de gidswintersport

Met de trein op wintersport

Vliegen naar de wintersport? Of filerijden en geklooi met sneeuwkettingen? Ga liever met de trein. Het Italiaanse bergdorp Bardonecchia is in ongeveer negen uur bereikbaar, maar in de helft van de tijd staat u ook op de piste in Sauerland.

Trein rijdt door het Alpen.

Naar Frankrijk & Italië

Hij vertrekt maar één keer per week, maar het is de snelste spoorverbinding tussen Nederland en een aantal Franse skigebieden. De Thalys Sneeuw kent een ijzeren reisschema: vertrek op zaterdagochtend en dan zonder tussenstop richting Franse Alpen. Retour een week later, op zaterdagmiddag. Per aankomstplek verschilt de reistijd naar de piste, maar een middagafdaling is meestal nog wel mogelijk.

Op de heenreis is het even doorbijten. De Thalys Sneeuw vertrekt al kort na half zes ’s ochtends vanaf Amsterdam Centraal. Instappen kan ook op Schiphol en in Rotterdam. Al voor half 1 ’s middags is de trein in Chambery, de eerste van zes stops. Vanuit die stad is het nog een uur of meer rijden naar skigebieden als het knusse Trois Vallées of het uitdagender Espace San Bernardo, dat zich uitstrekt tot in Italië.

Twee uur later bereikt de trein zijn eindstation in Bourg-Saint Maurice, nabij de Zwitserse grens. Het stadje ligt op een bescheiden 1.200 meter hoogte, maar een tandradbaan brengt de bezoeker snel omhoog, naar het wintersportoord Arc 1.600, middenin het uitgestrekte Les Arcs.

Met de gewone Thalys zijn er meer mogelijkheden en vertrektijden. Daar hoort altijd wel een overstap in Parijs bij, inclusief het verplichte metroritje van Gare du Nord naar Gare de Lyon. Daar gaat de reis verder met de Train à Grande Vitesse (TGV). Zo kan bijvoorbeeld Bardonecchia in het noordwesten van Italië worden bereikt. Een bergdorp waarvan je je afvraagt waarom een TGV daar zou stoppen, op weg naar grote steden als Turijn en eindstation Milaan.

De verklaring: in het plaatsje werden tijdens de Olympische Winterspelen van 2006 een aantal ski- en snowboardwedstrijden gehouden. Vanaf het station loop je gemakkelijk naar je appartement of hotel en vervolgens naar de piste. Wie om kwart over zes ’s ochtends vertrekt vanaf Amsterdam Centraal, rolt al om kwart over drie ’s middags Bardonecchia binnen.

Trein nabij Bever in Engadin, Zwitserland. Beeld swiss-image.ch

Naar Oostenrijk

Het kan nog, met de slaaptrein op wintersport. De Alpen Express richting Oostenrijkse Alpen heeft acht opstapplaatsen in Nederland. Beginpunt is Den Haag Holland Spoor. Daarna volgen nog zeven opstapplaatsen, van Amsterdam tot Venlo. Uitstappen kan in twintig plaatsen in of nabij de Oostenrijkse skigebieden.

Wie vrijdagavond rond zes uur vertrekt met de Alpen Express, staat na een nachtje in een slaapcoupé, een kamertje met couchettes of de treinbar tussen 7 en 11 uur ’s ochtends op zijn eindstation. In bijvoorbeeld Zell am See ligt het station op een steenworp afstand van de skilift. In andere plaatsen is nog een transfer nodig naar het skigebied, maar een eerste afdeling op zaterdagmiddag moet makkelijk te halen zijn. De trein terug naar Nederland vertrekt een volle week later, op zaterdagavond.

Trein rijdt door het alpengebied met in de achtergrond de Matterhorn. Beeld Getty Images/iStockphoto

Eveneens richting Oostenrijkse Alpen gaat slaaptrein de Nightjet, vanuit het Duitse Düsseldorf. De trein van de ÖBB, de Oostenrijkse spoorwegen, heeft Innsbruck als eindstation. De laatste tussenstop is Jenbach, nabij het uitgebreide skigebied Zillertal. Een ritje met ICE naar Düsseldorf vanaf Utrecht Centraal duurt nog geen twee uur. Met een reisgezelschap van vier of zes personen is het mogelijk om in de Nightjet een eigen couchette te reserveren. Nog een klasse hoger biedt slaapcompartimenten voor één tot drie personen.

Naar Duitsland & Oostenrijk

Het paradepaardje van de Duitse en Nederlandse spoorwegen, de Intercity Express (ICE), maakt elke twee uur vanaf Amsterdam Centraal de sprong naar Duitsland. Met de hogesnelheidstrein is het Oostenrijkse Innsbruck in een uur of tien, elf bereikbaar. Daar is het vanaf het station maar een kwartier lopen naar een van de twee liften die vanuit de stad naar de sneeuw gaan. Doorrijden per pendelbus naar andere skioorden kan ook.

Aanzienlijk bedaagder, maar ook minder lang, is de treinreis naar het Duitse Willingen. De tocht naar dat bescheiden skioord in Sauerland duurt minder dan vijf uur vanaf Amsterdam CS. Het begint in een snelle ICE naar Oberhausen, daarna volgen drie boemeltjes. In Willingen is slechts 16 kilometer piste te vinden, maar wel de langste afdaling van Sauerland, inclusief Winterberg.

Zo’n twee uur langer duurt de reis naar het uitdagender Hochschwarzwald-gebied, met 69 kilometer piste tot een hoogte van bijna 1.500 meter. Per ICE-trein gaat het direct naar Freiburg of met een keer overstappen. Vanuit die stad is het nog een half uur met de bus naar Feldberg, bekend als een van de beste plekken in het gebied.

Zwitserland

Een van de beste bereikbare Zwitserse skioorden per trein is Engelberg. Met overstappen in Bazel en Luzern ben je er binnen negen uur. Het dorp op ruim 1.000 meter hoogte geeft onder meer toegang geeft tot het Titlisgebied, met een top boven de 3.000 meter en het aparte en lager gelegen Brunni-deel. Titlis staat bekend om zijn lange rode pistes voor meer gevorderde skiërs – en de inktzwarte Rotegg-afdaling. De Brunni-pistes hebben een minder radicale hellingsgraad. Andere plekken, met tien à elf uur reistijd in de trein zijn bijvoorbeeld Bad Ragaz, Grindelwald en Wengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden