de gidssporten

Van slaapyoga tot boulderen: dit zijn de sporttrends van 2020

Van slaapyoga tot boulderen: dit zijn de sporttrends van 2020.Beeld Archief Claudie de Cleen

We willen allemaal fit en energiek door het leven. Jezelf drie keer in de week naar de sportschool slepen om een uur lang met tegenzin op een loopband te ploeteren is achterhaald. In 2020 mag bewegen leuk zijn. Met de goede voornemens nog fris in het geheugen navigeert de Gids je door de trends in de wereld van sport en fitness.

De Gezondheidsraad adviseert dat we tweeënhalf uur matig intensief bewegen per week. Een ruime meerderheid van de Nederlanders denkt te voldoen aan deze richtlijn, maar in werkelijkheid komt minder dan de helft aan die paar uur sport per week. Zonde, want als je genoeg beweegt, heb je minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes en symptomen van depressie.

Gelukkig wordt het steeds makkelijker om aan voldoende beweging te komen. Het aanbod is zo groot en divers, dat er voor ieder wat wils is. Ledenaantallen van sportverenigingen slinken, terwijl die van individuele sporten groeien. Tegelijkertijd zie je in de grote steden ook nieuwe groepssporten ontstaan. Volgens trendwatcher Remco Tervoort willen we een gezond lichaam en hoofd én doelen behalen zonder dat het heel competitief wordt.’

Een fit lichaam zonder je hoofd te vergeten. We laten je een aantal populaire trends zien die je dit jaar kunt uitproberen.

Boulderen: klimmend naar Tokio

Plus: je wordt fit, denksport, sociale activiteit
Min: klimhallen lopen vol

Boulderen is een goed voorbeeld van een individuele sport met een sterk sociaal component. Korte uitleg: boulderen is het klimmen van een korte routes (boulders) op klimwanden van maximaal 4,5 meter hoog. Je doet dit op eigen kracht dus zonder dat je ergens aan vastzit.

Begin januari opende een nieuwe, grote boulderhal in Delft. Het pand heeft 800 vierkante meter aan klimwand. Inmiddels heeft Nederland meer dan dertig boulderhallen en staan er voor alleen dit jaar acht nieuwe hallen op de planning. Volgens de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV) zijn er ongeveer 32 duizend klimmers.

En dan is 2020 internationaal gezien ook nog eens het ‘jaar van de klimsport’. Voor het eerst is de sport opgenomen in het programma van de Olympische Spelen. In Tokio wordt deze zomer geklommen op drie verschillende onderdelen, maar boulderen is het onderdeel waarvoor mensen naar de klimhal komen. Het is laagdrempelig en uitdagend. Samen met andere klimmers moet je de boulders (routes) bestijgen. Je hebt al snel honderd routes per wand. Vervelen doet het dan ook niet snel.

Maar voor wie is deze sport? ‘Iedereen kan klimmen’, zegt Naomi Persoon van de NKBV. ‘We zien wel dat boulderen vooral populair is in studentensteden. Het is een sociale sport met eigen cultuur. Je kunt alleen naar de boulderhal komen en vervolgens samen met anderen de routes oplossen.’ Een dagpas kost ongeveer 10 euro. En vanaf 40 euro heb je een doorlopend maandabonnement.

Naast sport voor het lichaam, is het ook uitdagend voor het brein. Volgens Persoon leer je je grenzen verleggen: ‘Soms moet je op hoogte een sprongetje maken. Je denkt dat je het niet durft, maar doet het toch gewoon.’

'Boulderen' is klimmen zonder touw, op een korte wand van 4,5 meter hoog.Beeld Klaas Jan van der Weij

Voeten worden klauwen

Rients van Ganswijk (30) uit Utrecht is muziekredacteur voor een televisieprogramma en bouldert al drie jaar. Een jongen nam hem mee op date naar de klimhal. ‘Ik was bang dat het een gênante vertoning zou worden. Dat viel gelukkig mee, we hebben nog steeds verkering.’

Het is een laagdrempelige sport. Van Ganswijk: ‘Je hebt niks nodig, zit (letterlijk) nergens aan vast.’ De enige investering die hij heeft gedaan, is het kopen van speciale schoenen. ‘Je voeten worden een soort klauwen waarmee je veel makkelijker op de grepen kunt blijven staan.’

Hij merkt dat de populariteit van boulderen toeneemt. ‘Het is nu veel drukker in de klimhal. Dat is niet altijd even leuk. Aan de andere kant vind ik het mooi te zien dat er mensen langskomen die zich in de sportschool misschien minder thuis zouden voelen.’

Het is een flinke work-out, dat klimmen. Persoon van de NKBV: ‘Je traint veel van je spieren. Buik, benen, vingers. Als ik een nieuwe route klim, voel ik dat de volgende dag. Dan gebruik ik andere technieken en moet bijvoorbeeld mijn lichaam dubbel vouwen of een teen ergens achter haken.’

Natuurlijk komen blessures ook voor. Volgens Persoon kun je vrij plotseling ten val komen. Het verzwikken van een enkel gebeurt weleens. Ook krijgen klimmers sneller last van hun vingers, aldus Van Ganswijk. Maar ze zijn allebei verknocht aan de sport. Van Ganswijk: ‘Als ik nu in de stad loop en een pand zie met losse voegen, wil ik er het liefst in gaan hangen.’

