Het nieuwe eten koude koffie van Alpro

Starbucksiaanse koude koffie van sojakampioen Alpro splijt het proefpanel in twee kampen

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie! Deze week: koude koffie van Alpro.

Koude koffie van Alpro. Beeld Florine Jongma

De plantaardige-zuivelfirma Alpro heeft zijn wortels in het einde van de jaren zeventig, toen gezondheidsvoeding nog de macrameeïge geur van ­reform-winkels droeg, en zo dwaalde Alpro lange tijd rond in het humor- en vreugdeloze doolhof van GroenLinksige gelijkhebberigheid.

Net als veel van zijn collega’s heeft ook Alpro ontdekt dat de uitweg uit dit doolhof is geplaveid met instagrammable vormgeving die het goed doet naast fotogenieke gezondheidsontbijtjes met granola en kleurige bessenassorti’s. Keihard ­gezond doen en snoeihard genieten staat tenslotte al jaren aan de top van de tijdgeest.

Voilà Alpro’s nieuwe Starbucksiaanse koude koffie, in de variaties soja-karamel en amandel. Kartonnen look? Check. Handgetekend koffieplantjesmotief? Check. ‘Caffè’ in plaats van ‘koffie’? Check. Suf rebusje op de achterkant? Dubbelcheck.

Geheel volgens de gezond-en-genietprocedure wordt elk spoor van sojamelkigheid in de karamel-optie platgebom­bardeerd met 5 gram suiker per 100 ml.

Met de amandelvariant is iets opmerkelijks aan de hand. Net als die jurk die ooit viral ging (was-ie nou goud- of lichtblauwkleurig?), splijt deze koude koffie het proefpanel in twee kampen uiteen: de een proeft ‘haagse hopjes’, de ­ander ‘vloeibare Nutella’.

Cijfer: 6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden