De GidsCarrièreswitch

Na een burn-out werd Hans Beers op zijn 48ste kapper: ‘Ik ben niet tevreden als buurtkapper, ik wil de beste zijn’

Je hele leven in dezelfde sector werken, is allang geen vanzelfsprekendheid meer. De Volkskrant spreekt mensen die een opvallende switch hebben gemaakt. Deze week: Hans Beers (63). Na een carrière in de muziek, werd hij op zijn 48ste kapper. En niet zomaar eentje.

Hans Beers had een impresariaat en is nu een succesvolle kapper.Beeld Rebecca Fertinel

Knippen deed Hans Beers (63) eigenlijk altijd al. Zo nam hij in zijn studentenflat de kapsels van zijn studiegenoten onder handen. ‘Ik vroeg aan een student: mag ik jouw haar eens knippen en toen bleek ik dat gewoon te kunnen’, vertelt hij in zijn paars geverfde salon in het Amsterdamse Sloten. Maar ja, met een vwo-diploma op zak ga je natuurlijk geen kappersopleiding doen. Zo was de heersende gedachte.

Beers – grijs haar, spijkerblouse, bril met zwart montuur – ging daarom naar het conservatorium en werd muziekdocent op een middelbare school. ‘Het was hartstikke leuk hoor, maar na zeven jaar begon ik me toch af te vragen of ik dit nu de rest van mijn leven zou doen. Je kunt niet doorgroeien.’

Hans Beers in actie tijdens zijn studententijd.

Directeur muziekschool

Toen er een directievacature vrijkwam bij een muziekschool in Amsterdam-Noord, besloot Beers daar vol voor te gaan. ‘Naast de lessen organiseerden we allerlei workshops, exposities en concerten. Die uitvoerende kant vond ik erg leuk en wilde ik verder ontwikkelen. Dus besloot ik om een impresariaat op te zetten. Ik zat op het conservatorium met muzikanten als Cor Bakker en later leerde ik bijvoorbeeld Denise Jannah kennen. Zij waren inmiddels al lekker bezig, maar hadden nog geen management. Dat werd ik.’

Beers boekte, met drie andere werknemers, de concerten voor artiesten als Toots Thielemans, Diana Krall en Cleo Laine. Voor Denise Jannah, die grootheden als Bill Clinton, Mandela en Beatrix toezong, sloot hij een platencontract bij het label Blue Note. Het hoogst haalbare voor jazzmuzikanten.

De zaken gingen goed, kortom, maar het waren ook heftige tijden. ‘Waar een Amerikaanse artiest een agentschap, promotor, manager en tourmanager heeft, moesten wij het allemaal zelf doen. De promotie, boekingen, tour, alles. Daarnaast is er altijd te weinig geld: muzikanten klagen dat ze niet genoeg betaald krijgen en theaters dat ze te veel betalen, want die hebben het geld ook niet. En daar zit jij dan tussenin.’ Tel daar nog eens de werkavonden tot na middernacht en vroege wekkers in de ochtend bij op. Niet vreemd dat na veertien jaar de batterij leeg was. ‘Het was echt fors hoor, ik was zo moe, ik ben anderhalf jaar thuis geweest.’

Kapsel uit Hans Beers’ collectie ‘Meaning’.Beeld Richard Monsieurs

Burn-out

Het moment waarop de burn-out toesloeg, herinnert Beers zich nog als de dag van gisteren. ‘Het was 2 januari en we waren met zijn vieren op kantoor. We wensten elkaar een gelukkig nieuwjaar en maakten plannen voor de komende periode. Ik zat ernaar te luisteren en zei ineens: het klinkt misschien gek, maar eigenlijk kan ik niet meer. Die gedachte kwam ineens op, op dat moment.’

‘Mijn collega zei: weet je wat jij moet doen? Gewoon lekker naar huis gaan. Ik kende dat helemaal niet, hè? Naar huis gaan. Maar ik deed het maar.’ Januari is de maand waarin er afspraken met de theaters worden gemaakt voor de voorstellingen van het komende seizoen. Beers dacht dat hij dat wel vanuit huis zou kunnen doen, maar met pijn en moeite lukte het hem één telefoontje per dag te plegen.

Kapper

Het was zijn coach die uiteindelijk zei dat het is beter was als hij niet meer terug zou gaan naar die hectische wereld. Maar ja, wat dan? Beers dacht meteen aan het kappersvak. ‘Ik zei: het zal je verbazen, maar er is nog iets dat ik heel leuk vind, en dat is knippen. Mijn coach antwoordde: als je denkt daar een goede boterham mee te kunnen verdienen, moet je het doen.’

Beers zou zichzelf niet zijn als hij niet meteen ook een heel goede kapper wilde worden. Eerst volgde hij een avondopleiding bij een kappersschool. ‘Een heel slechte opleiding, ik ga de naam niet eens noemen.’ Vervolgens studeerde hij verder aan de B Academy – ‘daar had ik les van een dreamteam’ – om af te sluiten met een aantal opleidingen aan de vermaarde Londense Sassoon Academy. ‘De oprichter van die school, Vidal Sassoon, heeft het moderne knippen uitgevonden. Ineens was ik niet zomaar een kapper, maar een heel goede.’

Inmiddels is de 63-jarige Beers veertien jaar verder. Zijn klanten komen van heinde en verre naar zijn salon in Amsterdam Sloten. ‘Den Helder, Zwolle, Eindhoven, Parijs, noem maar op. Mensen zeggen wel dat je pas echt goede zaken kunt doen als je in Zuid of het centrum gaat zitten, maar ik vind het wel lekker zo. Ik woon dicht bij mijn salon en mensen vinden het ook niet erg om een half uur, uurtje of zelfs nog langer te reizen.’

Collecties in bladen

Beers heeft een naam opgebouwd, mede door zijn collecties die wereldwijd in tijdschriften verschijnen. ‘Een Spaanse collega bracht me op het idee trendcollecties te maken. Ik had geen idee waarover hij het had, maar hij vertelde me dat je als kapper net als modeontwerpers een lijn kunt ontwerpen. Ik besloot een visagist in te huren, modellen en een fotograaf. De foto’s stuur je vervolgens op naar de bladen in de hoop gepubliceerd te worden. Heel spannend.’

Kapsel uit Hans Beers’ collectie ‘Autonomy’.Beeld Richard Monsieurs

Inmiddels heeft zijn werk in alle grote vakbladen gestaan, waaronder in het prestigieuze Estetica USA: een van de belangrijkste haarmagazines ter wereld. Beers was naar eigen zeggen de eerste Nederlandse kapper die erin stond. Niet één keer, maar zesmaal. En zijn foto’s sierden ook meteen de cover. ‘Ze krijgen 20 duizend collecties per maand opgestuurd, dat is toch ongelooflijk? Door mijn theaterachtergrond kwam ik op het idee een pr-bureau uit de beautybranche in te huren. Zij belden erachteraan, vertelden: dit is een geweldig talent, je moet zijn foto’s publiceren. Dat heeft geholpen.’

Daarnaast won hij allerlei nationale en internationale wedstrijden en nu zit hij zelf in de jury van Wella Trendvision, een belangrijke kapperswedstrijd. Het is nogal wat, wat Beers allemaal opsomt. Toch is hij bescheiden en bevat hij zelf vaak ook niet helemaal wat hem overkomt. Laatst bijvoorbeeld, werd hij ineens benaderd door Michael Haase, of hij samen met hem een training wilde geven. ‘Dat is echt een topkapper. Begon op zijn 16de bij Sassoon, heeft make-up gestudeerd bij Dior en heeft de kapsels gedaan voor allerlei topmusici zoals Duran Duran. Hillary Clinton is ook een klant van hem. En zo iemand vraagt mij dan, fantastisch.’

‘Maar een amateur’

Ondanks al zijn verdiensten, is het idee dat Beers maar een amateur is, in zijn hoofd hardnekkig. ‘Ik heb niet op mijn 16de de kappersschool gedaan en deed het in eerste instantie als hobby. Maar toen ik er op mijn 48ste mijn werk van maakte, ben ik er meteen vol voor gegaan. Dat zit in mijn karakter. Ik ben niet tevreden als buurtkapper die alleen maar puntjes eraf knipt. Ik wil er meteen het maximale uithalen.’

Was ik maar eerder voor het kappersvak gegaan, denkt hij weleens. Maar dan corrigeert hij zichzelf. ‘De bagage die ik heb, is waardevol gebleken.’ Wat hij het mooist vindt aan het vak? Mensen blij maken. ‘Als je haar niet goed zit, kun je daar echt ongelukkig van worden. En als kapper ben je ook een beetje een maatschappelijk werker: soms kun je in een uur meer doen, dan een psycholoog in een half jaar.’

Hoe kun je efficiënter werken? Hoe pak je het aan als je een nieuwe baan wil? En hoe sla je je door een functioneringsgesprek heen? In de Facebookgroep de Volkskrant-Werkgids delen we artikelen over werk en carrière. Meld je aan en deel zelf ook vragen en tips.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden