De Gids Het nieuwe eten

Optimel stapt over naar een ander schap, en dat is ook voor de consument even wennen

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Optimel Salade met gelecurry-smaak.

De ‘brandleader’ van Optimel wond er geen doekjes om bij de introductie van haar nieuwe product. ‘Buiten je eigen schap treden is een grote mentale stap’, zei ze tegen Adformatie. We feel your pain, brandleader, want ook de winkelaar moet buiten de gebaande schappen treden om deze noviteit te proeven.

Optimel is groot geworden met zuivel in de smaken zoetstof 1 en zoetstof 2, in de periode dat Sonja Bakker de Nederlandse bevolking een deprimerend dieet opdrong van eierkoeken, rijstwafel met één plakje kipfilet en Optimel Drinkyoghurt Limoen. Sonja verdween, Optimel bleef, en nu is er de overstap naar Het Andere Schap. Naar de saladesectie om precies te zijn, vol met graag geziene gasten op kringverjaardagen. Die salades zijn veelal vet en calorierijk, logisch dat het merk de oversteek waagt.

Proevers moeten dus even de grote mentale stap maken van aardbei-framboos naar smaken als gele curry en paprika-komkommer. Maar na die sprong in het diepe volgt helaas geen beloning. De salades van Optimel zijn opzienbarend caloriearm, maar óók opzienbarend vreugdeloos. Nee, dan nog liever een eierkoek. 

Cijfer: 6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden