Eet WijzerSupplementen

Moet je vitaminesupplementen slikken als je gezond bent?

In een vorige Eet Wijzer: vitamines tegen een verkoudheid. Kan het ook zinnig zijn om supplementen te slikken als je gezond bent?

Ter illustratieBeeld REUTERS

Dat hoeft toch niet?

De meeste mensen krijgen voldoende vitamines en mineralen binnen als ze eten volgens de Richtlijnen Goede Voeding, door het Voedingscentrum ‘vertaald’ in de Schijf van Vijf. Bepaalde groepen hebben wel extra supplementen nodig, hoe gezond ze ook zijn.

Wie bijvoorbeeld?

Kinderen. Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben tot 3 maanden extra vitamine K nodig, dat helpt bij een goede bloedstolling. In kunstvoeding voor baby’s zit al vitamine K.

En oudere kinderen?

Alle kinderen tot 4 jaar hebben extra vitamine D en voldoende calcium nodig; die twee werken samen voor sterke botten en tanden. Voor vitamine D is een pilletje nodig, maar als je kind voldoende zuivelproducten eet, krijgt het gemakkelijk genoeg calcium binnen. Calcium zit ook in voedingsmiddelen als tofu, noten, groene groenten en peulvruchten.

Nog meer groepen?

Als jij een getinte huid hebt, heb je ook na je vierde jaar dagelijks extra vitamine D nodig. Vitamine D zit weliswaar in voeding, maar wordt vooral onder invloed van zonlicht aangemaakt in je huid. In een getinte of donkere huid is die omzetting minder efficiënt. Ook als je weinig buiten komt of bedekkende kleding draagt, maakt je huid geen vitamine D aan.

En zwangere vrouwen?

Vrouwen die zwanger willen worden of dit (net) zijn, hebben extra foliumzuur nodig, voor het zenuwstelsel van de ongeboren baby. Voor goede botopbouw zijn een vitamine D-supplement en genoeg calcium nodig (uit zuivel en andere calciumrijke voedingsmiddelen). Je lichaam heeft ook behoefte aan meer ijzer. Dat zit in vlees, maar ook in volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten.

Ik ben een gezonde 50-plusser. Moet ik dan iets extra’s slikken?

Jazeker. Als je ouder wordt, verloopt de omzetting van vitamine D uit zonlicht minder goed. Ook neemt het lichaam calcium minder goed op. Daarom hebben alle vrouwen boven de 50 dagelijks een vitamine D-supplement en voldoende calcium nodig, net als mannen boven de 70.

Nog meer supplementen?

Vitamine B12 zit van nature alleen in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, ei en zuivel. Dus als je veganistisch eet heb je extra vitamine B12 nodig. Ook hebben ouderen snel een vitamine B12-tekort, omdat ze de vitamine steeds moeilijker opnemen.

Het duizelt me een beetje…

Snap ik. Daarom kun je op de site van het Voedingscentrum precies nalezen welke vitamines je zou moeten nemen.

Heb je wel een sportdrankje nodig als je regelmatig sport?

Hoe duurzaam zijn de exotische, verse groenten en vruchten in de supermarkt?

Nieuw: vegan mayonaise. Is die gezonder dan gewone mayo?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden