IN DE MODEModegodinnen

We gaan qua stofgebruik terug naar de tijd waarin draaien, draperen en mouleren en vogue waren

Vanaf links: Balmain, Atlein, Rokh, Marine Serre, Kiko Kostadinov.Beeld Imaxtree

De antieke godinnenjurk is weer helemaal terug, maar verrassend hedendaags: in de gedaante van geknoopte, gedraaide en gedrapeerde kledingstukken.

Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt?

Laten we er geen doekjes om winden, of eigenlijk juist tóch, want we gaan qua stofgebruik terug naar de tijd waarin ritsen en drukkers nog niet en vogue waren, maar draaien, draperen en mouleren juist wel. Opvallend veel ontwerpers, en opvallend vaak de niet-traditionele, refereerden aan de exomis, het oud-Griekse kledingstuk dat één schouder bloot liet en op de andere werd gedraaid en geknoopt. In de eeuwen vóór Christus aanvankelijk door gewone, hardwerkende mannen gedragen als werkpak. En volgens Mireille Lee van de Vanderbilt University in Nashville en schrijfster van het boek Body, Dress, and Identity in Ancient Greece verrassend genoeg ook door jonge Griekse vrouwelijke hardlopers tijdens hun volwassenwordingsrituelen.

Hoe gaan wij het dragen?

Losjes en sluik, niet zozeer op z’n Grieks maar eerder met een Parijse je ne sais quoi. De knopen, draaien en draperieën kwamen voorbij in bloesvorm, in tops met geknoopte slierten erop en in T-shirts met verdraaide voorpanden. Een enkele keer kwam er een nieuwerwetse godinnenjurk voorbij, maar dan met pijpen (nou ja, één pijp) met glitter en meerdere kleuren, bij Balmain, of met een felgekleurde stretch draaidraperie over een andere jurk gedragen, bij Marine Serre. Bij Rokh zaten de knopen niet op de schouder maar juist in de taille, op de heup, aan de zoom en de mouwen.

Valkuilen vermijden doe je zo

Zoals wel vaker bij trends is het aan te bevelen om referenties niet al te letterlijk te nemen en het qua bloot en sierglitter rustig aan te doen. Omdat altijd, ook als je het niet zo bedoelt, het verkleedfeesteffect en/of de potsierlijkheid op de loer kunnen liggen. Met excuses voor fans van de zeer getalenteerde Céline Dion is de Canadese zangeres ook deze week weer het voorbeeld van hoe het niet moet. De godinnenjurk die ze in 2003 droeg bij de Billboard Music Awards heeft raadselachtige inkepingen bij de liezen en een knoopaccent op het wortelchakra schreeuwt meer Cher of Paris Hilton dan godin. Pluspunt: het leidt wel lekker af van Dions Anny Schilder-coupe.

Celine Dion op de Billboard Music Awards van 2003.Beeld FilmMagic

Een bekend mens

Een Griekse godin was ze niet, de Amerikaanse actrice Ava Gardner, maar een filmgodin absoluut wel. In de film One Touch of Venus uit 1948 speelt ze een tot leven gewekt standbeeld van Venus (Afrodite in het Grieks). Wat Venus in de film draagt is een stuk gesofistikeerder dan de dracht die we kennen van de Venus van Milo, het bekende oud-Griekse standbeeld uit het Louvre. Haar afzakkende lendenlappen zijn van de hand van beeldhouwer Alexandros van Antiochië. Gardner werd gekleed door Orry-Kelly, de kostuumontwerper achter Some Like it Hot, An American in Paris en Casablanca, en winnaar van maar liefst drie Oscars. En dat zijn óók fraaie beelden.

Ava Gardner in One Touch of Venus (1948).Beeld Getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden