De Gids Werk

Netwerken? Skip die borrels – zo kan het ook

Alle werkborrels aflopen hoeft niet meer. Beeld Claudie de Cleen

Jezelf verkopen door strak in het (mantel)pak met visitekaartjes op zak netwerkborrels af te struinen? De meesten worden daar niet bepaald gelukkig van. Laat staan als je ook nog het type bent dat liever de kat uit de boom kijkt en bij de gedachte een onbekende aan te moeten spreken al begint te hyperventileren. Herkenbaar? Dan hebben we heel goed nieuws.

Als Karen Wickre zich ergens vertoont, maakt haar gezelschap niet zelden de opmerking: ‘Het is alsof jij ie-de-reen kent. En het is waar, vertelt ze via Skype vanuit haar woonplaats San Francisco: ze kent veel mensen. En dat terwijl Wickre, die haar sporen verdiende bij onder meer Google en Twitter, naar eigen zeggen een introvert persoon is en netwerkevenementen liever mijdt. In het boek Taking the Work Out of Networking: An Introvert’s Guide to Making Connections That Count vertelt ze hoe netwerken óók kan. Verrassend: juist introverte mensen zijn goed in het maken van waardevolle verbindingen, stelt zij.

Allereerst even over introverte personen. Het is een misvatting dat die verlegen zijn?

‘Het was de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Jung die als eerste een onderscheid maakte tussen introvert en extrovert en die termen definieerde. Het verschil tussen de twee typen is: de extravert krijgt energie van de wereld om zich heen. De introvert haalt dat uit zijn binnenwereld, door bijvoorbeeld na te denken en te dromen.

‘Introverten kunnen prima sociaal zijn, maar hebben ook tijd nodig om op te laden. Ikzelf ben een sociaal persoon en vind het leuk om mensen te zien, maar ik kan het niet dag en nacht doen. Als ik op een feestje sta, bereken ik in mijn hoofd vaak hoelang ik nog moet blijven voordat het sociaal geaccepteerd is naar huis te gaan – en daarin sta ik niet alleen.’

Klinkt niet als de ideale eigenschappen om een netwerk op te bouwen. Toch zijn introverten er wel degelijk goed in?

‘Toen ik klein was, was ik al geïnteresseerd in andere mensen en observeerde ik ze. Ik bestudeerde hun gedragingen, was benieuwd naar hoe ze tegen bepaalde zaken aankeken en wat hun stijl was. Dat heb ik nog steeds. Als introvert laat ik niet snel te veel van mezelf zien, ik wil eerst beter begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Pas als ik een gevoel heb bij diegene, bepaal ik wat voor en hoeveel informatie ik over mezelf loslaat.

‘Dat is een handige eigenschap voor het opdoen van contacten. Je laat eerst de ander praten en luistert geïnteresseerd. Veel mensen vinden dat vleiend. Daarbij heb je informatie waar je een volgende keer weer op in kunt haken.

‘Ook goed observeren is handig. Daardoor zie je of iemand enthousiast, nerveus, boos of positief is en dat helpt in het contact. Je kunt daardoor de manier waarop je iemand benadert aanpassen. Als ik zie dat iemand ongeduldig is, maak ik mijn antwoorden korter. Omdat ik weet: diegene gaat toch niet meer veel informatie opnemen op dit moment.’

Introverten zijn juíst goed in netwerken, stelt Wickre. Beeld Claudie de Cleen

Zijn introverten zelfs beter in netwerken dan extraverten?

‘Ik denk wel dat ze beter zijn in het maken van waardevolle connecties. Netwerken is eigenlijk niet zo’n goede term, want iedereen haat dat woord. Die term impliceert een beetje alsof het gaat om zo veel mogelijk contacten verzamelen. De ondertitel van mijn boek is: making connections that count. Daar zijn introverten goed in, omdat ze goed kunnen luisteren, observeren en niet direct op de voorgrond treden. Dat is mijn theorie, althans.’

Volkskrant Werken & Carriere Maand

Elke dag inspirerende, handige en mooie verhalen over nieuwe banen, slim vergaderen, geld verdienen en een dragelijk kantoorleven: www.volkskrant.nl/werken 

Hoe pak je netwerken anno 2019 aan?

‘Het is door sociale media nu natuurlijk makkelijker dan ooit om in contact te blijven. Via Facebook, Twitter en LinkedIn kun je in een halfuur vijftig mensen een berichtje sturen. Niet dat ik dat aanraad, maar het kán wel. Je kent vaak veel meer mensen dan je denkt. Mensen met wie je kort hebt gewerkt of die je ooit eens hebt gezien door gemeenschappelijke vrienden. ‘Deze ‘weak ties’ zijn mensen met wie je over het algemeen geen contact hebt, maar die wel een enorme impact op je netwerk kunnen hebben. Zij begeven zich vaak in een andere sociale cirkel en hebben andere informatie dan die je al dagelijks ontvangt. Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën of introducties, kun je dus beter buiten je directe kennissenkring zoeken.

‘Het voordeel van sociale media is dat je op een losse manier in contact kunt blijven met al die mensen. Dat maakt het veel laagdrempeliger om ze op een koffiedate te vragen, op het moment dat je een vraag voor ze hebt.’

