Test Oculus Quest

Zelfs bij de soepele Oculus Quest is gamen in virtual reality nog te veel een gimmick

Is het verstandig om de Oculus Quest in huis te halen? Ja, voor wie van plan is een virtual-realitybril te kopen. En voor wie nog twijfelt? Mwah.

De Oculus Quest headset. Beeld Reuters

Dat zit zo. De Oculus Quest maakt de ervaring van virtual reality weer een stapje soepeler. De bril, die eruitziet als een uit de kluiten gewassen duikbril, dompelt de gebruiker onder in een driedimensionale, virtuele wereld. Om beelden te ervaren alsof je er zelf bij bent en – hier focust de Quest zich op – om videogames te spelen.

Bij de bril zitten twee controllers, een voor elke hand. De Quest houdt de positie van die controllers nauwkeurig bij, zodat de twee handen die rondzweven in de virtuele wereld de eigen handen naadloos volgen. Dat voelt heel natuurlijk. Soepel pareer je laserstralen met een lichtzwaard in een Star Wars-spel, of beschiet je handmatig bouwwerken met een katapult in Angry Birds.

Handig is dat je het speelveld kunt afbakenen, om te voorkomen dat je tegen een kast of bank knalt. Dankzij een camera in de voorkant van de bril zie je de ruimte, waarna je met een controller de grenzen van het speelveld aangeeft. Kom je daar tijdens het spelen te dicht bij in de buurt, dan verschijnt een blauw raster in beeld: tijd om een stap in een andere richting te zetten. Let trouwens wel op lampen of rondscharrelende huisdieren.

Dat alles volledig draadloos, terwijl de Oculus Rift S – een andere net uitgekomen Oculus die zich op games richt – aansluiting met een computer nodig heeft. De Rift S heeft overigens wel een uitgebreider game-aanbod.

Zoals gebruikelijk bij VR-brillen zit de Quest niet erg lekker. De bril is zwaar en trekt daardoor aan de hoofdbanden die hem op zijn plek houden. Toch biedt de Oculus Quest al met al uitstekende ervaringen in de virtuele realiteit.

Alleen: zijn die ervaringen ook honderden euro’s waard? Hoewel de Oculus Quest weer een stap in de goede richting zet, zal ook deze VR-bril de massa’s vermoedelijk niet over de streep trekken.

Wie eenmaal over het eerste ‘wow-gevoel’ van de onderdompeling heen is, merkt dat de games nog altijd beperkt zijn. Ze zijn relatief eenvoudig en voelen vaak houterig aan, vooral als je met knoppen door de spelwereld heen beweegt. 

En dat voor 449 euro, als je tenminste de variant koopt met het minste geheugen (64 gigabyte). Voor honderd euro minder zijn spelcomputers verkrijgbaar die je misschien niet midden in de spelwereld plaatsen, maar wel veel sterkere games bieden. Zelfs met de handzame Oculus Quest wil gamen in virtual reality de gimmickfase maar niet echt ontgroeien.

Oculus Quest 64 GB, € 449. 

Lees onze eerdere besprekingen van VR-brillen

Oculus Go maakt goede virtual reality betaalbaarder, maar die stretchbanden zijn ontworpen door een sadist

Nintendo Labo VR Kit: eindelijk een originele toepassing van virtual reality

Dit is Sony’s poging tot de verovering van de virtual reality-markt, gekoppeld aan de Playstation 4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden