De GidsHet nieuwe eten

Vernieuwde Cup-a-soup is nog steeds Cup-a-soup

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Beeld Cup a Soup

‘Cup-a-soup is vernieuwd!’, roept (prepper-proof, maar dat hoeft dus niet) cupasoup.nl ons blij toe, ‘voor de heerlijke soepen verbouwen onze boeren de beste ingrediënten’. Kartonkleur op de verpakking, quasi-handgeschreven pijltje erbij dat op een tomaat wijst die zegt ‘ik ben duurzaam geteeld’ en Unilevers legendarische eenpersoons-instantsoepje is óók klaar voor de droom van Huischgemaeckt waar hedendaagse etenswaar mee aan de man wordt gebracht. 

Marketingprobleempje: poedersoep roept in zijn diepste vezels natuurlijk helemaal geen associatie met oud-Hollands boerenambacht op, dus werd Cup-a-soup sinds jaar en dag verkocht als snack, als dempmiddel voor de 4-uurs-craving, als ware het een zoute KitKat of een warme Marlboro Light. Afgetopt door die heerlijk bijdehante stem van wijlen Bob Fosko.

Dus lijkt Cup-a-soup te beginnen zich op te splitsen in de ‘ik ben duurzaam geteeld’-serie en een andere variant met drie smaken, waar in sportschoolbelettering ‘Focus’ (tomaat), ‘Boost’ (kip) en ‘Recharge’ (paddestoelen) op is gezet, opdat kantoormannen zich er ook thuis bij voelen. We testten de Focus, tomaat-zwarte-peper om preciezer te zijn. Zwarte peper is sinds zwarte-peperchips een officiële snacksmaak tenslotte. Smaakt nog steeds gewoon héél erg als droge soep met kokend water. Gelukkig maar. 

Cijfer: 6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden