Blik e-bikes

Ooit een oubollig imago, maar ondertussen beweegt de e-bike zich volop tussen de avant-garde

De jonge makers van hippe e-bikes willen nadrukkelijk níét dat ze geassocieerd worden met oubollige elektrische fietsen. Daarom maken ze strakke stadsfietsen, waarin de motor vooral niet te duidelijk aanwezig moet zijn. V testte de Ampler Curt en de Van Moof S.

de Van Moof S.

Eerst was er de Solex, toen de Spartamet, toen de elektrische fiets en toen de e-bike. Die laatste was gewoon een elektrische fiets, maar heette anders omdat het imago van de elektrische fiets door zijn geschiedenis, en vooral door de berijders, nog weinig kansen tot groei bood. Inmiddels beweegt de e-bike zich, geloof het of niet, volop tussen de avant-garde. Wie recent in Berlijn of New York was, heeft gezien dat daar op e-bikes geen duo’s ouderen met te hoge sturen en te lage zadels naast elkaar fietsen. In rijke, met verkeer dichtslibbende wereldsteden schieten veel jongere mannen en vrouwen je voorbij op fraai vormgegeven fietsen, die op het eerste gezicht niet te herkennen zijn als e-bikes: de accu zit verborgen in het frame en de motor is, ook onopvallend, niet veel groter dan de good old trommelrem.

Het zijn al even jonge bedrijven die voor deze fietsen verantwoordelijk zijn. Zoals Ampler, een bedrijfje uit Tallinn, Estland, dat tot nu 1.700 fietsen verkocht. Vier jaar geleden vonden drie fietsers en fietsliefhebbers elkaar in een gezamenlijk streven, zoals ze op hun website schrijven: ‘Ons eerste doel was simpel: van a naar b gaan op een makkelijke en prettige manier.’ En het eindigde voorlopig met drie simpele, fraaie modellen met als belangrijk kenmerk: ‘Onze e-bikes zien eruit als normale fietsen. Wij rijden namelijk liever op een fiets dan op een gek ruimtevaartuig met twee wielen.’ 

Een uitgangspunt waarin Van Moof zich wel zal herkennen. Dit Amsterdamse fietsmerk, opgericht door de broers Taco en Ties Carlier, bestaat sinds 2009 en groeit lekker. Vorig jaar nog kreeg het, met een jaaromzet van 10 miljoen euro, 4 miljoen euro van durfinvesteerder Slingshot. Net als Ampler verkoopt Van Moof zijn fietsen vooral via internet. De laatste heeft een showroom en werkplaats in Amsterdam en winkels in een groeiend aantal grote steden wereldwijd, Ampler heeft afgelopen zomer een flagshipstore in Berlijn geopend. Beide merken verzorgen in principe geen onderhoud voor de fietsen. Dat moet worden gedaan door een zelf te kiezen fietsenmaker. 

Snelheid en de Nederlandse wet

De Nederlandse wetgeving ‘kent’ inmiddels ‘twee snelheden’. Een fiets met elektrische trapondersteuning die begrensd is op 25 km/u, geldt als een gewone fiets. Iedereen mag erop fietsen en de fiets mag altijd op het fietspad. Anders ligt dat voor de zogeheten speed-pedelec. Dat is de weinig Nederlandse naam die is bedacht voor fietsen met elektrische trapondersteuning die begrensd zijn op 45 km/u. Daarvoor geldt sinds 1 juli 2017 hetzelfde als voor bromfietsen. Op de rijbaan mogen ze 45 km/u, op het fiets-/bromfietspad 30 (binnen) en 40 km/u (buiten de bebouwde kom). De fietsen in deze test, géén speed-pedelecs, worden gemaakt voor de internationale markt en omdat de wetgeving niet overal hetzelfde is, is zowel de Van Moof S als de Ampler Curt begrensd op (32/)35 km/u, wat in bijvoorbeeld de Verenigde Staten de toegestane maximumsnelheid is. Met de bijbehorende app kun je de fiets begrenzen tot de in Nederland toegestane 25 km/u. Dat kun je natuurlijk ook níét doen.

