Mijn gok: Jan Koum richt een nieuwe Whatsapp op

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: een nieuwe WhatsApp.

Bard van de Weijer

Arme Mark Zuckerberg. Nu vertrekt Jan Koum ook al. Koum is de bedenker van Whatsapp, de berichtendienst die hij enkele jaren geleden voor 19 miljard dollar verkocht aan Mark. Koum, opgegroeid in Oekraïne, heeft het land aan pottenkijkende overheden en aan advertenties. Hij verklaarde destijds al dat onder zijn leiding Whatsapp geen concessies zou doen aan privacy.

Dat is niet gebeurd. Na de overname maakte Whatsapp zelfs volledige versleuteling van berichten mogelijk, waardoor niemand onverhoeds kon meegluren, zelfs Mark niet. Maar nu is het kennelijk genoeg en vertrekt Koum, naar verluidt wegens een geschil over privacy. Hij verlaat het schip in stijl: met een mededeling op zijn Facebookpagina. Eerder al vertrok mede-oprichter Brian Acton, die dolkstootgewijs nog even liet weten dat het tijd is je facebookaccount te verwijderen.

Er broeit dus iets.

De vraag is wat Koum gaat doen. Zelf zegt hij dat hij meer tijd gaat besteden aan het verzamelen van luchtgekoelde Porsches en frisbeeën. Lovenswaardige bezigheden, maar vermoedelijk niet genoeg voor een man als Koum om zich de rest van zijn leven mee bezig te houden. Mijn gok: hij richt een nieuwe Whatsapp op. Dat mag vast niet van Mark, maar ik vermoed dat Koum ook het type man is dat er geen been in ziet een paar van zijn miljarden als boetedoening richting de Zuck te smijten.

Als Koum een nieuwe Whatsapp opricht, zijn de rapen gaar voor het oude Whatsapp. Tot nu toe leek het erop dat niemand een succesvol alternatief kon ontwikkelen. De reden: de dienst werkt vlekkeloos en iedereen zit erop. Elke nieuwkomer begint met een schrale vlakte zonder gebruikers, wat lastig appt. Kijk naar Google, dat zijn almachtige tanden telkens stuk bijt op een eigen berichtendienst.

Maar Koum is van een ander type. Hij is bewezen betrouwbaar. Als hij een nieuw netwerk begint, zullen gebruikers geloven dat hun privacy gewaarborgd is. Media zullen erover schrijven. Koum zal iets slims verzinnen om het platform advertentievrij te houden. Ik denk even mee: bijvoorbeeld een abonnement, net als in de beginjaren.

Tot een jaar geleden peinsde niemand erover te betalen voor Whatsapp. Maar nu we weten dat gratis niet bestaat, zullen veel mensen bereid zijn een euro per jaar neer te tellen. Op voorwaarde dat er genoeg andere gebruikers zijn. Om dit te bereiken kan Koum de Teslamethode toepassen: Whatsapp is gratis tot er minstens honderd miljoen gebruikers zijn en vanaf dat moment gaat iedereen een euro per jaar betalen. Zitten ze zo op een jaaromzet van een miljard voor een dienst die weinig kost om in de lucht te houden. Nog beter: rijke westerlingen betalen twee euro en minder kapitaalkrachtigen mogen gratis appen.

Zo maar doen? Succes verder Mark.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.