TestElektrische MG ZS EV

Minpuntjes van de Chinese MG storen alleen de snob: deze e-auto rijdt stil en goed

De volledig elektrische, Chinese MG ZS EV

Eenvoud en beperkte keuzemogelijkheden, heeft de volledig elektrische MG. De Chinese auto biedt, ondanks de beperkte actieradius, ruimschoots waar voor zijn geld.

Gereden

MG ZS EV

Prijs € 30.985 - € 33.635

Accu 45 Kwh

Vermogen 105 Kw (143pk)

Actieradius 263 km (WLTP)

Topsnelheid 140 km/u

LXBXH 431 × 181 x 164 cm

Gewicht 1.518 kg

Bagageruimte 448 / 1370 liter

En dan gaat het opeens snel. Stond vorige aflevering de Polestar 1 in deze rubriek, nu is daar de MG ZS EV. Auto’s die in weinig op elkaar lijken (120 duizend euro prijsverschil om te beginnen), maar iets opvallends gemeen hebben: ze zijn van Chinese fabrikanten die hebben geleerd van Chinese fouten in het verleden en zich dus goed hebben aangepast aan Europese normen en waarden. Voor Landwind-achtige taferelen - een pafferige SUV die begin deze eeuw Europa kwam veroveren maar zich na het crashen in de botstest schielijk terugtrok van ons continent - hoeven kopers niet te vrezen. De MG van deze Blik kreeg de hoogste beoordeling van de Europese botsbestendigheidbeoordelaar. 

MG is een van oudsher Brits automerk, dat bij een enkeling warme gevoelens zal oproepen, maar voor de meesten toch in de herinneringenhoek zit waar zich ook verregende kampeervakanties en vechtrelaties bevinden: je bent er enthousiast aan begonnen, maar wat was die negatieve spiraal snel daar. De MG roestte en rammelde, maar zijn design verbloemde veel. Google de MGA en MGB maar eens (en neem om de neergang van het bedrijf te begrijpen ook even de Montego mee).

Begin deze eeuw werd Morris Garages gekocht door de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), een van de grootste Chinese autofabrikanten, goed voor een jaaromzet van 100 miljard euro, wat iets minder is dan de halve jaaromzet van Volkswagen. Eerst gingen er alleen in Azië Chinese MG’s rijden, in 2011 durfde het concern weer in Europa te landen, zij het nog niet op het vasteland: in Engeland verscheen de MG6, een keurige luxe sportieve sedan, waarvan het uiterlijk trekjes vertoonde van allerlei Duitse modellen. 

En vorig jaar verscheen in Nederland de ZS, een SUV die in China (en Engeland) ook als benzineauto rondrijdt, maar hier alleen in de volledig elektrische versie te krijgen is. Over die verkrijgbaarheid: MG heeft geen dealers in Nederland, maar zet in op een ‘digital brand experience'. Oftewel bezoek de website, bestel daar je auto en haal hem op bij een van de uitgiftepunten. Dat zijn in Nederland twee filialen van multimerkendealer Van Mossel (Amsterdam en Breda). En nog een leus van MG: ‘Keep it simple, is onze gedachte.’ Aan die belofte heeft het merk zich gehouden, wat nog zacht uitgedrukt is. In de configurator, die bij elk ander merk garant staat voor keuzestress, -wanhoop, gevolgd door -moedeloosheid, kun je hier kiezen voor twee uitvoeringen en vijf kleuren, wit en zwart meegerekend. Elke kleur behalve wit kost € 650 extra en de Luxury-uitvoering die Blik meekreeg tikt nog eens 2.000 euro extra aan, voor om precies te zijn: panoramadak, kunstleren stoelen, iets grotere wielen en dodehoeksignalering. Punt. Wie wil, kan dan nog best zijn ramen gecoated krijgen, of een ander detail veranderen, maar dat gaat buiten de configurator en de Chinezen om. Zij brengen de ZS, gefabriceerd en in elkaar gezet in China, in deze tien varianten naar Europa.

Het interieur is sober en iets te weinig degelijk, de ruimte is overvloedig,
Enerzijds communiceert de MG EV vlekkeloos met iPhones en androidtelefoons, anderzijds is de navigatie matig en traag en ontbeert de auto een airco zoals we die in West-Europa gewend zijn.

Opvallendste kenmerk aan de MG, die vooral in de Luxury-uitvoering hoog op zijn wielen staat, is de knoeperd van een logo, zowel voor- als achterop. Slim gedaan, want zonder is-ie moeilijk te herkennen tussen al die andere SUV's. Zoek de verschillen maar eens met een Mazda CX 5. 

Van binnen bezit de ZS waar voor zijn geld en tegelijk zet je er een stap terug in de tijd.  Waar de Japanse en in mindere mate de Koreaanse auto's hard rennen om de design- en interieurachterstand met de Europeanen in te lopen, hobbelt deze ZS duidelijk achter de Koreanen aan. Het oogt wat grauw en plastic, zoals Kia een paar jaar geleden, zeg maar. Wat tegelijk wil zeggen dat bijna alles naar behoren werkt en gebruiksvriendelijk is. Twee uitzonderingen daargelaten: de airco (die werkt mysterieus, kent geen temperatuuraanduiding en gaat heel ouderwets van blauw naar rood) en de navigatie. De laatste moet na het aanzetten van de auto uit een diepe slaap ontwaken en dat duurt merkbaar even.  Wel weer grappig is dat bij achteruitrijden niet alleen een camera behulpzaam is, maar ook het precieze aantal nog vrije centimeters wordt aangegeven. 

En nog even over die Kia: de MG mag van binnen wat minder ogen, hij kóst ook wat minder dan de vergelijkbare e-Niro: rond de 10 mille liefst. Het grootste verschil tussen de twee is de actieradius (en dus het batterijpakket): reken bij de MG niet op meer dan 250 kilometer (Kia 450). Oké, de topsnelheid verschilt ook: de MG haalt slechts 140 km/u (Kia 170), maar dat is al een snelheid die je met de beperkte actieradius niet moet rijden. Oké, en de kwaliteit van de rijhulpjes is wat minder (de rijbaanassistent, de zelfsturende auto zeg maar, geeft relatief snel de pijp aan Maarten). En vooruit, de automatische verlichting gaat pas erg laat aan in de tunnel. 

Handige schakelaartjes op het middenconsole waarmee je kunt zien hoeveel capaciteit de batterij nog heeft ('Battery') en in welke regenererende stand het pedaal staat (met de mysterieuze naam 'Kers')

Dat gezegd hebbende: de MG rijdt zoals de meeste e-auto's rijden: stil en goed. En iets bedaagder dan andere e-auto's waarin Blik reed. De rijstanden verschillen niet heel veel van elkaar, maar wat zou het, met die beperkte actieradius rij je toch alleen maar in de eco-modus. Ook het regeneratieve pedaal is instelbaar, maar heeft geen stand, zoals de BMW i-3 en Opel Ampera bijvoorbeeld wel hebben, die de auto tot stilstand brengt. Bijremmen is in de MG altijd noodzaak. 

Het zijn bijna allemaal minpuntjes die alleen voor autosnobs het voordeel van de MG ZS EV tenietdoen. De rest van de Hollanders die het milieu willen helpen, overwegen elektrisch te gaan rijden en aan hun portemonnee denken, hoeft niet verder te zoeken. 

Recharge yourself

MG’s entree op de Nederlandse automarkt viel ook op door de commercial, waarin de doelgroep opmerkelijk wordt aangesproken. Een seniorenstel eist de sleutels van een ZS op van hun verbaasd kijkende kleinzoon, waarna oma achter het stuur plaatsneemt en na een ritje - onder MG's leus ‘recharge yourself’ - de ruiten beslaan van de stilstaande op en neer wiegende auto.

Laden gebeurt in de nepgrille die erg plastic is en een ogenschijnlijk kwetsbare hydraulische klep heeft. Mooi is het wel.
Opvallendste kenmerk van de duurste variant: het panoramadak. Zeker doen. Maakt de auto nóg ruimer.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden