Steeds meer vakantiegangers naar Nederland

De populariteit van Nederland als vakantieland neemt sneller toe dan die van andere Europese landen. De inkomsten uit toerisme stijgen hier meer dan bijvoorbeeld in Spanje en Italië en ook het aantal buitenlandse bezoekers in Nederland groeit bovengemiddeld. Vooral Duitsers, Britten en Belgen vieren hun vakantie nog vaker in Nederland dan zij al deden, blijkt uit een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en cijfers van NBTC Holland Marketing.

Toeristen nemen een selfie voor het Rijksmuseum in Amsterdam. Beeld anp

Vooral Amsterdam is in trek. Van de 14 miljoen buitenlandse toeristen in 2014 gebruikte eenderde Amsterdam als uitvalsbasis. De hotels in de hoofdstad trokken vorig jaar meer dan 5 miljoen bezoekers uit het buitenland.

De markt voor korte vakanties groeit, zegt Thérèse Ariaans, de woordvoerder van NBTC Holland Marketing. Met name stedentrips vinden gretig aftrek bij de buitenlandse toeristen. Niet alleen naar Amsterdam, maar ook naar Rotterdam, Utrecht en Den Haag. 'De afstanden tussen die steden zijn kort, dus je kunt in korte tijd veel zien in Nederland.'

Het cityhoppen wordt in toenemende mate ontdekt door de inwoners van Duitsland, Groot-Brittannië en België. Meer dan de helft van de toeristen in Nederland kwam vorig jaar uit die drie landen. Zij wisten Nederland altijd al goed te vinden vanwege de korte reistijd. Toch groeide het aantal bezoekers uit al deze landen in 2014 nog met grofweg 10 procent.

Bezoekers in de rij voor het Anne Frank Huis. Beeld anp

Rapport

Lees hier het rapport van het CBS.

Publiekstrekker nummer één is de 'typische Hollandse gezelligheid', meent Ariaans. Holland Marketing richt zich met een reclamecampagne op de 'goede sfeer in onze steden'. Tentoonstellingen met internationale allure dragen volgens Ariaans ook bij aan de aantrekkingskracht van de Randstad.

De Late Rembrandt tentoonstelling bijvoorbeeld trok recentelijk meer dan een half miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland naar het Rijksmuseum in Amsterdam. En bijna 200 duizend mensen bezochten het Haagse Mauritshuis vanwege de Frick Collection, een unieke verzameling renaissancekunst die standplaats New York vrijwel nooit verlaat.

Buiten de Randstad weet de Zeeuwse mossel toeristen te bekoren. Zeeland kende met 16 procent de grootste stijging van alle provincies en staat met ruim 1 miljoen bezoekers op de derde plek, na Noord-Holland (7,4 miljoen) en Zuid-Holland (1,9 miljoen).

Met name Belgen komen steeds vaker naar de Zeeuwse kust, volgens Ariaans vooral voor fietstochten en het strand. Bovendien is Zeeland voor hen dichtbij en is de Nederlandse kust minder bebouwd dan de Belgische, verklaart Diana Korteweg Maris. Zij leverde namens het kennisinstituut voor toerisme Celth een bijdrage aan het rapport van het CBS. 'Zij komen genieten van de natuurlijke kustlijn, de ruimte en de gastvrijheid.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.