Autotest Nissan Leaf

Niks mis met de elektrische Nissan Leaf. Op die accu na: veelrijders blijven bijladen

Stil, snel en goedkoop per kilometer: de Nissan Leaf biedt alle voordelen van elektrisch rijden. Alleen die accu. Die is groter dan in het vorige model, maar veelrijders blíjven bijladen.

Nissan Leaf. Foto Nissan

Van elektrisch rijden word je dik. We kunnen na diverse tests met e-auto’s niet anders concluderen. Komt door al dat snelladen onderweg. Wie langere afstanden aflegt, staat om de haverklap bij Fastned aan de kabel en hoewel het bijladen daar best snel gaat, ben je zo een half uur tot drie kwartier verder. Dus sjok je weer door het natte gras naar de pompwinkel van de oliegrootmacht om daar met een Mars, Swirl of cappuccino de wachttijd te doden. Niet goed voor de lijn.

Accu’s mogen steeds groter worden, op de lange baan schieten de meeste nog tekort. Neem die van de nieuwe Nissan Leaf. Diens accu bergt 40 kilowattuur. Eenderde groter dan die van het vorige model. In de praktijk haalt hij 250 kilometer, mits het niet stervenskoud is.

250 kilometer is in bijna altijd genoeg. Maar niet altijd. Blik heeft zijn eigen test ontwikkeld die het uiterste van e-auto’s vergt. Deze test bestaat uit het ophalen van schoonmoeder, die in Goor woont, midden in de Bermudadriehoek van het elektrische rijden. Tot voor kort was er één laadpaal in het dorp, die in het weekend achter een hek stond. Een snellaadstation dat enigszins op de route ligt, is 40 kilometer verderop. Dat maakt van een e-retourtje Amsterdam-Goor een netelige onderneming. Goed nieuws is dat Goor inmiddels ook twee laadpalen bij de supermarkt heeft, waarmee het dorp de moderne tijd heeft omarmd. In geval van nood kan daar tamelijk snel worden bijgetankt, een geruststellend idee.

Gereden: Nissan Leaf

Volledig elektrische auto  met een 40kWh accu.

Prijs: vanaf € 36.890

Motorvermogen: 110 kilowatt (150 pk)

O-100: 8,4 sec

LxBxH 4490x1790x1540 mm

Gewicht 1.535 kilogram

Testverbruik: 14 kilowattuur per 100 kilometer bij gemiddeld 25 graden en airco op 19. 

Praktijkbereik: 240 kilometer bij zomerse temperaturen. Bij koude gemiddeld 50 kilometer minder.

Snellaadtijd: een klein uur

Schoonmoeder

Toen we schoonmoeder gingen halen voor een weekendje Amsterdam was de A1 geblokkeerd, waardoor de navi ons via Almere en Zwolle stuurde. Niet ideaal als je maximaal 250 kilometer hebt. Hierdoor moesten we op de heenweg al bijtanken. Kost ruim drie kwartier extra. Maar we kwamen ermee terug in Amsterdam, met nog 20 kilometer stroom in de tank. Niet slecht.

Toen we schoonmoeder terugbrachten, hadden we tegenwind en hoewel de afstandschatter zei dat we het snellaadstation met gemak zouden halen, resteerde nog 1 procent toen we de gele Fastnedboog bereikten en de Leaf wat paniekerig riep dat we NU ECHT MOETEN GAAN LADEN. Wie zei dat elektrisch rijden niet opwindend is? En zo stonden we even later weer met een Mars en een latte te wachten tot de accu vol genoeg was.

Misschien lijkt het nu dat elektrisch rijden nog de lijdensweg van enkele jaren geleden is. Onze e-trip duurde weliswaar anderhalf keer langer dan met een fossiele auto, maar dagafstanden van meer dan 250 kilometer zullen de meeste automobilisten niet zo vaak afleggen. Voor wie geregeld ver moet, is deze Leaf minder geschikt.

Terzijde: het blijft vreemd dat elektrisch rijden nu vooral zakelijk wordt gestimuleerd, terwijl dit meestal veelrijders zijn voor wie de meeste accu’s nu nog te klein zijn. ‘Gewone’ consumenten kunnen prima toe met een actieradius van 250 kilometer, maar deze groep krijgt nauwelijks voordeel.

De rest van de tijd waarin we de auto te leen hadden, gebruikten we hem zoals de meesten dat doen: wat woonwerkverkeer en een handvol ritten van hooguit 100 kilometer. Dan is de Leaf uitstekend inzetbaar.

De accu van de Nissan Leaf. Foto Nissan

Hoe is deze auto verder? Het interieur is weinig opwindend. Denk aan de Honda Accord uit 1992 van je vader. Het navigatiesysteem is een ramp. De waarschuwingssystemen zijn aandachtziek. De rijstrookbewaking begint soms spontaan te remmen als je even over de lijn gaat (dat komt doordat het systeem tegenstuurt door te remmen op de linker- of rechterwielen).

Niet best dus? Valt mee, het zijn tekortkomingen waarmee te leven valt. De Leaf heeft verder alle voordelen van elektrisch: stil, snel, goedkoop per kilometer en min of meer betaalbaar. Hij rijdt lekker, is vlot en ruim. Bovendien: wie nu bestelt, heeft hem binnen enkele maanden op de oprit staan. Elon?

Beter is wellicht nog even te wachten op de (vermoedelijk duurdere) versie met de grotere accu. Ook beter voor de slanke lijn.

Nissan Leaf

Volledig elektrische auto met een 40kWh accu. De interne lader verstouwt maximaal 6,6 kilowatt vermogen, met gelijkstroom (bij snelladers) kan er met maximaal 50 kilowatt worden geladen. Dan is de accu in principe in een klein uur weer vol.

Concurrent: Kona Electric

Jarenlang was de Leaf een van de weinige volledig elektrische auto’s. Maar de concurrentie staat inmiddels te rammelen aan de poort. Zo heeft Hyundai de Kona Electric. Deze suv heeft een veel grotere accu van 64 kilowattuur en heeft een vanafprijs die even hoog is als die van de meest luxe Leaf met een accu van 40 kWh. Maar let op: na de zomer komt eerst de ‘premium’ versie beschikbaar (45 duizend euro), de instapper volgt later.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.