De GidsDe boekhandel tipt

Tien tips van Frederike Scholing van Boekhandel Lovink in Lochem

Jet Steinz gaat ­wekelijks langs bij een boek­handelaar voor tien zomertips. Deze week: Voor Frederike Scholing (Boekhandel Lovink, Lochem) kunnen boeken niet confronterend genoeg zijn.

Beeld Eva Faché

‘Normaal gesproken organiseren we regelmatig literaire avonden. Dat kon de afgelopen maanden natuurlijk niet, maar onlangs hebben we weer twee schrijvers te gast gehad in een Lochemse tuin: Jente Posthuma en Klaas Knooihuizen. Ik was al onder de indruk van Posthuma’s debuut, maar met haar tweede roman Waar ik liever niet aan denk heeft ze zich verder ontwikkeld: het verhaal is beter en ze durft kwetsbaarder te zijn. Knooihuizen debuteerde met het fijne Geel is de kleur van de zomer, dat me qua stijl aan Posthuma’s werk doet denken: beide schrijvers zeggen veel tussen de regels door en beiden weten een goede balans te vinden tussen het tragische en het komische. 

Ook Kindertijd van Tove Ditlevsen is zo’n boek waarin vooral wordt geregistreerd en veel gesuggereerd, in korte, krachtige zinnen die keihard aankomen. Het is een heftig, persoonlijk verhaal dat nergens sentimenteel wordt. Delphine Lecompte kan dat ook, het zware – dat toch aanwezig blijft – brengen met een lichte toets. Vrolijke verwoesting, de titel van haar bundel suggereert het al. Haar poëzie is zo oorspronkelijk, beeldend en ritmisch dat ik de rest van de dag op haar manier ging denken, en onwillekeurig zelfs van de boodschappen een gedicht ging maken. 

Mijn tips noem ik trouwens in willekeurige volgorde, maar als ik een nummer 1 zou moeten kiezen, is dat Apeirogon van Colum McCann, een grandioze roman over het Israëlisch-Palestijnse conflict, waarvoor McCann een vorm heeft gekozen die de inhoud fantastisch ondersteunt. Het wordt goed verkocht, maar ik moet er wel moeite voor doen. Merkwaardig dat mensen maar geen genoeg krijgen van boeken over de Tweede Wereldoorlog, terwijl ze nauwelijks willen lezen over de ellende die nu gaande is. Zelf lees ik juist veel over thema’s als vluchtelingen en oorlogen – boeken kunnen mij niet confronterend genoeg zijn. 

Beeld Eva Faché

Belangrijk en interessant vind ik daarom Rodaan Al Galidi’s Holland, waarin de hoofdpersoon na negen jaar het asielzoekerscentrum verlaat en Nederland probeert te begrijpen. En Niemand wil ze hebben van Linda Polman, heldere onderzoeksjournalistiek over het Europese vluchtelingenbeleid vanaf 1938. Het boek is anderhalf jaar geleden verschenen, maar ligt nog steeds op een prominente plaats in de winkel — de kwestie blijft actueel, helaas. In dit rijtje past ook Arnon Grunbergs recentste roman Bezette gebieden, waar wat morele vraagstukken betreft zo veel in staat dat ik het meteen toen ik het uit had nog een keer wilde lezen. Ik hoor vaak dat mensen zijn personages te raar vinden, maar juist in die uitvergrote gekkigheden heeft hij naar mijn idee het menselijke weten te vangen. Binnenkort staat het boek centraal in onze leesclub. 

Daarmee zijn we gelukkig ook weer begonnen: twee weken geleden bespraken we met tien man De luiaards in de vruchtbare vallei van de Egyptisch-Franse schrijver Albert Cossery, die is uitgegroeid tot een van mijn literaire helden. Net als de personages in De luiaards hoefde Cossery niet te werken; elke dag zat hij urenlang op het terras om mensen te observeren en op zinnen te kauwen, en dat lees je terug in zijn werk; zijn kleurrijke personages wekt hij in enkele zinnen tot leven. Toegankelijk, beeldend, licht ironisch – echt een boek dat je iedereen kunt aanraden. Net als Max, Mischa en het Tet-offensief. Johan Harstad is een meesterverteller die eindeloos kan uitweiden en toch de grote lijn weet vast te houden. Een heel fijn vakantieboek.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden