In de mode Klassieke mannenjas

Ontwerpers halen hun inspiratie uit de klassieke mannengarderobe van Savile Row

Cécile Narinx schrijft elke week over een modeverschijnsel. Deze keer: de klassieke mannenjas (en wat u ermee kunt).

Emporio Armani. Beeld Eva Roefs

Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt?

Het is misschien niet de meest in het oog springende of wereldschokkende trend, maar wél eentje die niet te vermijden is dit najaar. Het leek nondedju wel afgesproken werk, zoals een hele zwik ontwerpers inspiratie had gehaald uit de klassieke mannengarderobe zoals die op Savile Row wordt gemaakt. Savile Wattes? Savile Row! De straat in Londen waar nette heren hun maatpakken laten naaien, in beschaafde stoffen met keurige ruiten. Prince of Wales, pied de poule, pied de coq of houndstooth, werkelijk alle ouwelullenstofjes kwamen voorbij, als getailleerde damescolberts, als zwierige rokken maar eerst en vooral in de vorm van royale herenmantels.

Calvin Klein. Beeld Eva Roefs

Welke merken? En hoe?

We kunnen beter vragen: welke merken niet! Bij Calvin Klein drapeerde de Belg Raf Simons grote mannenjassen losjes over truien en fladderjurken. Bij Saint Laurent werden ze gecombineerd met leren hotpants en bij Stella McCartney met rubberen boots en nepleren collen. Fendi, dat andere grote huis waar Karl Lagerfeld naast Chanel de scepter zwaait, voegde er plooien aan toe en plastificeerde jassen en laarzen in Prince of Wales-ruit. Uiteraard deed Armani, de Italiaanse maestro van de soepele tailoring, ook een duit in het mannenjassenzakje. Grote gemene deler: het werd nergens té masculien of serieus.

Fendi. Beeld Eva Roefs

Hoe gaan we het dragen?

Nou, vooral niet té Savile Row dus, want we zijn geen saaie stijve pieten die naar een suf kantoor gaan. En als we dat stiekem wel zijn, dan hoef je dat niet aan de buitenkant te zien natuurlijk. Wat we doen is er een toefje pret aan toevoegen, en een vrouwelijke touch: een fluffy rok of een felgekleurde tas. Juist door de contrasten mannelijk-vrouwelijk, serieus-speels, ruw-zacht, oud-jong, werk-sport, behoudend-sexy wordt zo'n opa-jas deksels leuk. En hop, we stropen vervolgens de mouwen lekker op en dragen er mooie lange handschoenen bij, terwijl de panden los wapperen. Jaag opa maar eens lekker uit z'n luie stoel.

Stella McCartney. Beeld Eva Roefs

Valkuilen vermijden doe je zo

Je wil natuurlijk niet dat mensen bij je aanblik liedjes over motten van Dorus gaan zingen, of oneliners van meneer en mevrouw De Bok ten beste geven - al is de alpinopet plotsklaps óók weer hip. Wat je ook niet wil is dat mensen je verwarren met Nancy McKinstry, de dikverdienende topvrouw van WoltersKluwer die ondanks haar riante inkomen oversized jarentachtigmantelpakken blijft recyclen en een en ander aftopt met een bloempotbob, een nerdbril (die inmiddels weer reuzehip is) en parelkettingen. Bottomline: vermijd algehele fletsheid en ouwelijkheid. En trek je alpino nooit te strak over je hoofd.

Melanie Griffith, Carly Simon en Joan Cusack ten tijde van Working Girl,1989. Beeld Getty Images

Een bekend mens

Als er één bioscoopfilm is die illustreert wat een grote jas voor een ambitieus meisje kan doen, dan is het Working Girl uit 1988 wel, met Melanie Griffith (voor de jonge lezer: de moeder van Dakota Johnson). Korte recap: de ordinaire doch streberige secretaresse Tess hoort van haar baas Katherine (Sigourney Weaver): 'Als je je slonzig kleedt, zien mensen je kleren. Als je je onberispelijk kleedt, zien ze de vrouw.' Als Katherine een idee van Tess jat, zet die het Katherine betaald door haar identiteit te jatten én net zulke brede herenjassen te gaan dragen. Uitstekend idee, want wie heeft er nog ellebogen nodig als ze megaschoudervullingen heeft?

Meneer en mevrouw de Bok. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden