'Energiezuinige auto remt komst zelfrijdende auto'

Verkeersveiligheid lijdt onbedoeld onder kabinetsbeleid

Het kabinetsbeleid om energiezuinige auto's te stimuleren, remt de komst van de zelfrijdende auto. Door de maatregelen om de uitstoot van CO2 terug te dringen, zijn Nederlanders kleinere modellen gaan kopen. Daarin zitten vaak niet de systemen die nodig zijn om auto's gedeeltelijk zelfrijdend te maken. Dat stelt Carlo van de Weijer, directeur van de afdeling smart mobility van TU Eindhoven.

In december rijdt de eerste zelfrijdende personenauto op de openbare weg in Gelderland. Beeld anp

Nederland loopt hierdoor onbedoeld achter op andere Europese landen bij het gebruik van systemen die auto's vanzelf binnen de belijning laten blijven en systemen die helpen bij het voorkomen van een frontale botsing. Hoewel deze geavanceerde hulpmiddelen een volledig autonoom rijdende auto zoals de Google Car nog niet mogelijk maken, zien bijna alle deskundigen de toepassing ervan als een noodzakelijke tussenstap op weg daarnaartoe.

Lees hier hoe alles verandert door de zelfrijdende auto.

Voortrekkersrol

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur verklaarde eerder dit jaar dat Nederland juist een voortrekkersrol moet krijgen op het gebied van autonome auto's. Dat gebeurt onder meer door sinds 1 juli proeven op de openbare weg toe te staan.

Ook de verkeersveiligheid lijdt onder het relatief geringe aantal Nederlandse auto's dat is uitgerust met zogenoemde advanced driver assistance systems. Zo kunnen systemen die auto's vanzelf binnen de lijnen houden of waarschuwen als de bestuurder er ongemerkt overheen gaat, het aantal ongevallen met 5 tot 15 procent verminderen.

In Nederland heeft 3,2 procent van de auto's een dergelijk systeem, tegen 4,2 procent in de rest van Europa, blijkt uit onderzoek van de TU Delft en TU Eindhoven. Bij koplampen die zich aan de omstandigheden op de weg aanpassen, is het verschil nog groter. Ruim 12 procent van de Europese auto's heeft dergelijke verlichting, tegen ruim 5 procent van de Nederlandse auto's.

Menselijk falen

Het ministerie van Infrastructuur noemt het de keuze van de fabrikant in welke modellen rij-ondersteunende of zelfrijdende functies worden opgenomen. Het is aan de consument dergelijke systemen al dan niet aan te schaffen. Volgens het ministerie wordt 90 procent van de ongevallen veroorzaakt door menselijk falen.

Een gecombineerde toepassing van hulpsystemen die nu al beschikbaar zijn, kan het aantal ongevallen naar schatting met 30 tot 40 procent laten afnemen, stelt Van de Weijer. Jaarlijks zijn auto's, bussen en vrachtwagens betrokken bij ongeveer 250 dodelijke ongevallen.

Vooral rijstrookbewaking kan volgens de onderzoeker het aantal zware ongevallen op B-wegen verminderen. 'Zeker nu iedereen met een smartphone zit te spelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.