Modest dressing, accesoire van ooit en wijd, wijder, wijdst

Modenieuws

Modejournalist Bregje Lampe kijkt verder dan de catwalk. Ze signaleert modetrends, gedragen door internationale smaakmakers.

Bezoeker van de Parijse modeweek afgelopen maart. Beeld Team Peter Stigter

Jasje - Modest dressing

Sterke vrouwen zijn een thema op de internationale catwalks en dus ook op straat. 'Merkel beats Melania' zette deze krant ruim een jaar geleden boven een bespreking van de modeshows in Milaan, waar het wemelde van de pakken, rechte rokken, wijde broeken en grote jassen. Het idee achter al die ruimvallende kleding is dat een elegante en sterke vrouw prima zonder hoge hak en strakke jurk kan. 'Modest dressing' werd deze manier van kleden gedoopt door The New York Times. Het is een manier van kleden die haaks staat op de weinig-aan-de-verbeelding-overlatende stijl van de Kardashians: conservatief, in plaats van sexy. Dankzij de overkill van uitdagende, gelikte plaatjes op Instagram, ziet zo'n jasje - Merkel zou hem zo kunnen dragen - er ineens weer heel vernieuwend uit.

Broek - Wijd, wijder, wijdst

De skinny jeans domineert het modebeeld al ruim tien jaar, dus snakt de voorhoede naar iets nieuws. Zo komt het dat de broeken steeds wijder worden. Want een wijde broek levert een totaal ander silhouet op dan een strakke broek, en daar is behoefte aan. De opmars van de wijde broek begon twee jaar geleden in de mannenmode - net zoals de skinny voor het eerst te zien was in de mannenmode, op de catwalk bij ontwerpers als Raf Simons en Hedi Slimane. In de Nederlandse winkelstraat is de strakke broek nog heer en meester. Over een jaar niet meer, wedden?

Heuptasje - Accessoire van ooit

De heuptas is terug. Volgens modewebsite fashionista.com werden vorig jaar maar liefst 57 duizend heuptassen - ook wel: fanny packs - verkocht via eBay. Ook bij vintagewinkels als Zipper verkopen ze goed, zegt medewerker Robert Risteski. Webwinkel mytheresa.com heeft sinds kort zelfs een speciale afdeling met 'belt bags'. Daar staat deze van het merk Miu Miu ook, voor euro 1.200.

De opmars van de heuptas heeft alles te maken met de populariteit van de jaren negentig in de mode. In navolging van ontwerpers als Demna Gvasalia en Gosha Rubchinskiy is het hele mode-establishment met de slechte smaak aan de haal gegaan, met als gevolg dat zo'n beetje alles wat tien jaar geleden kortweg lelijk werd gevonden nu weer pijnlijk hip is. De regel in modekringen is dat je ervoor moet durven gaan als je een heuptas draagt. Niet lafhartig over de schouder gooien met een jas eroverheen, maar zorgen dat-ie gezien wordt. Draag 'm over de jas en waar-ie hoort, om het middel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.