Karen Wickre. Beeld Helena Price

In contact blijven met al die mensen klinkt wel vermoeiend.

‘Wel als je je agenda erbij pakt en die vult met afspraken en berichten die je moet schrijven, maar zo hoeft het niet te gaan. Pak het rustig aan, een goed netwerk heb je niet in een wip gecreëerd, daar gaat wat tijd overheen. Daarnaast: je hoeft geen bestand te maken met daarin een verslag van wat iedereen doet en denkt. In contact blijven betekent letterlijk zoiets als: hey, ik las vandaag dit artikel en moest aan je denken. Of: ik zie dat je voetbalclub heeft gewonnen, gefeliciteerd.

‘De berichten die je stuurt hoeven dus ook niet altijd werkgerelateerd te zijn. Door sociale media zijn de grenzen tussen het privé- en werkleven sowieso al meer vervaagd. Op Twitter is het vrij gebruikelijk dat mensen praten over hun werkgerelateerde interesses, maar ook een foto van hun ontbijt of vakantie delen. Daar kun je dus best op aanhaken. Ook als je ze ziet, want ze delen het publiekelijk.’

Betekent dit dat we, door in contact te blijven via sociale media, alle borrels kunnen skippen?

‘Het is wel verstandig af en toe je gezicht te laten zien op een borrel van werk of iets dergelijks. In veel bedrijven is het zo dat een teamplayer zijn als een waardevolle eigenschap wordt gezien. Iemand die deel uitmaakt van de groep, vriendelijk is en gemakkelijk in de omgang. Er wordt tegenwoordig ook van je verwacht dat je meer van je persoonlijkheid laat zien op werk. Dit soort elementen tellen mee in je beoordeling.

‘Waar je dit soort eigenschappen goed kunt laten zien, is op zo’n borrel. Leidinggevenden vinden het belangrijk dat je niet alleen maar achter je bureau zit en in een vacuüm je werkzaamheden doet, je moet ook sociaal zijn. Dus ja, je moet af en toe naar een borrel, maar je hoeft ze echt niet allemaal af te lopen. En als je gaat, kun je het prima kort houden. Maar zorg er dan wel voor dat je baas je heeft gezien.’

Zo nu en dan je gezicht laten zien op een borrel is wel verstandig, zegt Wickre. Beeld Claudie de Cleen

Wat adviseer je oudere werknemers, die misschien minder goed hun weg online weten te vinden?

‘Je hoeft niet meteen actief te zijn op alle sociale netwerken, maar als je aan het einde van je carrière een baan zoekt, moet je wel een beetje online aanwezig zijn. Je hebt sowieso e-mail nodig en daarnaast is een LinkedIn-account de makkelijkste en veiligste weg. Dat wordt echt gezien als professioneel netwerk, wat door veel recruiters wordt gebruikt. Het is niet zo dat die je meteen zullen vinden, maar het is wel belangrijk dat je op LinkedIn een representatie hebt van jezelf. En zodra je wat connecties hebt, kun je iemand om een koffiedate vragen.’

Ik denk dat veel mensen, zowel oud als jong, het moeilijk vinden om om een koffiedate te vragen. Voor je gevoel vraag je iemands tijd, zonder zelf iets terug te geven.

‘Dat idee hebben mensen vaak, maar het is onzin. Iedereen heeft op meerdere punten in zijn leven advies nodig van uiteenlopende mensen. Dus het idee dat iedereen weet waar hij of zij mee bezig is en jij de enige bent met vragen, is gewoon niet waar. Daarnaast breng je, zonder dat je het doorhebt, altijd iets mee naar zo’n gesprek. Namelijk jouw eigen blik of visie. Als je, op het moment dat je geen vragen hebt, via sociale media in contact blijft, is het ook laagdrempeliger om met iemand koffie te drinken zodra die vragen er wel zijn.

‘Bedenk ook dat veel mensen het vleiend vinden als je hun advies nodig hebt. Introduceer het ook op die manier. Zeg bijvoorbeeld: ik heb al zoveel over je gehoord en ben geïnteresseerd in je expertise. Kun je 20 minuutjes koffiedrinken op een tijdstip dat jou uitkomt? Je moet het voor de ander zo gemakkelijk mogelijk maken en beknopt aangeven wat je vraag is. Stap af van het idee dat je iemand lastigvalt met zo’n vraag. Mijn ervaring is dat bijna niemand nee zegt.’

Als je dan toch naar die belangrijke borrel gaat, pak het dan zo aan

1. Kom vroeg

2.Loop een cirkel door de ruimte en maak een praatje met collega’s of mensen die je (vagelijk) kent

3.In het geval van een borrel voor de vakantieperiode: hou het licht. Praat niet over werk. De meeste gesprekken zullen in groepsverband plaatsvinden, dus hou de gespreksstof algemeen. Vraag bijvoorbeeld naar de vakantieplannen

4.Begroet de leidinggevenden of andere hoge piefen en knoop een gesprek aan als dat goed voelt

5.Je hoeft niet lang te blijven. Zodra je het idee hebt dat genoeg mensen je gezien hebben, kun je weer gaan

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden