Satire De Millennialwatcher

Millennials kopen en masse woordenboeken: ‘Op internet werd ik niet veel wijzer over ‘boreaal’’

Beeld ANP

Millennials kopen massaal woordenboeken. Sinds de verkiezingen is er een piek in de verkoop te zien, blijkt uit marktonderzoek van de Millennialwatcher, vooral onder jongeren. De stijging zou te maken hebben met de zetelwinst van FvD.

‘Ik wilde opzoeken wat boreaal betekent’, zegt Edgar Steenbergen (24), die op de school voor autoverkopers in Driebergen zit. ‘Op internet werd ik niet veel wijzer, want er was een strijd over de betekenis op Wikipedia losgebarsten. Toen ben ik maar naar de boekhandel gegaan. Daar kwam ik kompanen tegen van het FvD-zomerkamp.’

Woordenboeken zijn niet alleen handig voor het opzoeken van definities, merkte accountant Eliane D’Ancona (29), maar ook voor het vinden van moeilijke woorden die je in gesprekken kunt gebruiken. ‘Op internet kun je niet bladeren. Nu sla ik gewoon het woordenboek open op een bepaalde letter en zoek ik een mooi woord uit. Hier, ik ben nu bij de D. Despoot. Dat is toch veel mooier dan ‘dictator’?’

‘We zijn te weinig trots op onze eigen taal’, zegt Jason Elswijk (22), die de master Fashion Enterprise Creation aan de HvA doet. ‘De bachelor Nederlands verdwijnt. Er is iets aan de hand, er zit een zeker je-ne-sais-quoi-element in. Maar mijn fingerspitzengefühl zegt dat het pure oikofobie is. Daarom kocht ik een lexicon.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden