Van zuipreis tot zomerkamp: dit kunnen ouders verwachten wanneer hun kind voor het eerst alleen op vakantie gaat

De zomervakantie is het moment waarop veel jongeren voor het eerst in hun eentje op vakantie gaan. Naar de camping in eigen land, op kamp of met het vliegtuig naar een zonnigere bestemming. Leerzaam natuurlijk, maar ook spannend voor de ouders. Wat zijn de trends op dit moment?

Een groep meiden maakt een broodje knakworst op jongerencamping Duin en Strand in Renesse. Beeld Marcel van den Bergh

Allereerst een kleine geruststelling. De ouderwetse zon-zuipen-ziekenhuisvakanties naar partyoorden als Salou, Chersonissos en Lloret de Mar zijn minder in trek. Wereldwijd kiezen jongeren niet meer massaal voor een strandvakantie met als doel zo snel mogelijk dronken te worden en die roes vervolgens op het strand uit te slapen. Niet voor niets maakte reisorganisatie Thomas Cook onlangs bekend zijn Club 18-30 Holidays, verantwoordelijk voor dit type reizen, op te doeken. Jongeren maken andere keuzes, schreef Peter de Waard in deze column.

Vooral de vakanties op Nederlandse bodem – denk: bierkratten stapelen op Terschelling of bakken in Renesse – zijn minder populair onder jongeren. Slechts 22 procent van de jonge vakantiegangers verbleef in 2015 in eigen land. Tien jaar geleden vierde nog 50 procent vakantie binnen de landsgrenzen. Dankzij het dalen van de vliegticketprijzen is een buitenlandse trip voor bijna iedereen binnen handbereik.

Zomerkamp steeds populairder

Nu steeds meer vaders en moeders beide een betaalde baan hebben, vinden zomerkampen in Nederland een grotere aftrek. Vinea en Simbo, een van de grootste aanbieders, zien de afgelopen jaren het aantal inschrijvingen groeien, met zo’n 5 procent per jaar, zegt manager Hein Roovers van de twee samenwerkende organisaties. Dat constateren concurrenten ook, blijkt uit een enquête onder 49 aanbieders door het Steunpunt Kindervakanties. Roovers: ‘Veel werkende ouders staan in schoolvakanties voor een logistieke uitdaging. De groei zit vooral in kinderen van deze groep. Ouders willen hun kinderen een leuke én leerzame tijd bezorgen terwijl ze zelf nog moeten buffelen.’

Opvallend is het overweldigende - de teller staat bij het Steunpunt op 250 aanbieders - en diverse aanbod, in zowel thema als prijs. Kinderen kunnen voor een paar tientjes in de week worden vermaakt met spelletjes en vrij spelen in bos en duin. Of voor 500 tot duizend euro op een ‘beach-active’- vakantie in Spanje, een dance camp met eigen badkamer en workshops van professionele dansers, of een vliegkamp op vliegveld Lelystad, waar jonge deelnemers de stuurknuppel leren bedienen in sportvliegtuigjes. In opmars zijn tech camps van Tweehek en van de Technische Universiteit Delft, waar jonge techneuten leren hun eigen longboards of robots te maken. Of neem dit Tina-kamp; een week van knutselen, strips leren tekenen van een striptekenaar, spelletjes, surfles, fietstochtjes en hooggeëerd bezoek van de Tina-redactie zelf.

Lunch op een vakantiekamp voor kinderen via organisatie Vinea. Beeld Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Oefenvakantie

Er bestaat ook nog zoiets als een ‘oefenvakantie’ . Deze jongeren uit Twente zetten hun tent op in een weiland van boer Klaassen, in Albergen, om hun vrijheid zonder ouderlijk toezicht te vieren. Het is een nieuw fenomeen dat zich sinds een jaar of vier vijf ‘razendsnel’ uitbreidt, zegt Nico Hesselink, handhaver bij de gemeente Tubbergen en Dinkelland. Dit jaar kamperen in beiden gemeenten zo’n negentig groepen jongeren. Het begint met jongens en meisjes van 11 en 12, zoals de groep in Albergen, maar de meesten zijn tussen de 13 en 15. Het is oefenen voor ‘het grote werk’, zoals een groepje meisjes in een legertent in Rossum het noemt: een vakantie met vrienden op jongerencampings als Appelhof en Terpstra op Terschelling – en uiteindelijk: Lloret de Mar.

Hoge eisen

Jongeren stellen steeds hogere eisen aan hoe ze zich op hun vakantiebestemming kunnen vermaken. Gekker, groter, bijzonderder en beklijvender moet het zijn. ‘De bestemming is secundair, het gaat er vooral om wat er te doen is’, zegt Gerdien Elkink, international director Youth Holidays van Sundio Group. ‘Voor alle activiteiten geldt: het moet bucketlistwaardig zijn.’ Dit doen reisorganisaties om jongeren te blijven boeien (‘niet alleen een jeepsafari, maar ook een wipeoutbaan’).

Voor wie zich zorgen maakt over het drank- en drugsgebruik van zijn of haar kind tijdens de vrije zomermaanden: Nederlandse tieners zijn behoorlijk braaf. Sterker nog: als het gaat over onverstandig gedrag (roken, drinken, blowen, maar ook criminaliteit), vertonen zo’n beetje alle grafieken een dalende lijn. Ook beginnen ze steeds later aan seks. Waarom tieners wel dansen op ‘alle tieners zeggen ja tegen mdma’, maar dat niet in de praktijk brengen, lees je hier.

ORGANISATIES KINDERKAMPEN MET EEN KEURMERK VAN HET STEUNPUNT KINDERVAKANTIES:

o Beware beach / O’Neill Summer Camps
o Club Adventure Jeugdvakanties
o Sportivun
o Stichting Boemerang/ Okee vakantiekampen
o Stichting Happy Days
o Stichting Heppie
o Summer CampsHolland
o Tweehek-recreatie
o Vakantiekind
o Vereniging Humanitas
o Ycamps

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden