eetwijzer maaltijdrepen

Zijn kant-en-klare maaltijdvervangers een goede manier om de overtollige kilo’s te verliezen?

Snel en makkelijk afvallen door een maaltijdvervanger. Dat klinkt ideaal. Maar klopt dit?

Wat zijn maaltijdvervangers?

Calorie-arme shakes, poeders, repen, drankjes of mues­li’s van verschillende merken, waarmee je één of meer maaltijden per dag vervangt. Doel: gemakkelijk afvallen zonder calorieën te tellen of speciaal te koken.

Werken ze?

Je valt af van alle diëten waarbij je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Maaltijdvervangers bevatten (veel) minder calorieën dan een gangbare maaltijd, dus ja: ze werken.

Maar krijg je geen verschrikkelijke honger?

De verzadigende werking van maaltijdvervangers varieert. Velen redden het niet zonder tussendoortjes.

Meer weten over gezond eten? 

Kun je het best op vaste tijdstippen eten? Koken, stomen, grillen, wokken: hoe bereid je je eten het gezondst? Lees alles over gezond eten, bewegen en slapen in onze special.

Zijn ze wel gezond?

Goeie vraag. Volgens het Voedingscentrum kunnen maaltijdvervangers je verantwoord helpen snel wat kilo’s te verliezen. Maar uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat ze naast voldoende vitamines en mineralen vaak ook veel suiker, te weinig eiwit en nauwelijks vezels bevatten.

Klopt dat?

Als je een caloriebeperkt dieet volgt, is minstens 75 gram eiwit per dag nodig om verlies van spiermassa te beperken, zegt de Europese voedselautoriteit EFSA. Een ‘gewone’ avondmaaltijd met 100 gram vlees, vis of vleesvervanger levert zo’n 25 gram eiwit. Als je de andere twee maaltijden vervangt, moeten die maaltijdvervangers 25 gram eiwit bevatten. De meeste maaltijdvervangers redden dit bij lange na niet.

En suiker?

Niet afvallen, maar op gewicht blijven is de uitdaging, zeggen diëtisten en voedingswetenschappers. Dat lukt alleen wanneer je je voedingspatroon blijvend verandert, bijvoorbeeld door aan een minder zoete smaak te wennen. Helaas zijn de meeste maaltijdvervangers mierzoet. En door suiker krijg je veel sneller weer trek.

Zijn vezels net zo belangrijk?

Beslist. Zo’n 30 gram vezels per dag is nodig voor een goede stoelgang én het verzadigt bovendien. Vezels zitten in groente en fruit, maar vooral in volkorenproducten. Twee volkorenboterhammen leveren al zo’n 4,6 gram vezels: sommige maaltijdvervangers bevatten maar 1 tot 3 procent vezels. Check het etiket.

Hoe moet ik dan afvallen?

Saai, maar waar: volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. Gezond en je valt beslist af.

Prijs: bijv. Etos maaltijdreep à 60 gram: € 0,95

Oordeel: 1 ster

Verkrijgbaar: drogisterijen, supermarkten, online

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.