Reismerken Arke en Holland International gaan verdwijnen

De Nederlandse reismerken Arke en Holland International houden op te bestaan. Het Duitse moederbedrijf wil de eigen naam TUI in heel Europa als merk introduceren om efficiënter te kunnen concurreren, vooral online. Kras Reizen blijft wel onder zijn eigen naam bestaan.

Het Arke-logo op de eerste Nederlandse Boeing 787 Dreamliner, die vorig jaar op Schiphol landde. Beeld anp

Dat bevestigde TUI vandaag bij de publicatie van de resultaten over de eerste jaarhelft, die eind maart werd afgesloten. Britse media maakten eerder deze week al melding van de nieuwe strategische plannen van 's werelds grootste aanbieder van vakantiereizen. Het Britse Thomson en het Belgische Jetair gaan op termijn eveneens TUI heten. De operatie zal naar verwachting drie jaar in beslag nemen.

Ook de luchtvaartmaatschappijen van TUI komen onder hetzelfde merk te vallen. Zij blijven bestaan als aparte bedrijven omdat daar landingsrechten aan gekoppeld zijn, maar worden voortaan wel centraal aangestuurd. Toestellen en personeel kunnen onderling worden uitgewisseld en ook het onderhoud wordt gecentraliseerd.

De wijzigingen maken deel uit van een breder plan om de organisatie te vereenvoudigen en de winstgevendheid te vergroten. De activiteiten op het gebied van pakketreizen, hotels en cruises komen onder één dak. De Britse boekingswebsite LateRooms wordt verkocht, net als het resterende belang in containervervoerder Hapag-Lloyd dat al langer in de etalage staat.

Beeld Holland International

Gunstige wisselkoers

In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar leed TUI een nettoverlies van 82,5 miljoen euro, tegen 196 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg met ruim 9 procent tot 3,4 miljard euro, mede dankzij gunstige wisselkoerseffecten. Het geschoonde bedrijfsresultaat verbeterde tot 168 miljoen euro negatief. De reisbranche moet het niet hebben van de winterperiode.

De boekingen voor het komende zomerseizoen verlopen volgens het bedrijf naar tevredenheid. De winstdoelen voor dit jaar blijven dan ook fier overeind. Verder zei topman Peter Joussen dat de integratie van het bedrijf, dat eind vorig jaar ontstond uit een fusie tussen het Duitse reis- en scheepvaartconcern TUI AG en zijn Britse dochteronderneming TUI Travel, voorligt op schema.

Het Tui-logo bij het hoofdkantoor van de touroperator in Hannover, Duitsland. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.