'Grote klanten zien een overname niet zitten'

Interview CEO PostNL Herna Verhagen

Bpost heeft te veel lawaai gemaakt en is er mede schuldig aan dat er geen steun was voor hun bod, meent de topvrouw van PostNL.

CEO Herna Verhagen van PostNL tijdens een persconferentie over de afwijzing van het finale overnamevoorstel van branchegenoot Bpost. Beeld anp

'Bpost zou niks hebben bijgedragen aan de winstgevendheid van PostNL', zegt bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL over het afblazen van het finale bod van Bpost. Aan de telefoon klinkt ze wat gepikeerd over de manier waarop de Belgen hun overnameplannen de laatste weken aan de grote klok hebben gehangen. Toch kiest ze haar woorden voorzichtig. Verhagen: 'De wijze waarop de Belgische post de overname probeerde te bewerkstelligen heeft ertoe geleid dat er geen brede steun was voor het bod.'

In mei liepen de eerste gesprekken tussen PostNL en Bpost op niets uit. Vervolgens kwam Bpost vorige maand vanuit het niets met een ongevraagd bod. Verhagen: 'Ook zijn er allemaal interviews gegeven.' Dit heeft volgens haar tot gevolg gehad dat de politiek zich er mee is gaan bemoeien en er een hetze ontstond.

Vanuit de Belgische overheid klonken geruststellende woorden dat de Belgische werkgelegenheid bij een overname niet in gevaar zou zijn. In Nederland vielen politici over elkaar heen om kenbaar te maken dat de postbezorging niet in handen zou mogen vallen van een de facto staatsbedrijf. Bpost is voor meer dan de helft eigendom van de Belgische staat, PostNL is volledig geprivatiseerd. Premier Mark Rutte en minister Henk Kamp van Economische Zaken betitelden een mogelijke overname als 'een stap terug'.

Wat was er zo erg aan een huwelijk met de Belgen?

'We kregen van grote klanten te horen dat ze een overname niet zien zitten. Ook bij andere belanghebbenden ontbrak het duidelijk aan steun voor een overname. En steun was cruciaal. Tevens zou een overname negatieve gevolgen hebben gehad voor onze winstgevendheid en de werkgelegenheid.'

Of zag u het zelf gewoon niet zitten? U heeft het politieke vuurtje aangewakkerd.

'De synergie tussen beide bedrijven is klein. Er is weinig overlap in de postmarkt waardoor er weinig winst valt te behalen uit een overname. Bovendien heeft PostNL al een succesvolle transformatie ondergaan van een postbedrijf naar zowel een postbezorger als een pakketbezorger en een logistiek bedrijf. Dit hebben we gedaan zonder hulp van de Belgen.'

Vanuit grootaandeelhouders, zoals John de Mol, was er juist druk om in ieder geval te gaan praten over een overname. Kunt u nog wel met uw aandeelhouders door één deur?

'Het is geen lichtvaardig besluit geweest. Dit heeft eveneens te maken met onze aandeelhouders. We hebben veel gesprekken met de aandeelhouders gevoerd, maar we zullen er nog meer gaan voeren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.