Blik Renault Zoe

Snelladen onderweg kan de Renault Zoe niet, maar aan de publieke laadpaal is hij in een wip klaar

De Renault Zoe Beeld Renault

Waarom geven  veel autofabrikanten hun elektrische auto’s een andere vormgeving dan hun overige modellen? Neem de Mirai van Toyota, waarvan het ontwerp lijkt te schreeuwen: kijk, ik ben zojuist neergedaald uit de Starship Enterprise! Of de i3, het e-koetsje van BMW, dat weinig gemeen lijkt te hebben met het sportieve imago van het merk. Ook de Renault Zoe heeft een compleet andere gedaante dan de rest van de modellen van het Franse merk. Beetje olijk, vriendelijk als een lieveheersbeestje. Zeker geen klimaatdrammer.

Lelijk is de Zoe niet, maar op posters in kinderkamers zul je hem niet aantreffen. Door zijn ronde vormen lijkt hij bovendien kleiner dan in werkelijkheid, want met de ruimte binnenin valt het reuze mee. Plaats genoeg voor vier volwassenen en een kleinere passagier, blijkt. En rijden doet de Zoe prima, zeker met de wat krachtiger motor die Renault vorig jaar monteerde. Zoals elke elektrische auto is hij stil (bij lage snelheden maakt hij een ruimteachtig zoemgeluid om fietsers en voetgangers auditief te attenderen op zijn aanwezigheid), trekt hij vlot op en hoeft er niet geschakeld te worden – daarmee heeft ook deze kleine e-auto alle voordelen van een dure fossiele zakenslee.

Het interieur is eenvoudig en vergelijkbaar met dat van de Renault Clio. Het kleine aanraakscherm biedt toegang tot veel functies. De klimaatbeheersing regel je met gewone draaiknoppen en toetsen, wat prettig is. Beeld Renault

Het interieur is keurig, maar niet weldadig. Vergelijkbaar met dat van de Clio: veel plastic, een klein aanraakschermpje voor navigatie en entertainment, draaiknoppen voor de verwarming. Mooi extraatje: de optie om de cabine op een vooraf ingesteld tijdstip voor te verwarmen op koude dagen. Werkt alleen als de auto aan de laadpaal hangt. Voordeel: gerieflijk instappen en de accu wordt niet belast om het interieur op temperatuur te krijgen.

Tijdens de testweek schommelde de temperatuur rond de nul graden Celsius en bracht de accu de Zoe gemiddeld 220 kilometer ver. Dat is niet om over naar huis te schrijven, maar het is werkbaar zolang je niet als buitendienstmedewerker het hele land door hoeft. Bij gunstiger temperaturen komt de auto vermoedelijk rond de 270 kilometer. 

Maar deze auto kent een fors nadeel: ze kan niet aan de snellader. Langs de snelweg in een halfuurtje 150 kilometer bijtanken zit er niet in en dat is een groot gebrek, zeker omdat er nog gebieden in Nederland zijn waar het aantal publieke laadpunten beperkt is en het prettig is om bij Fastned te kunnen aanmeren. Dat kan overigens wel, maar snelladen zit er niet in: ook hier is het maximaal haalbare laadvermogen 22 kilowatt. 

[Aanvulling: Fastned meldt dat sommige Zoe's met ongeveer 43 kilowatt kunnen laden bij zijn stations, maar dit betreft volgens Renault een ouder model dat niet meer geleverd wordt. ]

De Zoe heeft geen aansluiting voor een snellader, de accu kan dus niet rap worden bijgevuld langs de snelweg, wat een fors nadeel is. Wel heeft Renault een krachtige interne 3-fasenlader gemonteerd, wat betekent dat bij gewone laadpalen maximaal 22 kilowatt vermogen beschikbaar is (niet elke publieke paal levert dit vermogen, maar 11 kW is meestal haalbaar). Het vergt minimaal 2 uur en 40 minuten om een lege accu volledig te vullen. Beeld Renault

Hier staat tegenover dat Renault veel aandacht heeft besteed aan het standaardladen. Dankzij de 3-fasenlader kan de Zoe het maximale halen uit de laadpalen langs de straat. Met een beetje geluk stroomt het groene sap met 22 kilowatt de accu in en in dat tempo is de accu in krap drie uur vol. Goedkopere e-auto’s ontberen vaak een 3-faseaansluiting en komen bij dezelfde laadpaal niet verder dan ruim 7 kilowatt. Zoals  de overigens uitmuntende Kia e-Niro (wordt binnenkort besproken) met zijn grote accu van 64 kilowattuur, die langs de straat vaak blijft steken op 3,5 kilowatt, waardoor een lege accu niet eens in een nacht is te vullen.

Hiervan heeft de Zoe dus geen last. Hoewel zijn prijskwaliteitverhouding door de stroom aan nieuwe e-modellen  begint te eroderen (35 duizend euro voor een kleine auto blijft een vorstelijk bedrag), is de Zoe vooral voor bedrijven met een duurzame inslag een ideale auto. In 2017 was het model Europa’s bestverkochte elektrische wagen, maar inmiddels ziet de particulier of zakelijke rijder die hem kan betalen vaker om naar iets groters voor bijna hetzelfde geld, zoals de Nissan Leaf.

Maar een nieuwe verkoopimpuls staat voor de deur, want later dit jaar komt Renault met een opgefriste en verbeterde versie van de Zoe.

Nieuwe Zoe later dit jaar

Na de zomer verschijnt de vernieuwde Zoe. Die moet volgens de geruchten een wat scherper snoetje krijgen, plus een sterkere motor (96 kilowatt vermogen) en de mogelijkheid te kunnen snelladen met maximaal 100 kilowatt. Vermoedelijk zal ook de accu groeien tot ruim 60 kilowattuur, waardoor de Zoe vierhonderd kilometer ver komt. De oude ‘kleine’ variant zou ook beschikbaar blijven.

Gereden: Renault Zoe R110

Motor: 80kW (108 pk) 225 newtonmeter koppel

Accu: 40 Kwh

Prijs: vanaf 35.090 euro, de accu kan ook worden gehuurd. Dan kost de Zoe 27.190 euro. Huur per maand: 99 euro bij 15 duizend kilometer per jaar.

Geen snellader, wel 3-fasen interne lader, maximaal 22 kilowatt. Volledig laden van de accu vergt dan 2 uur en 40 minuten.

Kofferbak inhoud: 338 tot 1225 liter

Topsnelheid: 135 kilometer per uur. 11 seconden tot 100.

Gemiddeld energieverbruik: 17,8 kWh per 100 kilometer. Actieradius 300 kilometer volgens wltp. Praktijk in de winter: 220 kilometer, in de zomer 270.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden