4 tips fietstochten

Vier tips om een fietstocht een stuk aangenamer (en spannender) te maken

Fietsjournalist Robert van Weperen bedenkt graag dwarse trucs om meer uit een fietstocht te halen.

1. Nachtfietsen

Stap pas op je fiets als de zon ondergaat, dan is alles anders. Pak bijvoorbeeld de trein naar Rotterdam, eet daar een hapje, en stap tegen zonsondergang op je fiets. Dan schittert een knalrode avondzon in de Nieuwe Waterweg. Vanaf Hoek van Holland gaat het door de duinen via de fietsroute LF1, met bijna permanent uitzicht op de ondergaand zon. De meeste recreanten zijn dan al naar huis. Tegen middernacht haal je nog een harinkje bij het Vispaleis in de haven van Scheveningen en dan door naar Haarlem. In het schijnsel van je lamp schieten af en toe konijnen over het pad. 

Wat ook kan: in het donker over de dijk van Enkhuizen naar Hoorn met overal water om je heen. Spookachtig. Het kost je een halve nacht slaap, de volgende dag heb je een jetlag; maar zo’n tochtje levert een intense, onvergetelijke ervaring op.

2. Vouwfiets als baggage

Haal alles uit je vouwfiets door dat ding in een tas te stoppen. Eerst pak je voor de lange afstand een trein, bus of vliegtuig. Eenmaal op je bestemming klap je de fiets uit. Aanvankelijk nam ik mijn trouwe Brompton mee op stedentripjes naar Berlijn, Bangkok of New York, want dat fietst echt fijner dan een huurfiets. Een jaar geleden bedacht ik dat mijn rolkoffer best meekan op de bagagedrager. Zo werd ik mijn eigen taxi. Van treinstation naar Airbnb-adres, of van een halte van de Flixbus naar een hotel. Zo reisde ik bijvoorbeeld 700 kilometer door Oekraïne, met een openjaw-vliegticket (een vliegticket waarmee van A naar B en van C naar A wordt gevlogen, red.) naar Charkov en terug via Kiev. Ik had alle vrijheid en heb geen meter hoeven sjouwen of lopen. Hier kan niks tegenop.

Een vouwfiets mag mee met de Thalys, Eurostar of ICE, mits in een tas. De Flixbus rekent 9 euro voor je (vouw)fiets. Tip: gaat je fiets mee in het vliegtuig, zeg dan dat je fietsonderdelen vervoert, dat kan geld schelen.

3. Wind mee

Voorspelt de weerman een onstuimige dag? Denk dan meteen: welke trein kan ik nemen tegen de windrichting in? Niets heerlijker dan met windkracht 5 naar huis te worden geblazen. Omdat de wind in Nederland doorgaans uit het zuidwesten waait, is bijvoorbeeld Leiden-Amsterdam (LF2) een optie. Of pak de LF9 als je op de lijn Breda-Utrecht-Zwolle-Groningen woont. Wat natuurlijk ook kan: tussen twee stations fietsen met de wind in je rug. Aanraders: Maastricht-Heerlen (25 km), Buitenpost-Winsum (35 km), Wolvega-Assen (50 km, via het Fochteloërveen), Enkhuizen-Akkrum, met de veerboot vanaf Stavoren (50 km), Ede-Apeldoorn (35 km), Culemborg-Veenendaal (via de Utrechtse Heuvelrug, 35 km).

Een NS-dagkaart voor je fiets kost 6,90 euro. Helaas rekken de NS de spitstijden steeds verder op en dan mag de fiets niet mee. Handige site: nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner.

4. Elektrische bakfiets

Van horen zeggen: je kunt prima met de kinderen op kampeervakantie per bakfiets, een elektrische, dat wel. Vrienden van me – Elsbeth en Oscar – reden in drie maanden naar Spanje (kleine sabbatical) met twee elektrische Urban Arrow-bakfietsen. Lucy van 3 en hun 10 maanden oude Beau reisden in de family-versie. De spullen gingen mee in een shorty. ‘We doen sowieso alles met deze bakfietsen, we hebben geen auto’, aldus Elsbeth. ‘Onze kampeerspullen waren verre van lichtgewicht. Maar alles paste erin en we trapten al gauw zo’n 70 kilometer per dag.’ 

Minder ambitieus kan ook: een weekendje op stap binnen Nederland met de e-bakfiets is vast minstens zo leuk. Elsbeth en Oscar geven veel tips op hun site: bakfietsvakantie.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden