De GidsEet Wijzer

Waarom weinig sportdranken zo goed zijn voor sporters als bietensap

Heb je wel een sportdrankje nodig als je regelmatig sport?

Bietensap blijkt een uitstekend sportdrankje te zijn − al kun je het beter niet te vaak drinken.Beeld ThinkStock

Een energiedrankje is toch ook fijn na het sporten?

Nee! Energiedrankjes zijn frisdranken met extra veel suiker en toegevoegde cafeïne, voor een oppeppend effect. Ze zijn absoluut niet geschikt om voor, na, of tijdens het sporten te drinken. Het hoge suikergehalte zorgt ervoor dat je vocht verliest, in plaats van aanvult.

En dat doen sportdranken niet?

Goede sportdranken bevatten wat suikers en minerale zouten, die gemakkelijk in je lichaam worden opgenomen. Daardoor leveren ze snel energie en vullen ze je vocht- en mineralengehalte aan. Maar na een uurtje sportschool werken een paar glazen water met een banaan en een bakje yoghurt ook. Bovendien zijn er behoorlijke verschillen tussen sportdranken.

Welke dan?

Een sportdrank is eigenlijk alleen nodig als je heel fanatiek en langdurig hebt gesport. Kies dan voor een ‘isotone’ sportdrank. Die bevat naast zouten maar 6 tot 8 gram koolhydraten (suikers) per 100 milliliter: check het etiket. Bij normale inspanning is gewoon water of een ‘hypotoon’ drankje beter, zoals de meeste sportdranken zonder toegevoegde suiker. Daar zit maximaal 6 gram koolhydraten per 100 milliliter in. Toegevoegde vitamines aan sportdranken hebben geen of nauwelijks effect, maar klinken interessant. En zogenaamde ‘hypertone’ drankjes kun je beter laten staan.

Hypertoon? Dat is iets anders dan hypotoon?

Ja, ‘hypo’ is laag en ‘hyper’ is heel hoog. Hypertone sportdranken bevatten, net als energiedrankjes, veel suiker: 8 tot 15 gram per 100 milliliter. Ze drogen je lichaam dus uit.

Maar ze worden wel gewoon als sportdrank verkocht?

Ja. Behoorlijk krom. Een populair merk bevat maar liefst 14,5 gram koolhydraten per 100 milliliter. ‘Met een complexe suikersamenstelling’ staat er dan op. Pure onzin. Voor je lijf geldt: suiker is suiker, of het nu sacharose (bietsuiker), dextrose (druivensuiker) of fructose (vruchtensuiker) is.

Wat is nu de beste sportdrank?

Naast water? Hou je vast: bietensap. Marathonlopers en topsporters zweren erbij. Je gaat harder met een lagere hartslag en je uithoudingsvermogen wordt beter.

Klopt dit?

Beslist, al werkt het niet bij iedereen en is de werking niet zo spectaculair als vaak gedacht. De stof nitraat is verantwoordelijk voor de positieve effecten. En nitraat kan in ons lichaam worden omgezet in schadelijke nitrosaminen. Daarom adviseert het Voedingscentrum om niet dagelijks bietensap te drinken. Beperk je dus tot één glaasje, zo’n 2 uur voor het sporten. Of eet een portie nitraatrijke groenten, zoals biet, selderij, sla of spinazie.

Prijs: bietensap 750 ml, ongeveer € 2,-; isotone sportdrank 500 ml, ongeveer € 1,-; kraanwater 500 ml, € 0,01

Oordeel bietensap: ***

Verkrijgbaar: supermarkten, natuurwinkels

Lees hier eerdere afleveringen van Eet Wijzer:

Iedereen wordt wel een keer ziek. Helpen vitaminepillen dan?

Hoe duurzaam zijn de exotische, verse groenten en vruchten in de supermarkt?

Nieuw: vegan mayonaise. Is die gezonder dan gewone mayo?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden