Waarom is de EO zo geobsedeerd door seks?
© Hilde Harshagen

Waarom is de EO zo geobsedeerd door seks?

Medialogica

De EO en seks, het blijft een ongelukkige combinatie. Maar waar komt die belangstelling bij Andries Knevel en zijn volgelingen toch vandaan?

Het leek een godswonder: op Beam, de koffiecorner op de website van de EO, was een genezen homo verschenen. Thony, een 19-jarige jongen die als kind met Barbies speelde, ontdekte later dat hij homo is, werd misbruikt door een oudere man en ging daarna in de gayscene op zoek naar jongere, leuke jongens.

De EO-site had hem geïnterviewd, onder de satanische kop: 'Elk weekend was ik in de meest ordinaire gayclubs te vinden'. 'Totdat God ingreep.' Nu deed hij niet meer aan herenliefde, maar was hij in de Heer.

De #ophef is bekend: Twitter #ontplofte weer eens (De Telegraaf zal binnenkort onthullen dat het een actie van welgeteld 24 heel ordinaire gays bleek te zijn), de EO bood een soort excuses aan. Of eigenlijk ook weer niet: volgens de exegese van EO's discipel Andries Knevel had de omroep niet excuses aangeboden voor het verhaal van Thony, maar 'voor het feit dat zijn verhaal mensen gekwetst heeft', zo zei hij in het Mediaforum op Radio 1.

Even de advocaat van de duivel: op Beam staan inderdaad ook totaal andersoortige stukken. Zoals een column van ene Katie Vlaardingerbroek, die zich keert tegen het alledaagse gebruik van het woord gay als scheldwoordje

De lezing dat de EO het verhaal met instemming had geplaatst om homoseksualiteit te beschouwen als behandelbare afwijking, paste volgens hem enkel in de framing van critici.

Een tikje schijnheilig. Maar even de advocaat van de duivel: op Beam staan inderdaad ook totaal andersoortige stukken. Zoals een column van ene Katie Vlaardingerbroek, die zich keert tegen het alledaagse gebruik van het woord gay als scheldwoordje: 'We kunnen vast andere woorden bedenken om Vine-video's belachelijk te maken, zonder dat we daarmee mensen kwetsen en Poetin steunen. (...) De betekenis die 'gay' eigenlijk verdient, namelijk dapper/moedig. Dus laat ik de trend hierbij beginnen: lieve homo's en lesbiennes, jullie zijn hartstikke gay. Bedankt daarvoor!'

De kwestie werpt een nieuw licht op de duistere wereld van de omroep.

Zo heeft de EO een communicatieprobleem: het 'misverstand' rondom Thony kon ontstaan door het intro dat Beam zelf had geschreven boven het interview. Lees nog eenmaal mee: 'Hij verkleedde zich als vrouw, gebruikte harddrugs, danste op het podium en had het ene vriendje na het andere. Thony (19) was ieder weekend in de meest ordinaire gayclubs te vinden. Totdat God ingreep.'

De pijn zit in de bijvoeglijke aanduiding 'de meest ordinaire', die een waardeoordeel inhoudt. Net als het woordje 'ingreep'. Woorden die van de EO leken te komen.

Critici die dachten dat Thony zou zijn 'genezen' hadden volgens hem - zei hij op de bank van Jinek - op school nooit de lessen begrijpend lezen gevolgd. De EO-beamers hebben ook niet opgelet. Kommaneukerij of niet: soms schuilt de duivel in een klein hoekje, vlak naast de aanhalingstekens.

Achter dat publicitaire incidentje openbaart zich een diepgewortelde worsteling van de EO met z'n eigen geilheid. De omroep lijkt vergeven van de relnichten, die zich in het streven naar aandacht en maatschappelijke relevantie in rare kleren hullen. Knippen in natuurseries, Knevel die het scheppingsverhaal afzweert, spijt van De Grote Jezus Quiz, en nu is Antoine Bodar weer boos dat de overtuigde atheïst Jim de Groot voor Jezus gaat spelen in het volkse spektakel The Passion. Het lijkt wel of de EO het erom doet. Alles voor de #Ophef.

Tik op de EO-site het woordje 'seks' in, en het levert 5.440 zoekresultaten op. Ter vergelijking met de andere grote confessionele omroepen: op de KRO-site is dat 216 keer, bij de NCRV 117 keer

Maar het opmerkelijkst is de letterlijke geilheid van de EO. Andries Knevel verkeerde nog in de ontkenningsfase, toen Margriet Vroomans hem op de radio vroeg waar die merkwaardige pre-occupatie van de christenbroeders met seks en aanverwante zaken toch vandaan kwam. Die is er wel degelijk. Het zal vast een hardnekkige obsessie in de zonde zijn.

Die obsessie is te meten. Voor de gelegenheid even een vergelijkend warenonderzoekje:

Tik op de EO-site het woordje 'seks' in, en het levert 5.440 zoekresultaten op. Ter vergelijking met de andere grote confessionele omroepen: op de KRO-site is dat 216 keer, bij de NCRV 117 keer.

Op tv gaat de omroep met Jojanneke van den Berge naar de hoeren. In Jong onderzocht presentator Klaas van Kruistum 'de geheimzinnige wereld van de betaalde seks'. Het verzameld oeuvre van Arie Boomsma bij de EO ademde seks. En op de website wordt seks grotendeels behandeld in problematische termen. 'Ik heb seks gehad, maar daar nu spijt van. Wat nu?' Onder het kopje 'Kun je God teleurstellen?' staat de inleiding: 'Je hebt het je nog zo voorgenomen: vanaf nu ga je écht iedere dag uit de Bijbel lezen. Of stop je met porno kijken.'

De EO is seksverslaafd. Laat God ingrijpen.