vreemd, omdat zijn suikerzoete illustraties naast trouwe fans ook vocale tegenstanders hebben. Het merk heeft een eigen winkel en wordt nog steeds verkocht in de Bijenkorf en via Bol.com, maar de tekenstijl van de poppetjes - schattig, onschuldig, steevast met rode blosjes - roept bij sommige mensen juist afkeer op. 'Als ik zo'n pot zie, of een Blond-mok met pratende vrouwtjes en de tekst 'BLABLABLABLA' erbij, dan krijg ik, heel gek, zin om hem hard tegen een muur aan te gooien', schreef Cécile Narinx, hoofdredacteur van het Nederlandse Harpers Bazaar, ooit over het merk.

'Zijn de dames weer beledigd?'

Toch verbaast het bedrijf zich over de huidige kritiek. 'Met deze tekening steken we juist de draak met een stereotypering', laat een woordvoerder van Blond Amsterdam weten. 'Er werken hier allemaal vrouwen, die het leuk vonden om dit als grapje neer te zetten.' Om die reden wordt de verkiezingsillustratie ook niet weggehaald, zegt het bedrijf. 'Waarom zouden we dat doen? Het is maar een tekening. Het is onschuldig bedoeld. Het spijt ons voor de mensen bij wie het niet in de smaak valt, maar wij staan er nog steeds achter.'

Op sociale media tonen sommige mensen zich solidair met het serviesmerk, en mengen ook mannen zich in de strijd. 'Tjonge jonge zijn de dames weer beledigd? Dit is HUMOR, neem jezelf eens niet zo serieus', schrijft Ger de Bruijn onder de illustratie. Bastiaan Westerhoudt-Bodijn moet daar niets van weten: 'De dames moeten zichzelf juist wél serieus nemen. Aangezien jij dat niet doet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.