De GidsBinnenkijken

Ontwerpers Kiki en Joost slepen vanuit de hele wereld het allermooiste naar hun Brabantse boerderij

Beeld Jordi Huisman

Toen ontwerpers Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk deze Brabantse boerderij kochten, stond het gier nog in de kuil. Nu is het een vrolijk, licht huis vol eigen ontwerpen en goed geruild design. 

Wie

Kiki van Eijk (41 jaar), Joost van Bleiswijk (43 jaar) en hun zonen Ko (3) en Puk (6)

Wat doen ze

Ze hebben allebei een eigen ontwerpstudio (maar delen wel een werkplaats)

Waar

Een boerderij in de weilanden rond Eindhoven

Jullie wonen op een boerderij, door jullie zelf verbouwd waarschijnlijk?

Van Eijk: ‘Dit is een boerderij uit 1890 die al eens helemaal is afgebrand. Het was echt een bouwval toen wij hem kochten in 2013. De gier stond nog in de putten in de stal, die nu onze woonkamer is. In het koopcontract stond dan ook dat de verkoper geen enkele aansprakelijkheid aanvaardde. De fundering, het water en de elektriciteit hebben we laten doen, maar het interieur en de afwerkingen hebben we inderdaad zelf gedaan. Dat is toch de droom van elke ontwerper, je woonhuis helemaal naar eigen idee indelen.’

Van Bleiswijk: ‘Eigenlijk waren we op zoek naar een bouwkavel om zelf een huis te bouwen. Ik had daar met een architect al een ontwerp voor gemaakt. Uiteindelijk past deze mix van oud en nieuw veel beter bij ons.’ 

Wonen op het platteland, een langgekoesterde droom? Of een noodoplossing?

Van Bleiswijk: ‘Dit is niet echt platteland, hoor. Het is 15 minuten fietsen naar het centrum van Eindhoven.’

Van Eijk: ‘Joost is opgegroeid in Delft en is meer een stadsmens. Voor mij dit een langgekoesterde droom. Ik kom van het Limburgse platteland. Ik was ook binnen drie maanden nadat we de boerderij hadden gekocht zwanger. Voor kinderen is dit een grote speeltuin. Feitelijk hebben we nu wat wij allebei willen.’

Ik zie geen iMacs of boormachines in de woonkamer. Jullie houden werk en privé graag gescheiden?

Van Eijk: ‘We hebben net een oude gemeentewerf in het centrum van Eindhoven omgebouwd tot een werkplaats van 1.300 vierkante meter met onder meer een timmerafdeling, metaalbewerking en een gipsatelier. Al het werkmeubilair staat op wielen, dus we kunnen alles opzijzetten en er een lege ruimte van maken, wat handig is voor grote projecten. Zo heb ik net een groot buitenkunstwerk gemaakt voor Coachella, het grootste popfestival van Amerika. Ook kon ik er proefopstellingen maken voor mijn solo-expositie in het Textielmuseum in Tilburg die in september opent.’

Van Bleiswijk: ‘Ik heb net een lamp gemaakt voor het designlabel Moooi. Die zou op de meubelbeurs in Milaan worden gepresenteerd, maar die werd natuurlijk afgelast. Wij werken allebei aan onze eigen projecten. Dit huis is eigenlijk onze enige echte samenwerking.’

Er staan toch niet alleen maar eigen ontwerpen in huis?

Van Bleiswijk: ‘Zeker niet. De meeste kunst en design hebben we geruild met bevriende creatieven. Wij hebben allebei gestudeerd aan de Design Academy Eindhoven en veel van onze vrienden zijn ontwerper, vandaar. Eindhoven is wat dat betreft net een dorp. En we zijn fervente bezoekers van rommelmarkten en onlineveilingen. Wij houden van spullen met een ziel, net als dit huis.’

Beeld Jordi Huisman

Trap

Van Eijk: ‘De trap hebben we zelf gemaakt in onze studio. Wij wilden een strakke, moderne trap, anders wordt alles zo oubollig. De schommelstoel is van de Deense ontwerper Hans J. Wegner uit de jaren vijftig. Je moet toch minstens één klassieker in huis hebben? Ik heb de stoel gekocht van mijn Zilvervlootrekening. Ik heb er dus dertig jaar voor gespaard.’

Lamp

Van Bleiswijk: ‘De staande lamp met een ingenieuze constructie van hout en metaal is een eigen ontwerp voor designlabel Moooi. Ik heb me laten inspireren door de zwartwitfoto’s van industriële watertorens en mijnschachten van het kunstenaarsechtpaar Bernd & Hilla Becher.’

Beeld Jordi Huisman

Vaas

Van Eijk : ‘We gaan vaak naar Noord-Frankrijk om brocantewinkels en rommelmarkten af te struinen. Daar hebben we ooit voor de grap een bontgekleurde vaas gekocht als cadeau voor Li Edelkoort, met wie we bevriend zijn. Sindsdien zijn wij zelf ook liefhebber van buitenissige spullen, zoals een papegaaienvaas. Onderin de kast staat een serie koektrommels van Marcel Wanders voor Alessi. Dat is een soort moderne brocante.’

Gubbels

Van Bleiswijk: ‘Het koffieketelschilderij van Klaas Gubbels is gekocht in een galerie.’

Beeld Jordi Huisman

Hanglamp

Van Eijk: ‘De industriële hanglamp boven de eettafel zagen we in een vintageshop in Londen, waar wij een expositie hadden. De lamp kon na afloop mee in de kratten met ons werk naar Nederland, anders was het transport duurder geweest dan de lamp zelf.’

Buffetkast

Van Bleiswijk: ‘De houten buffetkast is uit mijn No Screw No Glue-collectie. Zoals de naam al zegt, bestaat deze kast uit tientallen losse onderdelen die als een driedimensionale legpuzzel in elkaar passen en zonder lijm of schroeven vastzitten.’

Beeld Jordi Huisman

Kachel

Van Eijk: ‘De kachel van Dick van Hoff is betegeld door aardewerkfabriek Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste familiebedrijf van Nederland. Net als onze boerderij is dit ontwerp een mix van oud en nieuw. En hij geeft ongelooflijk veel warmte. De stof op het zitbankje ernaast is een zeldzaam ontwerp dat wij als duo hebben gemaakt. Verder werken we elk aan ons eigen werk. Wat ook veel beter is voor je relatie.’

Beeld Jordi Huisman

Lamp en klok

Van Eijk: ‘De rechterlamp is eigen ontwerp voor Saint Louis, een van de oudste kristalfabriekjes van Europa. De klok ernaast is uit mijn collectie Floating Frames, die bestaat uit objecten van grof vlechtwerk van ijzerdraad. Links staat een originele KGB-lamp die we in Moskou hebben gekocht. Die kon nog net mee in het vliegtuigruim. De foto erboven is van Sander Wassink, een bevriende ontwerper die stoelen heeft gemaakt van afval in zijn studio en daarvan weer glossy foto’s maakt. Of we dat werk hebben gekocht of geruild weet ik niet meer.’

Boerderij

Van Bleiswijk: ‘Deze langzadelboerderij met kleine stalraampjes is een gemeentelijk monument. Aan de straatkant mag dus niets worden veranderd. Om licht naar te binnen te halen hebben we de achterkant opengebroken met een zelfontwerpen metalen aanbouw met openslaande deuren. Het tuinmeubilair is van Ronan & Erwan Bouroullec voor het Deense merk HAY. Deze Franse broers ontwerpen industrieel vervaardigde meubels die toch heel sierlijk zijn.’

Beeld Jordi Huisman

Werkbank

Van Bleiswijk: ‘Deze werkbank heb ik gekocht bij een online boedelveiling van failliete bedrijven. Vervolgens heb ik er zelf een wasbak ingezet, zodat het nu een keukenblok is. Ik kan uren zoeken op internet naar dit soort spullen.’

Van Eijk: ‘Maar nu is het ook wel even genoeg.’

Beeld Jordi Huisman

Frankrijk

Van Eijk: ‘Dit is een stukje Frankrijk in Brabant. Boven de tafel hangen druivenranken, waar we door de steeds warmere zomers liters sap aan over houden. De keuken heeft een pizzaoven en een grill. Allemaal heel praktisch en eenvoudig, niet alles hoeft design te zijn. Al staan er om de eettafel stoeltjes van de Spaanse ontwerper Jaime Hayon voor het Italiaanse meubelmerk Magis.’

Beeld Jordi Huisman

Boomhut

Van Bleiswijk: ‘De boomhut is een meerjarenplan en permanent onder constructie. Hij is groot genoeg om er met z’n vieren in te slapen. Dat komt deze zomer goed van pas. Dan kunnen we op vakantie in onze eigen achtertuin.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden