Nieuws Voet(fiets)veren doen het uitstekend

Niet zo lang geleden dreigden veel miniveerbootjes voor fietsers en voetgangers te verdwijnen. Nell Westerlaken hoort dat de kleine veerdiensten populairder zijn dan ooit....

Het gaat goed met de vaderlandse voetveren. Leek in de jaren tachtig het einde nabij voor veel van deze nostalgische pontjes, de afgelopen jaren zijn er per saldo voet(fiets)veren bijgekomen. In Nederland en België samen verdwenen sinds 2006 18 veren, in dezelfde periode werden 41 nieuwe pontjes in de vaart genomen, de meeste alleen voor voetgangers en fietsers.

Het succes van wat misschien wel de nederigste vorm van openbaar vervoer is, is vooral te danken aan de fanclub van de kleine veren. 27 jaar geleden kwamen de Vrienden van de Voetveren voor het eerst bijeen. Sindsdien hebben ze een stevige lobby opgebouwd die verantwoordelijke organisaties als (lokale) overheden en recreatieschappen effectief onder druk zet. Nederland telt nu 62 autoveren, 36 voetveren en 134 voetfietsveren.

De vereniging had de tijd mee. ‘Door de toename van het recreatieve fietsen en wandelen, groeide de behoefte aan dit soort pontjes’, volgens Wim Kusee, bestuurslid van de ‘Vrienden’. In Oosthuizen (Noord-Holland) kwam er bijvoorbeeld een voetveer toen een officiële wandelroute in de buurt werd aangelegd.

Veel voet(fiets)veren zijn alleen te exploiteren dankzij vrijwilligers en een kleine bijdrage van passagiers. Andere, kleinere types zijn gratis zelfbedieningsveren: je trekt jezelf met een touw naar de overkant. Willen ze op deze manier in Afrika nog weleens hele vrachtwagens de rivier overzetten, in Nederland worden touwponten alleen gebruikt voor water tot ongeveer 10 meter breed. Op bredere wateren wordt vaak een veerboot met een ketting en een draaiwiel ingezet, of een motorsloep met een kapitein.

Zeg niet dat voetveren niet van deze tijd zijn. De bemanning van de ZH-59 (Hoek van Holland-Maasvlakte) bedient zich van een sms-systeem: vaste klanten krijgen een sms’je bij storingen. Op hun beurt kunnen de passagiers naar de bemanning sms’en of de pont even wil wachten, als bijvoorbeeld hun trein vertraging heeft. Een bijzonder veer is de ZH-60, tussen het centrum van Rotterdam en Heijplaat, waar een hbo-school staat. De veerboot, die door een kunstenaar onder handen is genomen, wordt in de vaart gehouden door de studenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.