Modetijdschriften komen met hun belangrijke septembernummer: dit moet je weten

Ze liggen binnenkort in het winkelschap: de septembernummers van de grote modebladen. Tijdschriften als Vogue, Harper's Bazaar en Elle strijden om wie dé persoon voor de cover weet te strikken. Waarom is het septembernummer zo belangrijk en welke bladen zijn dit jaar het aanschaffen waard?

‘September is de januari van de modewereld’, zegt Candy Pratts Price van Style.com in de bejubelde documentaire The September Issue (2009). Regisseur R.J. Cutler volgde maandenlang Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour en haar team tijdens fotoshoots, vergaderingen en brainstorms en maakte voor de buitenwereld in een klap inzichtelijk hoeveel noeste arbeid er in de creatie van één zo’n nummer gaat zitten, met gestreste medewerkers tot gevolg (‘I want to kill myself’). 

Waarom willen modebladen juist in september hun beste beentje voorzetten? ‘Het is het begin van het nieuwe modeseizoen en het moment waarop mensen gaan nadenken over welke winterjas ze willen gaan kopen’, zegt modejournalist Bregje Lampe. ‘Bladen pakken groot uit. Adverteerders beginnen ook met hun nieuwe campagnes. Het gaat hand in hand.’

Zo’n dik modetijdschrift van glanzend papier appelleert ook aan een gevoel dat ook niet mode-liefhebbers misschien wel kennen, namelijk het back-to-school-idee: je hebt zin in een nieuw begin, liefst met nieuwe spullen en nieuwe inzichten. Vroeger kocht je een agenda, kaftpapier en pennen op de V&D School Campus, de volwassen versie daarvan is dat je in Vogue ziet wat je zou moeten dragen (maar vaak helaas niet kunt betalen).

Minder dik

Mede door de opkomst van social media is er wel een verschuiving gaande in hoe belangrijk september is. ‘Je ziet dat sommige modelabels niet meer werken met vier grote collecties voor elk seizoen, maar met ‘drops’; kleinere collecties door het jaar heen’, zegt Lampe. 

Ook opvallend is dat de septembernummers niet meer zo dik zijn. In 2012 brak de Amerikaanse Vogue het record met maar liefst 916 pagina’s (met 658 pagina's advertenties). Meer boek dan tijdschrift dus. Ter vergelijking: De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch telt 906 pagina’s. ‘Dat we nu minder dikke nummers zien heeft alles te maken met het budget’, zegt Bregje Lampe. ‘Adverteerders zetten hun middelen anders in, bijvoorbeeld via influencers, dus blijft er minder over voor de tijdschriften.’ Toch blijft de papieren Vogue voorlopig de belangrijkste speler. 'Je kunt als  groot modemerk niet zeggen: die slaan we over. Daar moet je  gewoon in staan.’

Wat zijn de opvallendste septembernummers dit jaar?

De Amerikaanse Vogue: Beyoncé

Dat Beyoncé zelf haar fotograaf mocht uitkiezen voor haar Vogue-fotoshoot is ongehoord. De zangeres en haar team kregen ook de volledige zeggenschap over  de fotobijschriften. ‘Tien jaar geleden was het ondenkbaar geweest dat een tijdschrift die vrijheid zou geven aan een ster’, zegt Lampe. Wat zegt dat? Volgens Lampe symboliseert de cover een verschuiving van de macht die al een tijdje gaande is in de mode. ‘Met Virgil Abloh bij Louis Vuitton staat er voor het eerst in de geschiedenis een zwarte ontwerper aan het hoofd van een Frans luxemerk. Het thema van zijn modeshow was ‘inclusivity’. Dat is het sleutelwoord en dat zie je overal terug. Het werd tijd. Deze business wordt al honderd jaar gedomineerd door de witte elite.’

In het grote interview in Vogue zegt Beyoncé dat ze vroeger te horen kreeg dat zwarte mensen op een tijdschriftcover niet goed zouden verkopen. ‘Dat is duidelijk een mythe’, zegt ze. De tijden zijn veranderd. Zo staat Oscar-winnares Lupita Nyong'o op de voorkant van Porter magazine, koos de Canadese Elle voor Tracee Ellis Ross en prijken actrices Zendaya en Tiffany Haddish respectievelijk op de covers van de Amerikaanse Marie Claire en Glamour.  Niet voor niets wordt in de media geconcludeerd dat zwarte vrouwen de septembernummers domineren.

Lees hier het Vogue-interview met Beyoncé. 

Foto Vogue

De Britse Vogue: Rihanna

En laten we zangeres Rihanna niet te vergeten. In de 102 jaar dat het blad bestaat stond er nooit eerder een zwarte vrouw op de cover van het septembernummer van de Britse Vogue. ‘Ik wist gewoon dat het Rihanna moest zijn,' schrijft de nieuwe hoofdredacteur Edward Enninful in zijn eerste editorial in het 400-pagina tellende nummer. 'Een icoon uit de muziekindustrie en een zakenvrouw, een krachtige mix tussen mode en celebrity, iets wat niemand haar nadoet.’ Er werden twee covers geschoten door fotograaf Nick Knight. 

Klein detail: diezelfde Edward Enniful kennen we uit de hierboven genoemde documentaire The September Issue, toen hij nog voor Anna Wintour werkte en op een goed moment – bevangen door septemberstress - de woorden ‘I want to kill myself’ uitsprak.

Harper’s Bazaar: Springsteen en Kanye

Harper’s Bazaar koos als thema The First Families of Music. En dus zien we op de cover die in de winkel ligt Bruce Springsteen met zijn dochter Jessica en krijgen abonnees zanger Kanye West met zijn kinderen North en Saint op de deurmat. Binnenin het blad volgen onder meer Christina Aguilera, Lionel Richie (met Nicole Richie), Mariah Carey, Billy Idol, Steven Tyler (met Liv Tyler) en Erykah Badu.

De artiesten werden uitgekozen door fashion hoofdredacteur Carine Roitfeld. ‘Ik ben zelf zeer gericht op familie, dus ik wilde graag de families van enkele van mijn grootste muziekidolen ontmoeten’, aldus Roitfeld. ‘Het was geweldig om te zien dat sommige van de meest baanbrekende rocksterren een gevoel van tederheid koesteren voor hun dierbaren, zelfs als ze volwassen zijn!’

Vanity Fair: Michelle Williams

Niet wie er op de cover staat (actrice Michelle Williams), maar hoe die foto tot stand is gekomen, is interessant, schrijft The New York Times over de septembereditie van Vanity Fair. Michelle Williams is een van de officiële gezichten van het merk Louis Vuitton en laat de fotoshoot nou zijn gedaan door de fotograaf die ook de laatste campagne deed voor Vuitton. Williams draagt ook nog eens kleding van het Franse modemerk. Het roept de vraag op: kijken we hier naar een tijdschriftencover? Of naar een advertentie?, aldus de Amerikaanse krant. Het geeft aan hoe machtig merken zijn, zegt Lampe, want daar zit het geld. De macht van de redacties van modebladen is tanende. ‘Er wordt wel gezegd dat er voor iedere parlementaire verslaggever vier woordvoerders rondlopen in Den Haag. Hetzelfde geldt voor de modewereld: op elke journalist zitten minstens vier pr-mensen.’

Michelle Williams Foto Vanity Fair

Het Britse magazine Tatler

Op de cover van het Britse magazine Tatler staat het 52-jarige voormalige supermodel Cindy Crawford. Ook InStyle ging voor nostalgie met generatiegenoot Christy Turlington. ‘Alles wat jaren ’90 uitstraalt, is momenteel erg gewild’, zegt Bregje Lampe. En laat de jaren ’90 nou de glorietijden van de supermodellen zijn. Die trend komt ook terug in de modecollecties. ‘Veel neon en kleding geïnspireerd op de gabbertrend’, zegt Lampe. ‘Over half jaar zal je dat terugzien op straat.’

Tatler komt ook met een lijst van 26 ‘debutanten’: jonge artiesten, activisten, modellen en kunstenaars die je in de gaten moet houden. Onder hen de 20-jarige Vlaamse transgender Maxim Magnus. ‘Om een stem en macht te hebben, hoef je anno 2018 niet meer van een rijke of bekende familie af te stammen’, schrijft Tatler. ‘Je hebt enkel authenticiteit, creativiteit en talent nodig. En sociale media.'

Cindy Crawford. Foto Tatler
Christy Turlington Foto InStyle

De Italiaanse Vogue: Madonna

Ook de Italiaanse Vogue koos voor een oude rot uit het vak: Madonna. De fotoshoot vond plaats in Lissabon, Portugal, waar Madonna sinds een jaar woont met vier van haar zes kinderen. Reden van haar vertrek uit New York City: de voetbalcarrière van haar zoon David. Maar ook, zo vertelt de zangeres in het interview, het politieke klimaat in de Verenigde Staten. ‘Ik had het gevoel dat we een verandering konden gebruiken, en ik wilde even weg uit Amerika – zoals je weet is dit niet Amerika’s beste tijd.’

Lees hier het Vogue-interview met Madonna.

Madonna op de cover van de Italiaanse Vogue. Foto Vogue
Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.