Reportage Vervoer

'Fiets, trein of auto? Verschillende vervoermiddelen zijn onlosmakelijk verbonden met mijn werk'

Met meer asfalt en meer treinsporen gaat het kabinet mobiliteitsproblemen niet oplossen, schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur in een advies. De overheid moet beter aansluiten bij de reisbehoefte. Want die verandert, zoals de dagelijks tussen de vervoermiddelen kiezende zzp'er illustreert. 

Marjolein Aurora van modellenbureau Innocence in Haarlem reist op verschillende manieren naar haar werk. Soms met de fiets.. Foto Simon Lenskens

Door de opmars van zelfstandigen op de arbeidsmarkt verandert ook de dagelijkse tocht naar het werk. Waar een vaste werknemer dagelijks op dezelfde manier reist, kiest een zelfstandige elke dag een ander vervoermiddel. Neem Marjolein Aurora (27) uit Haarlem. Ze is eigenaar van Innocence Model Agency, een modellenbureau met nationale- en internationale opdrachtgevers. Elke dag kiest ze het geschiktste vervoermiddel. Van modellen spotten in het centrum van Amsterdam, modebeurzen bezoeken in Maastricht tot het regelen van licenties bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Op de fiets naar kantoor

‘Wanneer ik ‘s ochtends opsta, denk ik gelijk: wat gaan we doen vandaag? Daar pas ik mijn vervoermiddel dan op aan. Meestal ga ik eerst naar mijn werkplek in het centrum van Haarlem, dan is de fiets natuurlijk de snelste en goedkoopste optie. Binnen een kwartiertje ben ik vanaf mijn huis op Haarlem Centraal, vanaf daar pak ik bijna dagelijks de trein naar bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht. Je kan je fiets goed kwijt voor het station, dat is wel anders wanneer je met de auto bent: soms ben je wel een kwartier op zoek naar een plekje. En dan hebben we het nog niet over de parkeerkosten gehad.

‘Alleen als het heel hard regent of waait wil ik nog wel eens met de bus gaan, maar op de meeste dagen is de fiets ideaal. Ook voor snelle afspraken in en rondom mijn woonplaats vind je me in de meeste gevallen op de tweewieler. In Haarlem zijn de fietspaden prachtig en je pakt gelijk je dagelijkse beweging mee. Best belangrijk in de modellenwereld. Ik zou ook best meer in andere steden willen fietsen, maar OV-fietsen zijn niet altijd genoeg voorhanden. Als ik terugkom na een lange dag werken en reizen dan is het ook heerlijk om even je hoofd leeg te maken op de fiets. Voor mijn werk ben je toch de hele dag van hot naar her aan het gaan, dan is zo’n momentje in de buitenlucht heerlijk.’

...soms met de trein. Foto Simon Lenskens

Met de trein naar de grote steden

‘Voor mijn werk moet ik op veel verschillende plaatsen zijn. Zo scout ik regelmatig modellen in verschillende Nederlandse steden en heb ik modebeurzen door heel het land. Vaak is de trein dan het meest logische vervoermiddel. Vanaf Haarlem ben je binnen een kwartier in Amsterdam en met ongeveer 45 minuten in de andere drie grote steden. Via die stations ben je met een paar stappen in het centrum. In de trein kan ik nog snel even een mailtje beantwoorden, dingetjes checken of potentiële modellen spotten.

‘Als ik echt lang moet reizen met de trein, bijvoorbeeld om een model te ontmoeten in Groningen, dan reis ik eerste klas. Dan kun je goed doorwerken en telefoontjes plegen. Ik heb een kortingskaart voor in de daluren, hier probeer ik zo veel mogelijk rekening mee te houden met reizen. Voor kortere afstanden naar grotere steden is de trein perfect, maar als ik op kleinere plaatsen moet zijn kan het duur en onpraktisch worden. Op sommige trajecten wacht je soms wel een uur op je aansluiting, daar mogen overheid en de NS best eens naar kijken. Wanneer ik tegen het begin van de avond pas terug naar huis vertrek, sta je met de auto dan weer regelmatig in de file. Maar de NS heeft dan wel weer vaak last van vertraging. Ik ben dagelijks bezig met het maken van de afweging: trein of auto?’

...en soms met de auto Foto Simon Lenskens

Met de auto voor belangrijke afspraken

‘Als ik heel belangrijke zaken op de planning heb staan, kies ik vaak voor de auto. Denk daarbij aan het aanvragen van een nieuwe licentie bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag of een fotoshoot ergens in Limburg. In sommige steden in de provincie is de treinverbinding niet altijd efficiënt en op bepaalde afspraken kan ik echt niet te laat komen. Regelmatig zijn de benzinekosten overigens goedkoper dan een treinkaartje. Met de auto neem ik het zekere voor het onzekere. Ik houd dan ook rekening met de hoeveelheid benzine die ik nog in mijn tank heb en mijn agenda voor de rest van de dag. Als je veel reist, weet je op een gegeven moment allerlei handigheidjes: de goedkopere parkeergarages of de snellere sluiproutes.

‘Soms moet ik mijn modellen ophalen op Schiphol. Ze komen vermoeid terug uit bijvoorbeeld Milaan, Miami of uit Beijing: dan wil je ze niet nog met het openbaar vervoer laten reizen. Op zo'n moment is de auto natuurlijk het favoriete vervoermiddel. Ik probeer ook veel te carpoolen, want duurzaamheid is in de modewereld steeds belangrijker. Dit zou door de overheid nog meer gestimuleerd moeten worden. Vaak ga ik na een lange dag werken op bezoek bij familie of vrienden in de buurt van Haarlem: daar ben je dan sneller met de auto. Dat geldt ook in het geval ik ’s avonds nog een zakelijke eetafspraak heb. Zo ben ik in mijn werk constant aan het rekenen, elke dag is namelijk anders. Verschillende vervoermiddelen en veel reizen zijn onlosmakelijk verbonden met mijn werk: ik kan me bijna niet voorstellen dat ik op een werkdag enkel en alleen de fiets, auto of trein zou pakken.’