Slaapyoga: rust in je hoofd, energie in je lijf

Plus: voor iedereen, lichamelijke en mentale boost
Min: weinig beweging, wel stretchen

Wie wil gaan voor een opgeruimd hoofd kan yoga nidra proberen. Deze yogavariant wordt ook wel slaapyoga genoemd en wint snel aan populariteit. Het is niet zozeer een sport, maar eerder een manier om fysiek en mentaal te ontspannen.

De van oorsprong Duitse Sascha Pfeifer heeft een yoga retraite in Vlissingen en is lid van de Vereniging Yogadocenten Nederland (VYN). Pfeifer geeft les en verzorgt trainingen in diverse yogavormen, waaronder slaapyoga. ‘Slaapyoga is nu in de mode, maar de techniek is stokoud.’

Tijdens slaapyoga lig je het grootste deel van de tijd op je rug. De naam is misschien een beetje verwarrend, want het is niet de bedoeling dat je daadwerkelijk in slaap valt. De les begint met ademhalingstechnieken en het stellen van een intentie. Vervolgens begint een soort begeleide meditatie waarbij lichaam en geest in rusttoestand worden gebracht.

Het aantal yogastudio’s is de laatste jaren enorm gegroeid. In 2018 waren er meer dan zesduizend. Verschillende onderzoeken laten zien dat yoga positieve effecten kan hebben op lichaam en geest. Lang was vooral het fysieke deel van yoga in trek, bijvoorbeeld ashtanga (dynamisch, vloeiend) en luchtyoga (hangend in een doek).

Pfeifer ziet dat de zachtere kant van yoga - meer gericht op meditatie - aan populariteit wint. ‘Vormen zoals yin yoga en yoga nidra zijn hip. Veel mensen zijn gestrest en op zoek naar manieren om tot rust te komen.’ Het past in het plaatje van mensen die op zoek zijn naar zingeving. De yogastudio als vervanging voor de kerk.

De docent blijft het grootste deel van de les tegen zijn leerlingen praten. Het is de bedoeling dat ze wakker genoeg blijven om door te hebben wat er gebeurt. ‘Natuurlijk vallen er weleens mensen in slaap. Die kunnen dan ook gaan snurken. Met name bij mannen gebeurt dit.’ Wakker maakt Pfeifer de slapers niet. Hij probeert ze door middel van zijn stem weer bij de les te krijgen.

Slaapyoga, oftewel yoga nidra, is een nieuwe trend.Beeld Colourbox

Iedereen kan dit

Het mag misschien klinken als een activiteit voor mensen op leeftijd, maar ontspanning is waardevol voor iedereen. In zijn studio ziet Pfeifer een divers publiek. ‘Het valt wel op dat het vaker hoogopgeleide mensen zijn die bewust op zoek gaan naar een manier om te ontspannen en op zichzelf te reflecteren.’ En natuurlijk heeft het prijskaartje daar ook mee te maken. Een losse les kost meestal tussen de 10 en 15 euro. Sportscholen bieden vaak ook yoga aan, maar dan heb je minder keuze en de kwaliteit verschilt ook.

Wat zijn de voordelen van slaapyoga? ‘Ik voel me energieker en fitter’, zegt schrijver Fidessa Docters van Leeuwen, die een boek over yoga nidra schreef. ‘Mijn emoties zijn meer in balans en doordat ik me ontspannen voel, ben ik ook creatiever.’

Ze weet zeker dat slaapyoga iets is wat iedereen kan. ‘Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Het is belangrijk de instructies te volgen. Merk je dat je toch afgeleid bent, richt je aandacht dan weer op de stem. Waar het om gaat, is dat je er bewust tijd voor maakt. Maar bewegen doe je niet echt, daarom combineer ik het met wandelen en actieve vormen van yoga.’

Opmars van klasjesapps

Plus: gemak, alles-in-een, nieuwe sportconcepten uitproberen
Min: duur, randstedelijk fenomeen

Technologie, sport en gezondheid lopen steeds meer in elkaar over. In de grote steden zijn veel sportscholen aangesloten bij apps als Classpass en Onefit. Met een abonnement op zo’n dienst kun je op verschillende plekken sporten.

Voor Onefit betaal je 65 euro per maand. Classpass werkt met een flexibel abonnement waarmee je credits koopt. Met een abonnement van 15 euro boek je twee lessen, met een abonnement van 99 euro kun je ongeveer 28 lessen boeken. De kosten verschillen per workout. De apps zijn nu alleen nog in een aantal steden in de Randstad beschikbaar.

Via de applicaties kun je lessen reserveren door de hele stad. Heel handig als je nieuwe dingen wilt uitproberen. Naast sportlessen proberen deze apps ook massagesalons en sapbars aan te laten sluiten bij de dienst. Het is de bedoeling dat je straks na een lesje spinning doorgaat voor een massage met een gezond sapje voor onderweg.

Trendwatcher Remco Tervoort legt uit: ‘Ze willen een totaalervaring rondom gezondheid neerzetten. Vergelijk het met bedrijven als Uber en AirBnb, waarbij je tegen betaling toegang krijgt tot diensten, zonder dat deze eigendom zijn van jou als gebruiker. Deze platformen bieden extreme service op maat. Dit past in de trend waarbij het toenemende bewustzijn over gezondheid ervoor zorgt dat mensen naast bewegen ook meer letten op voeding en leefstijl.

Tervoort denkt dat ons land eigenlijk te klein is voor twee van deze aanbieders. Want hoe hip het ook mag zijn, Nederlanders blijven toch verknocht aan hun sportvereniging. Zij staan op zaterdagochtend niet in een exclusieve boutiquegym, maar gewoon trouw op het voetbalveld (of misschien wel in de boulderhal).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden