De Gids Een eigen merk

Zo lanceert u, zonder een stap te hoeven verzetten, uw eigen merk in één avond

Een merk om uw eigen ontwerp aan de man te brengen, dat is zó gebouwd, zegt Volkskrant magazine-gasthoofdredacteur Max Siedentopf. Met dit stappenplan doet u het in een avond. 

Beeld Eamonn Freel

Iedereen is een ontwerper, design is volledig gedemocratiseerd en we zijn allemaal Bob de Bouwer. Kunnen wij het maken? Nou. En. Of. Het credo van de gasthoofdredacteur Max ­Siedentopf van het designnummer van Volkskrant Magazine. Er is bijna niets wat een mens niet zelf kan, betoogt de reclamemaker/kunstenaar/ideeënman/mafkees, dus wees vooral ongebreideld creatief. En maakt u dan iets moois (of minder moois, want zo nauw luistert het bij Siedentopf allemaal niet), dan wilt u die spullen misschien ook wel aan de man brengen – welaan, ook dat kan een mens uitstekend zelf.

Een merk bouwen, ja, dat lukt in een paar luttele uren, Siedentopf doet het even voor. Het enige wat u nodig hebt is een stoel om op te zitten, een kop koffie erbij en een computer: internet doet ­eigenlijk alles voor u. Voor dit voorbeeldstappenplan koos Siedentopf een modemerk, nou ja, een T-shirt eigenlijk, maar een mens moet een beetje groot denken. Een béétje groot, dat vat de grillige geest van Siedentopf goed samen. Hij koos een T-shirt vanwege de banaliteit ervan: iedereen draagt het, er is niets gewoners. Maar daar bouwt-ie wel meteen een heel modemerk omheen. Rijk en beroemd worden, geinig toch? U kunt het ook.

1) Bedenk een naam

Nou ja, bedenk een naam, of: laat de computer een naam voor uw merk bedenken. Siedentopf glimlacht er relaxed bij: wat tikken en klikken, daar komt elke handeling in dit stappenplan op neer. Hij gebruikt op name-generator.org.uk, maar er zijn er vele: tik in ‘company name’, ­‘business name’, ‘product name’ en de computer gaat aan de slag. De namengenerator vraagt Siedentopf wat zijn bedrijfsactiviteiten zijn. Hij vult in: fashion, design, inspiration – de meeste van deze websites zijn Engelstalig, maar dat komt goed uit, want we gaan voor werelddekking – plus zijn eigen voor- en achternaam. De site geeft een hele reeks suggesties van Max Siedentopf Associates (‘sounds professional’, zegt de site er zelf bij) tot Rise and ­Design (‘derived from expression rise and shine’). Siedentopf kiest de naam Fashion Schmashion. ‘Lekker lullig.’ En precies Duits genoeg.

2) Ontwerp een logo

Ook hier weer: láát een logo voor u ontwerpen, websites als logomaker, logaster en freelogoservices.com doen het graag en gratis. Siedentopf gebruikt logojoy.com. De site vraagt hem om een aantal gegevens en voorkeuren: wat voor soort bedrijf heb je? In welke kleuren moet het logo worden uitgevoerd? Kies uit onderstaande plaatjes vijf symbolen die je aanspreken en voilà, na drie muisklikken verschijnen er talloze logo’s om uit te kiezen. Siedentopf kiest de merknaam in een zwarte, schreefloze letter op een witte achtergrond, simpel en klassiek. ‘Ik heb een gek, funky T-shirt in gedachten, het is wel grappig als er dan een heel chic label in zit.’

3) Ontwerp een product

Aan een wit katoenen T-shirt valt niet zo veel te ontwerpen, dat kun je bestellen. En zelfs dat wordt je uit handen genomen, maar daarover meer in stap 5. Maar heb je een merk, dan moet je onderscheidend zijn, dus Siedentopf heeft vanzelfsprekend een unique selling point bedacht voor zijn ­T-shirts: inspirational quotes op de borst, ook te vertalen als Xenos-poëzie. Nou, daar weet uw laptop wel raad mee, die ­levert er op bestelling duizenden in de sfeer van ‘be a rainbow in someone’s cloud’. Maar Siedentopf wil quotes die dollen met het genre en daartoe wendt hij zich tot inspirobot.me, een site die volstrekt willekeurige woorden achter elkaar zet om er een quasidiepzinnige spreuk mee te genereren. Hij kiest er tien, voor tien verschillende T-shirts van het – nu al – cultmerk ­Fashion Schmashion, waarvan ‘Being interesting is usually ­accompanied by drug abuse’ zijn favoriet is. ‘Leuk en cynisch, en het geldt zeker voor bepaalde mensen in de reclame­wereld.’ Heb je eenmaal een spreuk gekozen, dan biedt de site in één moeite door de mogelijkheden ‘print on T-shirt’, ‘print on mug’ en ‘print on poster’: kijk aan, daar hebt u uw product. Maar Siedentopf shopt elders voor zijn T-shirts, dus die bestelllen we hier nu nog even niet.

