‘We hebben de deur naar het atelier en het blok daaromheen oranje gemaakt omdat we dat mooi vonden contrasteren met de donkerblauwe voordeur. Het is bewust een soort object, een kleurrijk statement in de verder vrij witte ruimte.’

Wonen Binnenkijken

Rotterdams wonen met uitzicht op de skyline en schepen die de haven binnenvaren

‘We hebben de deur naar het atelier en het blok daaromheen oranje gemaakt omdat we dat mooi vonden contrasteren met de donkerblauwe voordeur. Het is bewust een soort object, een kleurrijk statement in de verder vrij witte ruimte.’ Beeld Henny van Belkom

In de glazen woning van Kees en Katinka en hun twee kinderen is het écht Rotterdams wonen, want de stad is overal om hen heen.

Wie? 

Katinka Lampe (55) en Kees (58), Jonas (22) en Zenna (16) Liekens.

Wat doen ze?

Kees werkt op een basisschool, Katinka is kunstenaar

Waar? 

Stadswoning in de wijk Katendrecht, Rotterdam-Zuid

Katinka: ‘We wonen in een transparant huis, maar de inkijk is gering omdat de leefruimtes op de bovenste verdiepingen zijn. Ik heb altijd het idee dat anderen me niet zien, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Het interesseert me alleen niet zo of mensen me in mijn pyjama door het huis zien wandelen.’ Beeld Henny van Belkom

Jullie begonnen vier jaar geleden met de bouw van dit huis. 

Katinka: ‘Toen we zagen dat deze kavel verkocht zou gaan worden, hebben we geen moment getwijfeld. We woonden hier al in de buurt en houden van de rust in deze wijk. De bouw van een nieuwe woning zou ons de kans geven om onze woonwensen te vervullen, zoals een atelier aan huis. Met hulp van een architect hebben we een huis van vier verdiepingen laten bouwen. We vonden het belangrijk dat het licht, transparant en ruimtelijk zou zijn. We hebben daarom grote ramen, veel witte muren en weinig meubels.’

Waarom is ruimtelijkheid zo belangrijk? 

‘Als het huis niet propvol staat, kun je de boel af en toe ook omgooien. We veranderen de inrichting vaak: dan zetten we de tafel of bank anders, of we doen de tapijten tijdelijk aan de kant. De slaapkamers veranderen we het minst omdat we voornamelijk in de woonkamer op de derde verdieping zitten. Het stond vanaf het begin al vast dat we daar de keuken en de zitplek zouden maken, omdat in die ruimte het mooiste licht binnenvalt. We slapen op de tweede en vierde verdieping, ik schilder op de begane grond.’

Hebben jullie veel nieuwe meubels voor dit huis gekocht?

‘Nee, we hebben al onze meubels uit het oude huis meegenomen en bijna niets nieuws gekocht, op een aantal lampen na. We vonden het al best vermoeiend dat er bij de bouw van dit huis zoveel dingen kwamen kijken. Je moet zelfs nadenken over de plaats van de stopcontacten. Op de verhuisdag hebben we vrij onbevangen besloten waar we al onze spullen wilden neerzetten. Gek genoeg klopte het meteen en voelde het al snel klaar.’

Wat is er zo fijn aan dit huis?

‘Door de grote ramen voelen we ons erg verbonden met wat zich buiten afspeelt. We draaien vaak onze stoelen in de woonkamer, dan is het net alsof je televisie kijkt. Je ziet de skyline, schepen die binnen komen varen en vaak een prachtige lucht. We ervaren de seizoenen extra goed omdat de bomen waar we op uitkijken elke maand weer anders zijn.’

Exterieur. Beeld Henny van Belkom
‘In de slaapkamer staan al onze boeken omgekeerd, dat schept rust. Als je de boeken normaal in de kast zet zie je zoveel kleuren en letters, een overdaad aan informatie eigenlijk. We hebben geen problemen met onze boeken snel terugvinden. We weten ongeveer wel wat waar staat.’ Beeld Henny van Belkom
‘Als ik in mijn atelier aan het werk ben is het een no-go area voor mijn huisgenoten, anders kan ik me niet concentreren. Ik schilder altijd bestaande mensen en mijn werken zijn gebaseerd op de actualiteit. Dit werk gaat over het gebrek aan diversiteit in de modellenwereld.’ Beeld Henny van Belkom
‘Dit is onze zoon in zijn jongere jaren. Het is een zogenoemd lenticulair, gemaakt door kunstenaar Diederik Klomberg. Het beeld verandert als je op een andere plek gaat staan. Nu lacht hij, maar als je opzij stapt, kijkt hij opeens boos.’ Beeld Henny van Belkom
‘We hebben de keuken op Marktplaats gevonden, toen nog zonder aanrechtblad. Toen we een staaltje zagen van een mooie kleur roze hebben we, zonder een voorbeeld te hebben gezien, daarvoor gekozen. Het was best eng om zo’n groot oppervlak roze te maken, maar we zijn er erg blij mee.’ Beeld Henny van Belkom
‘Dit kunstwerk is van Indrikis Gelzis. Ik zie hier mensfiguren in. Ik vind het bijzonder omdat het uittrekbaar lijkt, zoals een tent of klapstoel. Ik had niet verwacht dat het werk zó groot zou zijn toen het eenmaal thuis werd bezorgd, maar het past gelukkig perfect op deze wand.’ Beeld Henny van Belkom
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden