Column Blik fietsen

Test: Cannondale Tesoro Neo X 1, een glimmend zwart monster

Blik test deze zomer fietsen. Zoals de Tesoro Neo X, de Landcruiser onder de woon-werkfietsen: oversized en overdreven, maar verrukkelijk om te berijden.

Tesero Neo X 1 van Cannondale

Het begint al direct bij het stuur. Dat is zo breed dat je denkt: dit is geen gewone e-fiets. En dat is de Tesoro Neo X 1 van Cannondale ook niet. Het is dan misschien niet de Hummer, maar dan toch wel de Landcruiser onder de elektrische fietsen. Een indruk die wordt versterkt als je hem in de fietsenstalling kwijt wilt: niet alleen het stuur is daarvoor te breed, de banden passen niet in de rails, ook die zijn te breed (voor de liefhebber: het gaat om de imposante Schwalbe G-One All Round, 29x2.25). Het zijn wel banden die de oneffenheden van het stadse wegdek neutraliseren. En in combinatie met een geweldig geveerde voorvork zorgen die ervoor dat je stoepranden kunt nemen zonder het voorwiel even van de grond te tillen. Heerlijk. Dat die forse, brede, bij voorkeur niet te hard opgepompte banden voor veel weerstand zorgen, maakt niet uit; de motor is krachtig genoeg om die effecten ongevoeld te laten.

Cannondale is een Amerikaanse fietsenmaker die we in Nederland vooral kennen van racefietsen. Maar het merk heeft zestien elektrische modellen in zijn assortiment; als je de submodellen meerekent zelfs 43, waarvan vier racefietsen. De Tesero Neo X schaart Cannondale zelf onder de trekking-fietsen. Dat zijn fietsen om met bagage mee op vakantie te gaan, of gerieflijk mee het woon-werkverkeer te slechten. Blik zou dat niet doen. De gewone Neo (zonder X dus) is weliswaar minder mooi vormgegeven (de batterij is niet in het frame geïntegreerd), maar voldoet beter voor deze doelen. Het weglaten van de X resulteert overigens niet in een lagere prijs: ook de ‘gewone’ Tesero Neo kost dik 3.000 euro. Logisch, want de technische onderdelen zijn hetzelfde; zo heeft ook de X-loze Tesero Neo zo’n door Cannondale zelf ontworpen verende voorvork, HeadShok genaamd. 

Vlak na het opladen doet de fiets alsof hij een bereik heeft van 162 kilometer. Aan het eind van de straat was dat al geslonken tot 98. En het was geen lange straat.

Wat de X minder geschikt maakt voor het woon-werkverkeer? De ketting heeft nul bescherming, wat hem nog kwetsbaarder maakt dan die van andere derailleurfietsen: die van ons testexemplaar was al zo door roest aangetast dat het schakelen niet soepel genoeg meer ging. Terreinfietsers, althans de goede, zijn gewend hun fiets na gebruik te reinigen, maar wie na een werkdag thuiskomt, heeft andere prioriteiten. Verder hebben die geweldige banden een profiel dat water zo erg doet opspatten dat er voor het voorspatbord geen redden aan is. Behalve je beschermen tegen kettingvuil, moet je dus ook regenplassen mijden. En tot slot: het sturen gaat door die banden in combinatie met het brede stuur anders, zwaarder, dan je gewend bent in het gewone verkeer.

Allemaal zaken die buiten de gebaande paden van geen belang zijn. En voor sommigen - Blik schaart zich onder hen - ook óp de gebaande paden niet. Voor wie de overdaad voor lief neemt, is de Tesero Neo X een prachtig glimmend zwart monster. Het is net als die Landcruiser: totaal oversized en overbodig, maar lékker dat het rijdt.

De verlichting is aanwezig maar minimaal. Voordeel ervan is dat de kans op beschadiging gering is.

Hoe ver?

Over de actieradius van de batterij van een e-fiets is niets met stelligheid te zeggen, omdat er te veel individuele factoren een rol spelen: hoeveel kracht je zelf uitoefent op de pedalen, hoe je schakelt, wat de temperatuur is, hoe hard de wind waait. Toch heeft Bosch, grootleverancier van motoren en accu's, een mooie, gevanceerde actieradiuscalculator, die in ons geval goed klopte. 

Gereden

Cannondale Tesoro Neo X 1

Prijs € 3.499

Motor Bosch Performance CX 250W

Batterij Bosch Powertube 500Wh

Maximum ondersteunde snelheid 25 km/u

Nu ook met ABS

Het hart van menige e-fiets wordt tegenwoordig gefabriceerd door het Duitse Bosch, maker van de bekende middenmotoren. En ooit de eerste die ABS (antiblokkeersysteem voor remmen) in auto’s toepaste. Daarvan heeft de fabrikant nu ook een versie voor e-fietsen, in principe geschikt voor elke fiets met schijfremmen, al zit het vooralsnog als optie op nieuwe hogesnelheidsfietsen; inbouwen op een bestaande fiets kan (nog) niet.

Het werkt als volgt: sensoren langs de remschijven meten de snelheid. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, corrigeert het systeem (een computertje op het stuur) de door de bestuurder uitgeoefende remkracht. Met als resultaat dat de fiets niet over de kop slaat (het achterwiel slipt wel gewoon). Blik mocht het een dagje uitproberen en was onder de indruk. Het voorwiel weigerde zelfs op een zandweg te blokkeren - gevolg is wel dat in dat geval de remweg langer wordt. En anders dan bij een auto, waar ABS tegenwoordig op alle wielen werkt, corrigeert de fiets-ABS dus alleen het voorwiel. De prijs varieert per fabrikant, reken op ruim 500 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden