In de mode Zomertrends 2019

Wat gaan we dragen deze zomer?

Gek is dat: terwijl de laatste van de vier grote modeweken (die van Parijs) net achter de rug is en moderedacteuren en inkopers de balans opmaken van wat de trends voor winter 2019/2020 worden, trappen de modebladen (én uw bloedeigen Volkskrant Magazine) de zomer van 2019 af.

Grote vraag natuurlijk: wat gaan we dragen? Hoe dan? En waar combineren we het mee? Dat hebben we, met groot genoegen uiteraard, voor u op een rijtje gezet. In dit modenummer volgt een bondig overzicht van de grootste en opmerkelijkste trends. Op de modepagina’s van de komende magazines gaan we op de belangrijkste trends nog wat dieper in, met nóg meer suggesties voor vertalingen naar uw eigen garderobe, en aandacht voor de vele en diepe valkuilen die er op planeet mode loeren.

Wat we nou gaan dragen? Even geduld nog, we komen er zo iets concreter op terug. Eerst nog even een korte uitleg van de status quo in de mode: die bevindt zich op een kruispunt. Allereerst het kruispunt tussen oud en nieuw, omdat er enerzijds de stokoude modehuizen zijn, met de grote welbekende namen aan het roer die op traditionele wijze seizoenscollecties maken en distribueren. Anderzijds zijn er de jonge honden en de kleine merkjes, de snelle stijgers van de streetwear, de Instagramhelden en influencers met eigen lijnen, die ze leveren in ‘drops’, veelal online. Eigenlijk is dit dus het kruispunt van traditie en vernieuwing, waarbij opvalt dat veel traditionelen voorzichtig maar zeker zijn overgestoken naar de vernieuwende kant. Een voorbeeld: dat grote huizen als Vuitton en Chanel nu ook monstersneakers en andere streetwear-achtige items maken, en nog concreter: dat Louis Vuitton Virgil Abloh heeft aangenomen als creatief directeur voor de mannenmode, u las daar alles over in het vorige modenummer. Heel verrassend is dat de ‘jonkies’ op hun beurt ook een oversteek maken: merken en ontwerpers die eerst vooral bekendstonden als makers van hoodies en trainers komen nu met complete (mantel)pakken op de proppen. Als je bedenkt dat mode zich in golven van actie en reactie beweegt, is zo’n transitie van sweater naar pak nogal wiedes natuurlijk, maar toch het aanstippen waard.

Meer over de mode van deze zomer? 

Een overzicht van de trends om u op weg te helpen

Een ander veelzeggend kruispunt waar de mode zich bevindt, is dat van jong en eh… iets minder jeugdig, en van kuis en sexy. Die laatste twee hoeven elkaar niet uit te sluiten, snappen we best, maar opvallend is dat er, vooral in de damesmode, enerzijds dartele meisjes voorbijkwamen met blote benen, kleine topjes en diepe decolletés, en anderzijds dames met bedekte knieën, hals en armen. Nog illustratiever: dat zowel de losse, sluike cargo pant een hit is, als het loeistrakke wielrenbroekje. Natuurlijk kun je dat allebei in de kast hebben hangen, en de ene dag zin hebben in een brave en de andere in een uitdagende uitdossing, maar er is meer aan de hand. Afgelopen modeweek is er immers een wig geslagen tussen vrouwen die houden van serieuze en volwassen kleren (naar de geliefde Celine-ontwerper Phoebe Philo ‘Philophiles’ genoemd) en vrouwen die het graag strak, kort en uitdagend zien (‘Slimaniacs’ genoemd, naar de nieuwe en niet door iedereen geprezen en/of begrepen Celine-ontwerper Hedi Slimane).

Het derde kruispunt is dat van mannen- en vrouwenmode. Niet dat er nou zo overweldigend veel genderneutrale collecties gemaakt werden, maar een aantal van origine vrouwenmerken maakt nu ook mannenkleding (Celine, Isabel Marant) of combineerde heel efficiënt en kostenbesparend de mannen- met de vrouwenshow (Gucci, Armani). Daar komt op het vlak van seksevervaging nog bij dat er voor vrouwen naast de geijkte zomerjurken veel pakken en overalls werden getoond, een hausse aan gebleekte denim en supersportieve duik- en surfpakmaterialen. Nee, het vrouwbeeld van zomer 2019 is er geen van gedienstige deernen die een beetje non-actief mooi zitten te wezen achter hun sherryglas. Bij de mannen – dat dan weer wel – kwamen opmerkelijk veel zeer korte broekjes voorbij, werden drukke bloemen- en bladerprints met elkaar gecombineerd en werden pakken getoond met een blote bast.

Enfin, wat we gaan dragen wilde u weten? Het ging vier weken lang alle kanten op op de catwalks van New York, Londen, Milaan en Parijs, maar de belangrijkste en grootste trends (voor zowel mannen als vrouwen) zijn toch wel op twee handen te tellen. Zoals genoemd de combinaties van botsende drukke prints, duik- en surfpakkenmaterialen, gebleekte denim en mannenpakken voor beide seksen, bij voorkeur in fruitige kleuren. Verder: XL zonnebrillen, tassen en overhemden, nerdy sandalen, trutschoenen met een midihak (alleen voor vrouwen vooralsnog), de kleur saliegroen en – klapperrrrr van het seizoen – alles in vijftig tinten beige.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.