In het kort

Ampler Curt

+ Licht
+ Kunststof aandrijfriem
+ Motor in achterwiel

- Geen display op de fiets
- Vanzelfsprekende onderdelen voor een stadsfiets kosten extra

Van Moof S (en X)

+ Comfortabel
+ Aandacht voor beveiliging
+ Display in het frame

- Motor in voorwiel
- Geen kunststof aandrijfriem

Ampler

De Curt van Ampler ziet eruit als een chique fixie, u weet wel, zo’n levensgevaarlijke, kale fiets zonder remmen en versnellingen. Ook de Curt heeft geen versnellingen (voor wie het wil weten: 48x16), kaal is de fiets maar tot op zekere hoogte: geen spatborden en kettingkast, wel uitstekende hydraulische Shimano-schijfremmen (M500). Het chique egaal matzwarte of -grijze uiterlijk wordt slechts onderbroken door een mooi sober retrologo op de balhoofdbuis. De 250 Watt sterke motor in de naaf van het achterwiel is krachtig. Dat moet ook wel, want wie vanuit stilstand op zo’n versnellingsloze fiets wil wegspuiten, moet snel voelen dat de ondersteuning zijn werk doet. In combinatie met het geringe gewicht van de fiets, ruim 14 kilo slechts, en de dunne, snelle banden, lukt dat, maar je moet even werken bij vertrek. De geometrie van de fiets (die in drie maten verkrijgbaar is) voorziet in een actieve, voorovergebogen houding. Daar moet je van houden en tegen kunnen, maar het fietst geweldig. Het ontbreken van toeters en bellen en het wegwerken van de bedrading in het frame maken de Curt (en ook de twee andere Ampler-modellen) geschikt voor gebruik in de stad, met volle parkeerplaatsen en dito fietsenrekken. Over die toeters en bellen: spatborden zijn wel als optie verkrijgbaar, net als verlichting en andere hebbedingen. Fietsen lijken wat dat betreft meer en meer op auto’s: de Curt heeft een vanafprijs van 2.490 euro. Blijf je te lang hangen op de website, dan heb je hem zo opgefleurd tot een totaalbedrag van 3.445 euro. Dan heb je trouwens nog steeds geen bel. Maar wel geweldige ledlampjes in je zadelpen, handvatten en zadel van Brooks en een kunststof aandrijfriem in plaats van zo’n smerige ketting.

De bijbehorende, gebruiksvriendelijke app van Ampler slaat je fietsgegevens op en je kunt er zelf de kracht en mate van ondersteuning mee instellen. Een lagere stand verhoogt de actieradius, maar de praktijk leerde Blik dat je waarschijnlijk alles op maximaal zet en daar laat staan. Wil je minder ondersteuning, dan trap je wat minder krachtig, daar zijn geen instellingen op je app voor nodig. Bovendien is de actieradius (volgens opgave 45-100 km) voor een stadsfiets ruim voldoende. Amplers, in veel opzichten te prijzen, streven naar minimalisme heeft ze doen besluiten nergens een display op de fiets aan te brengen. Wie wil weten hoe hard hij fietst, moet op de app kijken – en dat moet juist snel worden uitgebannen uit het verkeer. Het is bijna het enige smetje op een verrukkelijke fiets.

Van Moof

De S van Van Moof is een aangekledere fiets dan Amplers Curt. Spatborden en bagagedrager behoren tot de standaarduitrusting, net als de in het frame geïntegreerde verlichting, al sinds het prille begin het unieke verkoopargument van het Amsterdamse merk. Van Moof maakt veel van zijn onderdelen zelf (of laat die onder eigen naam maken), wat de vergelijking met andere fietsen lastig maakt. Onmiskenbaar echter voelde bijvoorbeeld het remsysteem van de S (‘mechanische schijfremmen’) minder degelijk aan dan de Shimano-set hydraulische remmen van Amplers Curt.

