'Dé vraag was altijd: waar staat je winkel?'

Interview met Harry Piekema (AH-filiaalchef meneer Van Dalen)

Als de slungelige filiaalhouder van Albert Heijn maakte acteur Harry Piekema van de supermarkt weer een volkse grootgrutter. Deze week neemt 'meneer Van Dalen' afscheid.

Meneer Van Dalen duikt voor het eerst op in de AH-commercials, 2004. Beeld -

Supermarktmanager meneer Van Dalen vertrekt op 30 december bij Albert Heijn. Acteur Harry Piekema (55) is na tien jaar toe aan nieuwe uitdagingen en is deze dagen voor het laatst te zien als de bekende AH-filiaalchef in de speciaal samengestelde afscheidscommercial Bedankt meneer Van Dalen.

Zingend, dansend, jonglerend. Verkleed als paashaas, voetbalscheidsrechter of stripfiguur. Onder water, in een busje of met een reusachtige kaasplank om z'n middel. Als een wat slungelige, maar sympathieke filiaalhouder maakte Piekema van de supermarkt met een wat elitaire uitstraling weer een grootgrutter met een volks gezicht die wuppies uitdeelde. De site waarop de commercials kunnen worden teruggekeken lag gisteravond plat. 'Zal hem missen. Hij was echt een BAAS', was een van de reacties op Twitter.

Gaat ú hem missen, meneer Van Dalen?

Misschien. Als acteur ben je altijd zo goed als je laatste rol. Daar hoort dan bij dat je ook altijd vooruitkijkt. Ik sta al sinds de jaren tachtig in het theater, heb filmpjes gemaakt voor de VPRO en speelde het witte paard in de film Lang Leve de Koningin. Maar wat ik zeker ga missen, zijn de fantastische crews met wie ik heb samengewerkt. Ik heb veel van deze mensen geleerd. We hebben ontzettend leuke dingen gedaan. Ik liep rond als Buzz Lightyear uit Toy Story, Kermit de Kikker kwam op de set. Ook de commercial met de voetballers was leuk. Spelen ze in het Nederlands elftal, vragen ze na afloop of ze met mij op de foto kunnen. Dat is toch een soort omgekeerde wereld.'

De filiaalchef met een levensgrote kaasplank, 2013. Beeld -

U stopt op het hoogtepunt?

'Dat moet u aan Albert Heijn vragen. Maar je bent denk ik succesvol als je een personage zo neerzet dat mensen denken dat je ook echt een supermarktmanager bent. Wordt er nu op de sociale media gezegd dat ik moet blijven? Dat vind ik een groot compliment.'

Waarom stopt u?

'Het is een heel bewuste keuze. Rond mei speelde ik met de vraag: wat ga ik verder nog doen? Deze rol was fantastisch, maar legde ook een aantal beperkingen op. Ik moest in de luwte blijven. Ik wil weer meer het podium op, meer in de publiciteit.'

In het zijspan van een winkelwagen, 2014. Beeld -

Albert Heijn legde u beperkingen op?

'Het is heel normaal dat een opdrachtgever exclusiviteit bedingt. Zeker met zo'n centrale rol als supermarktmanager... dat was zo levensecht. Dan moet je daarnaast low profile zijn. Herinner je je nog dat relletje rond Monique van de Ven? Zij deed een commercial voor FBTO, maar bleek er zelf niet te zijn verzekerd.

'Ja, ik moest dus mijn boodschappen doen bij Albert Heijn. Daar vraagt iedereen altijd naar. Maar het zou ook raar zijn als meneer Van Dalen bij een concurrent binnenstapt. Ik vergelijk mijn werk met dat van een vriend die rechercheur is bij de politie. Natuurlijk kan hij in z'n vrije tijd uitgaan, maar hij kan niet naar een schimmige nachtclub.'

Wat nu?

'Ik heb deze rol altijd kunnen combineren met mijn werk als regisseur en communicatietrainer. Soms deed ik kleine projecten: country & western-muziek met gedichten van Bertus Aafjes. Het inspreken van de film De Nieuwe Wildernis, vorig jaar, liet zich ook goed combineren met de luwte die ik naast meneer Van Dalen nodig had.

'Ik ga nu een solovoorstelling van een Nederlandse actrice in Shanghai regisseren, Mrs. Picasso, een Engelstalige productie. Daarna kom ik met een eigen soloprogramma voor festivals. Ik wil daarmee naar de Parade, en hoop daarna op een grotere tournee. Er komt ook nog nieuw werk voor tv aan, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.'

Meneer Van Dalen in zijn afscheidscommercial, 2014. Beeld -

Gaan wij hem missen, meneer Van Dalen?

'Ik weet niet wat Albert Heijn gaat doen (daarover neemt het bedrijf begin 2015 een beslissing, red.). Maar sommige kijkers zullen hem misschien wel gaan missen. Het was altijd dé vraag als ik werd aangesproken: waar staat je winkel? Zelfs de receptioniste van mijn fitnessclub wilde dat weten. Dan ben je toch wel levensecht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.