Reportage

'Geen cash? U kunt ook pinnen hoor'

Pinnen bij de collectant

Goede doelen halen steeds minder geld op met collectes. De inzet van het pinapparaat moet daar nu verandering in brengen.

Pinnen bij de collectant kan nu ook Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

'Goedenavond, KWF collecteweek. Heeft u wat over voor de kankerbestrijding?'

'Nee, sorry, ik heb geen kleingeld.'

'Dat is geen probleem, u kunt tegenwoordig ook pinnen', zegt collectante Jorine de Haan opgewekt tegen een bewoner van de Okeghemstraat in Amsterdam-Zuid. De man tegenover haar loopt rood aan, hakkelt even en bedenkt zich dan: 'Sorry, mijn vrouw heeft mijn portemonnee mee met mijn pinpas erin.'

Een smoesje? 'Hij moest wel erg lang nadenken', zegt De Haan (27), bestuurslid van KWF Kankerbestrijding en promoverend kankeronderzoeker. Ze collecteert al vanaf haar 13de en begeleidt in Amsterdam-Zuid de jaarlijkse collecteweek van het KWF.

Wapen

Dit jaar is het voor het eerst mogelijk te pinnen bij tientallen collectanten. Het KWF is één van de zestien goede doelen die dit jaar gezamenlijk de pincollecte testen voor Stichting Collecteplan, de brancheorganisatie voor charitatieve organisaties. De evaluatie is volgend jaar.

Het lichtgewicht pinapparaat, met internet verbonden via de smartphone van de collectant, moet een wapen zijn tegen de dalende collecteopbrengsten. Die van het KWF kelderden de laatste tien jaar met ruim 30 procent: van 9,5 miljoen euro in 2005 naar 6,2 miljoen in 2014.

Steeds minder mensen hebben contant geld op zak. Ook willen steeds minder mensen collecteren, zegt bijzonder hoogleraar prosociaal gedrag René Bekkers van de Vrije Universiteit Amsterdam.

De pinbetalingen moeten het gebrek aan cash en vrijwilligers compenseren - ook door hogere bedragen per schenking. Hoogleraar Bekkers: 'In plaats van snel een willekeurig handje kleingeld, moeten donateurs een bedrag noemen. Het ligt voor de hand dat ze dan een hoger bedrag kiezen.'

Dwingend

De eerste praktijkresultaten zijn hoopgevend. Mensen zijn door de pinmogelijkheid geneigd makkelijker en meer te geven, bleek tijdens de collecte van de Dierenbescherming, die eind 2014 een van de eerste proeven uitvoerde. 'De gemiddelde pinopbrengst was 5 euro tegen ruim 1 euro via de collectebus', zegt Eva van Joost van Dierenbescherming Amsterdam. 'Ik heb zelfs iemand gehad die 50 euro doneerde. Mensen geven via pin snel meer dan wanneer hun donatie afhangt van hoeveel klein grut ze toevallig uit hun portemonnee vissen.' Een ander voordeel: 'Mensen zonder kleingeld komen er moeilijk onderuit.'

Ook KWF-collectant De Haan ziet in het verrassingseffect van de pintransactie een goede verkoopstrategie. Sommige potentiële donateurs voelen zich daardoor wel voor het blok gezet. De bewoner van de Okeghemstraat zonder portemonnee vond haar vrolijke pinsuggestie 'nogal dwingend overkomen', vertelt hij naderhand. 'Ik had echt geen geld én geen pinpas. Maar er werd me bijna geen keus gelaten.'

Tegen de trend in is er aan contanten geen gebrek in Amsterdam-Zuid. In de chique wijk vol bakfietsen en expats geeft ruim de helft van de donateurs meer dan 5 euro, in briefjes of in munten. Niemand doet minder dan één euro in de bus.

Slechts twee van de dertien donateurs betalen met hun pinpas. Niemand die eerst zegt geen geld te hebben - al dan niet als smoes - voelt zich geroepen op het pinaanbod in te gaan. Een man die toevallig zijn huis uit komt lopen, beweert geen geld mee te nemen naar zijn werk. Een andere jongen pareert de pinvraag met een aloud cliché: 'Ik ben een arme student, dus ik heb sowieso geen geld.'

Een prijsopdrijvend effect heeft het pinapparaat wel. Madeleine Baten (67) besluit te pinnen, omdat zij niet meer dan 5 euro in huis heeft. 'Ik had 7,50 in mijn hoofd, dus het is fijn dat ik kan pinnen. Ik heb zelf gecollecteerd en ik weet nog dat ik het vervelend vond met al dat geld te lopen. Ook wat dat betreft is dat pinnen echt een uitkomst.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.