S2 (en X2)

Van Moof staat op het punt de opvolger van zijn eerste e-bike te leveren: de S2, die begin oktober in San Francisco het levenslicht zal zien. Belangrijkste verschillen met de eerste generatie: de batterij krijgt meer capaciteit (van 418 naar 504 Wh), wat tot een grote actieradius leidt, theoretisch van 120 naar 150 km. Ook de motor wordt krachtiger: van 250 naar 500 W. Verder zijn er innovaties op beveiligings- en anti-diefstalgebied toegepast: er zit een ingebouwd alarm op de S2 en in het achterwiel een zogeheten stealth lock, waardoor de wielen blokkeren wanneer de eigenaar niet in de buurt van de fiets is. Dat alles maakt de S2 500 euro duurder dan zijn voorganger.

De geometrie van Van Moofs S (slechts in één maat verkrijgbaar, de kleinere e-bike is de X, die er anders uitziet) zal voor veel fietsers iets prettiger zijn: je zit wat meer rechtop en het stuur is niet recht zoals dat van de Ampler, maar bij de handvatten iets naar de bestuurder toe gebogen. De S heeft een even krachtige motor als de Curt, maar hij zit in het voorwiel en dat verschil merk je: duwen gaat nu eenmaal soepeler dan trekken. Verder heeft de S, om even in vertrouwde Bliktermen te blijven, een tweetrapsautomaat. Vanaf ongeveer 18 km/u springt de versnelling vanzelf van zijn 1 naar zijn 2. Dat voelt niet altijd even vanzelfsprekend (bijvoorbeeld als je een helling op fietst) en het verschil is eigenlijk te groot.

Fietsjagers

Van Moof heeft iets bewonderenswaardigs bedacht in de strijd tegen fietsendieven: fietsenjagers. Wie zich verzekert tegen diefstal (€ 240 per drie jaar of € 100 per jaar) krijgt zijn fiets terug als-ie wordt gestolen. Elke Van Moof is met gsm te traceren. Wanneer het bedrijf een melding ontvangt dat je fiets is gestolen (via de app), gaan er daadwerkelijk werknemers op stap om die fiets terug te vinden. Lukt dat niet binnen twee weken, dan krijgt de klant een nieuwe. Op YouTube staan vermakelijke filmpjes over dat jagen, die tevens duidelijk maken dat dit niet bepaald een verdienmodel is: gsm is nogal onnauwkeurig in de kleine ruimte. Toch bezweert Van Moof dat hun ‘hunters’ écht bestaan.

Dat Van Moof wat meer om het gerief van de berijder denkt dan Ampler, die kek en snel belangrijker vindt, merk je ook aan de banden. Die van Van Moof zijn een stuk breder en dat is bij met hoge snelheid door de stad fietsen op een fiets zonder vering erg prettig.

De bij de fiets behorende app verschilt niet veel van die van Ampler en het is fijn dat de S wél een display heeft, waarop simpel te zien is hoe snel je fietst, hoeveel ondersteuningscapaciteit je gebruikt en hoe vol je accu ongeveer nog is.

Bij Van Moof krijg je voor de hogere vanafprijs behalve spatborden, een bagagedrager en een bel, ook een slot, dat met elektronische vergrendeling werkt. Het zal het verschil tussen Tallinn en Amsterdam zijn.

Ampler Curt

Vanafprijs € 2.490
Gewicht 14,1 kg
Accu 48 V 336 Wh LG Li-ion
Motor 48 V 250 W
Oplaadtijd 2,5 uur

Van Moof S

Vanafprijs € 2.998 (nu in de aanbieding voor € 2.098)
Gewicht 19 kg
Accu 36 V 418 Wh Li-ion
Motor 250 W
Oplaadtijd 6 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.