Ontwerper Wai Lau: 'Je moet de stijl van anderen niet willen nadoen; jij ziet er niet uit zoals zij'

Smaakmaker

De smaak van Wai Lau (43), ontwerper bij Nike.

Wai Lau Foto Valentina Vos

Je bent ontwerper bij Nike. Dan zul je wel voornamelijk kleding van Nike dragen?

'Nee, ik ben niet zo'n van-top-tot-teen type. Natuurlijk, ik hou van het merk, net als iedereen die hier werkt - we leven het merk. Maar het heeft iets geforceerds om altijd het logo te dragen. Deze spijkerbroek is van Levi's, bijvoorbeeld.'

Hoe zou je je stijl omschrijven?

'Ik vind het belangrijker dat mijn kleding comfortabel is dan dat het er cool uitziet. Ik volg geen trends. Voor mij is het belangrijk dat wat ik aanheb, me zelfverzekerd maakt. Natuurlijk moet het ook mooi zijn. Maar hoe ouder ik word, hoe minder ik me met de esthetiek van mijn kleding bezighoud.'

Waarop let je als je nieuwe kleding koopt?

'Het moet bij me passen. Dat is belangrijk, want je kijkt om je heen en je ziet zo veel mooie, stijlvolle mensen wier stijl je wilt nadoen. Maar dat werkt niet: jij ziet er niet uit zoals zij. Ik kijk naar mezelf en vraag me af wie ík ben.'

Ben je van de sieraden?

'Nee, ik heb wel een kettinkje met de vingerafdrukken van mijn zoons toen ze klein waren. Maar dat is een aandenken, geen accessoire.'

Waar doe je inspiratie op voor je werk?

'Ik laat me vaak inspireren door de geschiedenis van het merk. In onze historie liggen misschien wel de beste ideeën. De reclamespot met het Braziliaanse nationale elftal uit 1998 bijvoorbeeld, die was bijna een droom. Ik wil een verhaal vertellen. En niet: 'Kijk, hier heb je een mooie schoen' - dan heeft het product geen ziel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.