De StijlpastoorRevers

Verfijnd met pit, zo ziet de Stijlpastoor het graag

Fred Emmer.Beeld Hollandse Hoogte / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

De revers op het moderne mannenjasje ontstond toen heertjes hun bovenste knoopjes losmaakten en de voorpanden als het ware openvielen. In de evolutie tot het jasje zoals we dat nu kennen, werd de vouw er vervolgens al van tevoren in geperst. Ergens in de 19de eeuw zijn we die teruggevouwen voorpanden ‘revers’ gaan noemen, waarschijnlijk omdat we indertijd alles betreffende de mode uit Frankrijk importeerden.

In principe zou Rik van de Westelaken zijn revers dus moeten kunnen terugvouwen tot een dicht jasje. Dan krijg je in feite een Mao-jasje, zo’n tot de huig dichtgeknoopte tuniekjas die ze in China een ‘Zhonshang-jas’ noemen, naar Sun Yat-Sen, de stichter van het moderne China. 

Een Mao-jasje heeft vier zakken die verwijzen naar de vier deugden uit de Chinese filosofie, al heb ik altijd vermoed dat kameraad Sun die invulling pas achteraf heeft bedacht. Niet erg, wijsheid achteraf is tenslotte ook wijsheid, maar het leidde mijn blik wel naar de zakken op het verrukkelijk gekleurde jasje van kameraad Rik. Die zijn er namelijk niet, afgezien van het borstzakje. 

Rik van de Westelaken en zijn verstopte steekzakken. Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

Althans, ze lijken verstopt, want ik herken twee diagonale lijnen die lijken te duiden op steekzakken. Die lijnen versterken vernuftig het silhouet van de voormalige Journaalpresentator, die de revers laat eindigen ter hoogte van het dunste gedeelte van de taille, comme il faut. Hier geeft iemand zijn silhouet op subtiele wijze extra lengte én een extra olympische dimensie door de diagonale lijnen. Knap.

Het type revers dat we op beide foto’s zien noemen we peak lapel (in Engeland soms pointed genoemd). Van de Westelakens peak eindigt halverwege de kraag en de schouder, wederom volgens het boekje. De peak van die andere oud-journaalpresentator Fred Emmer tikt bijna de schouder aan. Dat is vrij extreem, maar de foto dateert uit 1977, een periode waarin er wel meer onbegrensd was. Emmers stropdas getuigt daar ook van – een beetje van die uitgestrektheid had Van de Westelaken best mogen aftappen voor zijn das, die ik in de context van zijn boord en revers best iel mag noemen.

Tussen 1974 en 1987 presenteerde Fred Emmer het NOS Journaal op een wijze die ik ongeëvenaard zou willen noemen, net als de kleurencombinatie waarin hij zich in 1977 liet fotograferen. Hij overleed afgelopen Kerstavond. Een suave man met een suave stem. In zijn kledingkeuze was hij gedistingeerd doch gedurfd, een ambitie die ik iedereen gun voor het nieuwe jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden