Sheila Sitalsing

Slimme marketingactie: de klant betaalt, maar de goede daad is namens Shell

Op deze plek schrijven Chris Buur en Sheila Sitalsing beurtelings wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Na het zien van de dododas op het achtuurjournaal – een das, bedrukt met de beeltenis van de uitgestorven dodo, geknoopt om de nek van Robert Watson, die namens het biodiversiteitspanel van de Verenigde Naties aan het voorrekenen was dat er door onze grote schuld van alles uitsterft – gingen mijn gedachten uit naar het schuldige blik buiten. Het stond nog na te dampen van een ritje dat ook heel goed met fiets, trein en bus had gekund, al zou dat langer hebben geduurd, en oncomfortabeler zijn geweest, en zou het mij genoopt hebben fietsbestendigere schoenen aan te doen, en zou ik verwaaid en natgeregend op mijn afspraak zijn gearriveerd. Doorslaggevender worden argumenten niet, dus lag nu de poes van een buurman te spinnen op de nog warme motorkap: kwaad op kwaad, want katten zijn volgens diezelfde biodiversiteitsonderzoekers invasieve soorten die veel vernietigen.

Er gaat volgens het biodiversiteitspanel van alles dood aan planten en dieren, en een van de vele oorzaken is ‘het opstoken van fossiele brandstoffen’. Ja, ook autorijden op benzine of diesel.

Die rijschade valt af te kopen. Maar of het een beetje loopt met het vrijwillig betalen voor bomen bij de pomp, dat Shell half april invoerde – een facultatieve bijdrage van 1 cent extra per getankte liter brandstof bij bemande tankstations, waarmee het bedrijf vervolgens bomenprojecten in Peru en Indonesië steunt – zegt het bedrijf nog niet. De resultaten van wat Shell hardnekkig ‘CO2-neutraal rijden voor mensen die niet elektrisch kunnen rijden’ blijft noemen (en wat dat natuurlijk niet is, net zoals een cent extra betalen op je sigaret ten bate van longkankeronderzoek geen vorm van ‘gezondheidsneutraal roken’ is) volgen later, ‘als er voldoende informatie is’.

Het is wel een sympathieke marketingactie, heel slim bedacht bovendien, eentje uit de categorie: de klant betaalt zelf voor zijn goede gevoel, maar op de goede daad staat de naam van de firma vermeld.

Afkopen kan ook zonder Shell. Tanken bij de witte pomp en dan op eigen houtje betalen voor het compenseren van CO2 is al lang mogelijk bij organisaties als Trees for All of Fair Climate Fund. Het is iets meer gedoe, en duurder dan bij Shell, maar het resultaat is vergelijkbaar. Zo kostte mijn ritje van gisteren (ongeveer 30 afgelegde benzinekilometers in een middenklasser) bij Trees for All 13 cent aan CO2-compensatie.

Nu nog voor de buren uitzoeken hoe de gruwelijke daden van de invasieve kat gecompenseerd kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.