Reisbureaus berekenen hoeveel klimaatschade trip aanricht

Hoe schadelijk is uw vakantie voor het klimaat?

Nederlandse touroperators gaan hun klanten voorrekenen hoeveel klimaatschade hun vakantiereis nu werkelijk veroorzaakt. De opgave van de totale 'vakantievoetafdruk' moet vanaf dit najaar verschijnen in brochures en op websites van een aantal reisaanbieders, zegt reisbrancheorganisatie ANVR.

Beeld anp

De komende maanden wordt onderzocht hoe de veelheid aan beschikbare informatie effectief kan worden gebruikt, zegt manager duurzaam toerisme Gerben Hardeman van de ANVR. 'Het ideaal is dat consumenten hun vakantievoetafdruk zelf kunnen uitrekenen op een app of website. Maar zover zijn we helaas nog lang niet. Achter de schermen onderzoeken we met een groep reisbedrijven hoe we de consument het best kunnen informeren over de informatie die we hebben.'

Dit najaar moet de betrouwbare calculator al opduiken in de brochures en op websites van de reisaanbieders, ondermeer om te laten zien hoe het klimaateffect kan verschillen van vakantiereizen die verder veel op elkaar lijken. Voor bestemmingen in Europa kan worden voorgerekend hoe verschillende vormen van vervoer uitpakken voor het klimaat. Hardeman: 'Consumenten kunnen daarmee een verantwoorde keuze maken.'

Het klimaateffect van de vakantiereis wordt vastgesteld met een nieuw rekenmodel dat orde moet scheppen in de huidige chaos van rekenmethoden van luchtvaartmaatschappijen en aanbieders van klimaatcompensatie. 'Soms zit er een factor tien verschil in die uitkomsten; daar zijn we erg van geschrokken', zegt lector duurzaam toerisme Paul Peeters van het centrum voor duurzaam toerisme en transport NHTV hoger onderwijs in Breda.

De nieuwe calculator berekent het klimaateffect van zowel de reis als de accommodatie. Hij is door het NHTV ontwikkeld in samenwerking met ANVR, de Hogeschool Zeeland en een tiental touroperators. De cijfers komen uit voorheen vertrouwelijke informatie van vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen over het brandstofgebruik van hun vliegtuigen, en uit gegevens van 800 duizend verblijfaccommodaties uit de database van hotelsite Bookdifferent.com.

Vliegreizigers die het klimaateffect van een vakantievlucht willen compenseren, komen nu terecht in een woud van compensatietarieven waarin voor dezelfde vlucht zowel 10 als 100 euro kan worden betaald, bleek drie jaar geleden al uit een onderzoek van de Volkskrant. De belangrijkste oorzaak is dat compensatiemaatschappijen verschillende rekenmethoden gebruiken en onvergelijkbare kosten in rekening brengen.

Geen transparantie

Maar het probleem begint al bij het uitrekenen van het feitelijke klimaateffect van één specifieke vlucht, zegt Peeters. 'Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen niet open zijn over hoeveel brandstof hun vliegtuigen feitelijk gebruiken. Dat wordt beschouwd als een soort staatsgeheim. Ook vliegtuigbouwers willen niet dat deze concurrentiegevoelige data openbaar worden gemaakt.'

Ongeveer dezelfde vliegreis kan in het ongunstigste geval tot twee keer zoveel uitstoot van broeikasgas veroorzaken, zegt hij. Voor de nieuwe calculator zijn de cijfers betrokken van een Engels consultancybedrijf dat het feitelijk brandstofgebruik van vliegtuigtypen heeft verzameld om adviezen te kunnen geven bij de uitbreiding van luchthavens.

Wat het verblijf in hotels en appartementen precies bijdraagt aan de vakantievoetafdruk, was zelfs nog minder bekend. Het nieuwe rekenmodel houdt rekening met het energiegebruik van verschillende typen accommodaties in diverse klimaatzones en zelfs met de al of niet duurzame manier waarop in diverse landen energie wordt opgewekt. Peeters: 'Zo krijgen we een redelijk beeld van de werkelijkheid.'

Wie het klimaateffect wil compenseren, weet via de calculator in elk geval wat de werkelijke CO2-uitstoot is geweest. 'Maar we weten dat de groep die hiervoor kiest klein is, vermoedelijk niet méér dan enkele procenten', zegt Peeters. Hij hoopt dat touroperators de gegevens ook zelf gaan gebruiken door per route met de zuinigste vliegbedrijven in zee te gaan.

'Klanten houden niet meer zo van het woord duurzaamheid', weet ANVR-manager Hardeman. 'Alles wordt tegenwoordig zo genoemd en daar is men een beetje moe van. Het heeft minder zin om te zeggen dat een hotel 'duurzame maaltijden' biedt, dan om te vertellen dat lokale vissers elke dag verse vis aanvoeren. Het kan op hetzelfde neerkomen, maar iedereen wil verse vis van lokale vissers.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.