4) Ontwerp een ontwerp

Goed, we hebben een (nog steeds virtueel) T-shirt, we hebben een spreuk of tien, nu moet de boel nog vormgegeven worden. Niet het T-shirt zelf, dat mag kant-en-klaar zijn, wel de tekst die erop komt te staan. Hier biedt de site cooltext.com uitkomst, maar Siedentopf had ook kunnen kiezen voor een andere generator van ‘fun’, ‘groovy’ of anderszins lollige lettertypes, hij heeft immers een funky T-shirt voor ogen. Klik, klik, klik: in een paar seconden zijn alle quotes in kleurige, scheve, bolle, brandende dan wel druipende letters gezet. Even downloaden, klaar voor gebruik.

5) Maak het product

Of, u snapt inmiddels het principe, doe niet overdreven veel zelf, maar laat het maken. Siedentopf begint met het aanmaken van een account bij shopify.com, dat hem verwelkomt met de woorden: Build your business. You’ve got the will, we’ve got the way. Die website, inclusief appstore, neemt de startende ondernemer werkelijk alles uit handen; ze leveren zelfs het blanco product, in dit geval een T-shirt dus, als je dat nog niet zelf had geproduceerd (of laten produceren). Siedentopf installeert de app Printful van de website, kiest T-shirt ‘Bella Canvas’ met korte mouwen, sleept de gedownloade print naar de juiste plek op het shirt – zijn eigen Fashion Schmashion-label in de hals laat hij wegens tijdgebrek even zitten - en klikt op ‘volgende’.

6) Begin een webwinkel

Sit tight, we’re creating your store!’ meldt Shopify daarop. En inderdaad, na een paar seconden is daar de website fashion-schmashion.myshopify.com. Siedentopf kan ’m naar eigen goeddunken invullen en aanpassen: de verkoopprijs van de T-shirts bepalen, aangeven hoe ze op de site geplaatst moeten worden, lay-out en lettertype kiezen. Vervolgens komt er een button op z’n site waarmee klanten hun bestelling kunnen doen. Shopify zorgt voor de afhandeling van zaken: de klant krijgt een T-shirt thuisbezorgd – dat de ‘ontwerper’ dus zelf nooit ook maar heeft áángeraakt – en het geld wordt op de rekening van Fashion Schmashion gestort – minus een deel voor Shopify, bien sur.

Beeld Eamonn Freel

7) Bedenk een slogan

Nu nog een bedrijfsslogan om de boel af te maken. (Siedentopf heeft ook nog een reclamecampagne laten maken door een bevriende modefotograaf, maar die contacten hebben u en ik niet, dus die laten we even buiten beschouwing.) En jawel, daar is een slogangenerator voor die, hoe toepasselijk, slogangenerator.com heet. Je hoeft alleen maar een steekwoord in te voeren en er rolt een slagzin uit die zomaar uw bedrijfsleus zou kunnen worden. Proef op de som: we voeren apple pie in – ook hier gaat weer alles in het Engels - en krijgen onder meer ‘masters of apple pie’; bij ballpoints wordt het ‘only the best ballpoints’. Niet heel enerverend, maar dat is ‘Gewoon bij Albert Heijn’ ook niet. De leus van Fashion Schmashion wordt: ‘No one does fashion like us.’ Ook niet wereldschokkend, maar, zegt Siedentopf tevreden, ‘het is wél waar’.

Voor dit verhaal heeft Max Siedentopf tien verschillende T-shirts laten maken, die daadwerkelijk te bestellen zijn via fashion-schmashion.myshopify.com. Ze kosten 25 euro per stuk en het is een limited edition: op = op. De opbrengst van deze actie gaat naar de Fair Wear Foundation.

Lees ook:

Gasthoofdredacteur Max Siedentopf geeft een interview in beelden: ‘Het leven gaat snel. Ik wil er zo veel mogelijk uithalen’
De samenleving wordt in de ogen van reclamemaker en kunstenaar Max Siedentopf (27) gegijzeld door ernst en gebrek aan humor. De wereld kleur geven is daarop zijn antwoord.

Moeder van gasthoofdredacteur Max Siedentopf: ‘Als iemand zonder enige ervaring met design een tijdschrift kan maken, dan kan iedereen het’
Dietlind Siedentopf (54) is moeder van Volkskrant Magazine gast-hoodredacteur Max Siedentopf en administratief medewerker bij het architectenbureau van haar man in Klein Windhoek, Namibië. Ze ontwierp het Volkskrant Magazine van zaterdag 12 april. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.