Modenieuws Zwangere influencers

Van een flinke zwangerschapsbuik kijkt niemand in de mode-incrowd meer op

Modejournalist Bregje Lampe kijkt verder dan de catwalk. Ze signaleert trends op modegebied, gedragen door internationale smaakmakers.

Veronika Heilbrunner. Foto Team Peter Stigter

A: Buik

Bloggers met baby's

Van een flinke zwangerschapsbuik kijkt tegenwoordig niemand in de mode-incrowd meer op. Want de laatste paar modeweken liepen nogal wat bekende bloggers met een buik van minstens vijf maanden rond. Veronika Heilbrunner is een van hen; de boomlange Duitse met 160 duizend Instagramvolgers zal nu zo ongeveer bevallen zijn. Collega-blogger Leandra Medine Cohen (645 duizend Instagramvolgers en bekend van manrepeller.com) heeft net een tweeling gekregen, waarvan ze uiteraard enthousiast foto's op Instagram plaatst en ook Chiara Ferrangi (12,7 miljoen volgers) heeft onlangs een baby gekregen. Voor de zwangerschapsmode hebben deze stijliconen veel goeds gedaan. Want zij laten zien dat je als zwangere vrouw best iets anders aan kunt trekken dan elastische positiekleding in grauwe kleuren of - net zo erg - kleurrijke sjaals en tunieken waarin de buik de ruimte heeft. Goed voorbeeld doet goed volgen.

B: Combineren

Nonchalance

Dat Veronika Heilbrunner is uitgegroeid tot stijlicoon dankt ze aan een zekere nonchalance en een eigenzinnige manier van combineren. Als ze een lange jurk draagt, trekt ze daar sneakers, Dr. Martens of Timberlands bij aan. Spaghettibandjes combineert ze met een ongestreken T-shirt. En over een zwierige zijde jurk gaat een leren jasje. Een outfit, zei Heilbrunner toen ze vorig jaar tijdens het Vogue Fashion Festival werd geïnterviewd, is op zijn best als-ie net niet helemaal klopt. Dus combineert ze hier een strakke jurk en dure tas van modemerk Altuzarra met lompe sneakers en een sportieve parka. Die aanpak is typerend voor stylisten; Heilbrunner heeft ook als stylist gewerkt voordat ze begon met haar eigen onlinemagazine (hey-woman.com). Echt moeilijk is deze manier van kleden niet, het vergt alleen best een beetje lef om sneakers aan te houden onder een kanten jurk.

C: Sneaker

Groot, groter, grootst

De hype rond bepaalde sneakers is een goed voorbeeld van het op hol geslagen modesysteem. Zo is de Triple S van Balenciaga nu alweer passé. Wie nu een beetje lekker wil meedoen, loopt rond op de nieuwste sneaker van Louis Vuitton: de LV Arch Light. Deze schoen, een ontwerp van creatief directeur Nicolas Ghesquière, heeft een paar dingen gemeen met de Triple S. Ten eerste is-ie net zo lomp, je kunt ook zeggen: net zo lelijk. De LV Arch Light is een enorme Star Wars-achtige sneaker met een golvende zool waarin je voeten minstens drie maten groter lijken. Het is, kortom, een schoen die je al vanaf tien meter afstand aan ziet komen en die het dus lekker doet op Instagram. Nog een belangrijke overeenkomst met de Triple S is het absurde prijskaartje. Deze sneaker kost 850 euro - dat is nog duurder dan de Triple S, die euro 595 kostte. Of-ie dat waard is? Nee. Wedden dat de levensduur van deze sneaker net zo kort is?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.