Parijs doet proef met elektrische huurauto

Je hoort ze niet, je ruikt ze niet, maar ze zijn er wel degelijk. Sinds gisteren rijden de eerste Autolib's door de straten van Parijs. Het gaat voorlopig om een test met zestig auto's. Maar over een jaar moeten er drieduizend elektrische huurauto's in de stad beschikbaar zijn, verdeeld over duizend halteplaatsen waar de accu's kunnen worden opgeladen.

Parijzenaars stonden gisteren in de rij voor de nieuwe huurauto, hier op de Place de Catalogne. Beeld epa

De Autolib' is het logische vervolg op de Vélib', de - bijna - gratis huurfiets die in ruim drie jaar tijd het Parijse straatbeeld veranderd heeft. Het systeem werkt min of meer hetzelfde. Een rijbewijs en creditcard volstaan om je als lid van Autolib' aan te melden. Een jaarabonnement kost 144 euro, een dagkaart 10 euro, daarna betaal je respectievelijk 5 of 7 euro per half uur.

Franse auto
Het koetswerk van de Autolib', een vierpersoons stadsauto, is van de hand van de Italiaanse ontwerper Pininfarina. Maar de auto zelf, uitgevoerd in zilvergrijs, is een Frans product. Fabrikant Vincent Bolloré investeerde 1,5 miljard euro in de ontwikkeling van de Blue Car. Vooral vanwege de kwaliteit van de lithium-accu kreeg dit ontwerp de voorkeur van Parijs. De Autolib' heeft een top van 130 kilometer per uur en kan volledig opgeladen tot 250 kilometer rijden. Dat opladen kost vier uur.

Diefstal is een van de risico's van het project. De auto's worden via de satelliet in de gaten gehouden. Buiten een straal van dertig kilometer van het hart van Parijs begint op het dashboard een lampje te flikkeren: gelieve terug te keren. Een boete van driehonderd euro is anders het gevolg.

Zelfregulering
Een ander probleem is de beschikbaarheid. Vélib's hebben de neiging op de laaggelegen stations in het hart van de stad te belanden. De fietsen worden dan met vrachtwagens weer over de hoger gelegen haltes in de buitenwijken (Parijs ligt in een kom) gedistribueerd. Iets dergelijks is met de Autolib' niet mogelijk. Verkeerswethouder Annick Lepetit vertrouwt daarom op zelfregulering. De Autolib' is bovendien niet alleen voorzien van autoradio en gps, maar ook van een systeem waarmee een parkeerplaats bij een halte kan worden gereserveerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden