Still uit een zorgreclame van de overheid.
Still uit een zorgreclame van de overheid. © Youtube

Reclame Code Commissie vindt zorgspotjes te rooskleurig

De overheidsspotjes over de veranderingen in de zorg zijn te ongenuanceerd en geven een te rooskleurig beeld van de nieuwe regels. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld na een klacht van vakbond FNV. Het ministerie van Volksgezondheid gaat in beroep tegen de uitspraak.

Het ministerie van Volksgezondheid lanceerde eind vorig jaar een radio- en televisiecampagne om uit te leggen wat er per 1 januari verandert, onder meer door de decentralisatie in de zorg. Een van de spotjes verhaalt over mevrouw Pietermaai, slecht ter been, die bovenop de hulp van naar neef aanvullende ondersteuning nodig heeft. 'Gelukkig krijgt ze die straks van professionals en haar gemeente', zegt neef Tyron Pietermaai. 'Zo kan mijn tante lekker thuis blijven wonen.' De FNV vond het spotje 'misleidend' omdat de gemeente de belofte niet in alle gevallen waar kan maken.

De Reclame Code Commissie oordeelt nu dat de spotjes inderdaad de verwachting wekken dat de nieuwe regels een positief effect hebben, terwijl dit niet zeker is. Zo krijgt de fictieve mevrouw Pietermaai pas hulp 'als de zelfredzaamheid is uitgeput', maar dat wordt in het spotje onvoldoende duidelijk, schrijft de Commissie. 'De commercials schaden het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben op de juistheid en volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt.' De Commissie vraagt het ministerie niet meer op deze manier reclame te maken.

Uitspraak 'heel belangrijk'

De bewindslieden Schippers en Van Rijn moeten zich schamen. En keihard bezuinigen op de zorg, én keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft.

Corrie van Brenk van FNV Zorg en Welzijn

FNV Zorg en Welzijn noemt de uitspraak 'heel belangrijk'. 'De bewindslieden Schippers en Van Rijn moeten zich schamen. En keihard bezuinigen op de zorg, én keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft', aldus Corrie van Brenk. Ze eist dat de reclamefilmpjes van de campagnewebsite www.dezorgverandertmee.nl worden gehaald. De radio- en televisiecampagne stopte volgens planning begin deze maand.

Beroep

Het ministerie betoogde bij de commissie dat in de spotjes slechts de nieuwe regels worden geschetst en dat dit bedoeld is als aansporing voor burgers zelf meer informatie in te winnen. Op de bijbehorende website kunnen burgers meer informatie vinden. Het ministerie noemt de uitspraak van de commissie daarom teleurstellend en gaat in beroep.