De Gids Feestdagen

Vreugdevol inpakken: van een gedrocht vol hobbels naar een prachtig glad pakketje

Het wordt vaak als een rotklus gezien: het inpakken van cadeaus. Het liefst besteden we dit taakje uit aan de lieftallige winkeldame of -heer. Het resultaat is alleen wel een weinig origineel pakje. Maar: inpakken kan ook leuk zijn, meditatief zelfs. En je maakt er goede sier mee tijdens het heerlijk avondje of straks onder de kerstboom. 

De basisbeginselen

De kans is groot dat je weleens vol goede moed aan het inpakken bent begonnen - gewapend met schaar, papier en plakband - om vervolgens te eindigen met een rampzalige gedrocht vol hobbels, deuken en lagen plakband. Waarschijnlijk heeft dat te maken met deze klassieke beginnersfout: we gebruiken vaak teveel papier. ‘Strak inpakken is het doel’, zegt inpakspecialist Saskia Leemans, die haar liefde voor inpakken opdeed toen ze in een chique parfumerie werkte. En dus moet je beginnen met goed afmeten en het wegknippen van overtollig cadeaupapier. (zie daarvoor de video hieronder) Houd deze volgorde aan: eerst de flapjes van de zijkanten naar binnen vouwen, dan pas boven en onder. 

Nog een belangrijke tip: vouw het papier altijd eerst een stukje om. Dat vouwt fijner en het camoufleert ook direct de minder recht afgeknipte stukken papier. Zorg sowieso altijd voor scherpe vouwen. ‘Wees zuinig met plakband', zegt Leemans ook. ‘Kleine stukjes plakband zijn voldoende om je pakje dicht te vouwen. Plak plakbandjes altijd in de lengte op de vouw. Mocht je met lint werken, zorg dan dat het plakband onder het lint wegvalt.’

Niet knippen en plakken maar vouwen

Wie inspiratie zoekt op inpakgebied komt al snel uit bij Japan. Volgens het shintoïsme - de Japanse staatsgodsdienst op boeddhistische grondslag - heeft elk voorwerp een ziel en bij het inpakken wordt die ook verpakt. In Japan hebben ze de gewoonte om cadeaus diagonaal in te pakken, en dus niet recht en symmetrisch, zoals wij dat doorgaans doen. Deze stijl heet naname tsutsumi en je hebt slechts één plakbandje nodig – mits je de handelingen goed uitvoert, natuurlijk. En dat vergt wel enige oefening. Japanoloog Mardie Feikens geeft workshops Japans inpakken. ‘Eigenlijk is naname tsutsumi geen inpakken, maar meer invouwen. Je houdt geen papier over, het past precies.’ Het Japanse warenhuis Mitsukoshi heeft een goede instructievideo, zie hieronder. ‘In dat beroemde warenhuis is deze inpakkunst ontstaan’, zegt Feikens. ‘Vroeger pakten ze op die manier kimono’s in. Dat moest heel voorzichtig gebeuren.’ Waarom besteden Japanners zoveel zorg aan het inpakken van presentjes? ‘Dan toon je dat het je wat kan schelen. Esthetiek is erg belangrijk. Ze omringen zich graag met mooie dingen.’ Maar er speelt wellicht nog iets anders mee. ‘Cadeaus in Japan worden nooit uitgepakt als de gasten er nog zijn. Ze blijven ingepakt op tafel staan. Pas als iedereen weg is, begin je met uitpakken.’

Tip: Vergeet standaard inpakpapier van de Hema. Mooi, bijzonder papier vind je bij papierenzo.nl

Kies geen papier maar stof

Een andere Japanse stijl van inpakken is furoshiki, waarbij het cadeau in een doek wordt gewikkeld. ‘Het is een goede manier om bijvoorbeeld een fles wijn in te pakken of een cadeau met een vreemde vorm zoals pantoffels’, zegt Feikens. Veel Japanse families hebben al decennialang deze doeken in huis met familiesymbolen erop. Of er staan bloemen op die passen bij de maand van het jaar. ‘Diegene die het cadeau heeft gekregen stuurt de doek later vaak weer terug met een bedankbriefje erbij.’ Ook in Nederland wordt deze inpakstijl in sommige winkels gebruikt, zoals bij Soap. Feikens: ‘Het is een fijne, milieuvriendelijke optie want er komt geen papier aan te pas. Je kunt ook een mooi zijden sjaaltje gebruiken.’

Mardie Feikens geeft op 2 december en 9 december workshops ‘cadeaus inpakken op zijn Japans’, in het Sieboldhuis.

Neem er de tijd voor

Maak er een meditatief moment van, zegt Samuel Tsang, auteur van het boek The Book of Mindful Origami in The New York Times. ‘Volg het decoratieve patroon op het papier met je ogen en voel de textuur van het papier. Luister naar de geluiden die het papier maakt terwijl je het langzaam en opzettelijk om het cadeau wikkelt en vouwt. Haast je niet. Realiseer je dat deze activiteit een gelegenheid is om die persoon te herinneren en te waarderen.’

Een lastige vorm?

Cadeaus met een lastige vorm kun je ook eerst in een doos doen en die vervolgens inpakken. ‘Of vouw een cadeauzakje en versier het met een mooie strik, een takje groen, naamkaartje of kanten taartrand’, zegt inpakspecialist Saskia Leemans.  Nog een tip: omwikkel producten met zo'n lastige vorm, zoals een vijfarmige kandelaar, eerst met vloeipapier, zodat de vorm massiever wordt. Doe daarna het pakpapier eromheen.

Een zelfgevouwen cadeauzakje Beeld Cadeau Pakje In

Versieren

‘Kijk eens rond wat je allemaal in huis hebt om te kunnen gebruiken ter decoratie voor je cadeau’, zegt Leemans. ‘Bijvoorbeeld veertjes, stukjes lint, kaneelstokjes, takjes groen of met kerst een mini kerstballetje of stekertjes die je gebruikt in een kerststukje.’ Heb je geen cadeaupapier bij de hand? Het is ook leuk om oude kranten (de sportpagina voor een sportliefhebber), plattegrond of bladzijdes van een (muziek) boek te gebruiken.’ 

Beeld Cadeau Pakje In

Cadeaus stapelen

Heb je meerdere cadeaus voor één persoon? Kies dan cadeaupapier dat goed bij elkaar past. Vervolgens ga je ze stapelen van klein naar groot. Om alle cadeaus te bundelen doe je er een mooie strik omheen en eventueel als decoratie een kerstballetje.

Beeld Cadeau Pakje In

Niet te moeilijk doen

‘Hoe simpeler hoe beter’, zegt fashion icon Linda Rodin in deze inpak-instructievideo van The New York Times. Alles wat je nodig hebt is een mooie doos, een prachtig lint dat je in een strik vouwt en een vlijmscherpe schaar.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.